løpe i nedoverbakke?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
annemyhr
Innlegg: 21
Registrert: 19 jan 2013 18:35

løpe i nedoverbakke?

Legg innav annemyhr » 30 jun 2013 16:34

Er det smart at trene en del i nedoverbakke, hvis man vil styrke kne, osv. Fikk vont i kne under birken etter ca 15 km, men er helt fin nå, var nok bare overbelstet.

har en tur ned fjellet på 8 km, tenkte om det var lurt at prøve den, løper normalt mye oppover.
men er usikker på om det blir for stor belastning på kner. hva sier ni som har lite erfarenhet? :)

Lador
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2013 12:35

Re: løpe i nedoverbakke?

Legg innav Lador » 01 jul 2013 22:37

Belastningen er nok betydelig større i nedoverbakke enn i motbakke. Husk at farten er større og du lander med en mye større kraft for hvert steg. I motbakke derimot styrker du knærne da belastningen er mye mindre. I tillegg er det lettere å lande på forfot i motbakke.

annemyhr
Innlegg: 21
Registrert: 19 jan 2013 18:35

Re: løpe i nedoverbakke?

Legg innav annemyhr » 02 jul 2013 14:48

takk for svar, virker som om det er best at fortsette med motbakke da som jeg driver med, da du sier det styrker best kne... har ikke noe erfarenhet med løping og hva som er lurt, har bare løpt det siste året aktivit, men vil gærne fortsette og skal prøve på oslo (halv) maraton i høst. Er bare lite urolig for disse knerne... men tok 15 km heromdagen, både opp og ned over og knene holdt... får vel prøve meg fram. ( 8 km nedover er sikkert ikke så lurt da..... :)

Lador
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2013 12:35

Re: løpe i nedoverbakke?

Legg innav Lador » 02 jul 2013 20:45

Tren styrke i tillegg til løpingen (søk på styrkeøvelser for knær) for å styrke knærne. Når det er sagt, skal du bli god på å løpe nedover, må du løpe nedoverbakker, men for styrking av knær er ikke nedoverbakker bra. At du kjenner litt i knærne etter 15 km er helt normalt uten at du trenger å bekymre deg nevneverdig.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: løpe i nedoverbakke?

Legg innav trygvan » 02 jul 2013 22:45

Vet ikke helt jeg. Hvis du bare trener motbakke også f.eks. tar en heis ned igjen fordi du er redd for knærne tror jeg du går glipp av noe og at du kan bli lett skadet på den måten. Når du løper nedover belaster du på en litt annen måte enn oppover. Slagene er i utgangspunktet kraftigere ja, men det kan også være en del av treningen å prøve å lære seg smidigere nedoverteknikk for å redusere på dette. Nedovertrening er i alle fall å anbefale hvis du ønsker å bli god på det. Men hvis du bare tenker på det å bli motstandsdyktig i knærne, tror jeg det viktigste er å trene variert.
Her er litt mer om nedoverløping: http://www.runnersworld.com/trail-runni ... g-declines
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: løpe i nedoverbakke?

Legg innav MissHyper » 31 jul 2013 14:35

Teknikken din kan muligens forberedes noe. Om du lander på forfot/midtfot, vil støtet i kneet bli mindre. Også hvis du slipper kroppen fremover. Altså at du ikke lener deg så mye tilbake, og bremser kroppen men lar heller overkroppen falle litt fremover. Slipp opp og la kroppen få bestemme farten :D La kroppen tenke fremover, ikke bakover, om du skjønner. Det kan hjelpe endel. Dette er en treningsak.

Når det er sagt, så har jeg gjennom en haug med skader, lært at ingen løp er viktigere enn beina dine. Om beina ikke tåler det løpet, la heller være. Det har blitt min nye filosefi :mrgreen:


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester