Problem med Garmin 910XT pulsbelte

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Kent Svensson

Problem med Garmin 910XT pulsbelte

Legg innav Kent Svensson » 23 jul 2013 09:28

Min forrige Garmin 410XT dog etter ganske nøyaktig 5 år, tålte nok ikke vestlandsværet:-) Køpte da Garmin 910XT som jeg i stort sett har vært kjempefornøyd med. Finner GPSene raskt, 410XT kunne bruke 10 minutter!

Etter ca. 1 års bruk så sluttet pulsbeltet å virke. Hadde vasket det regelmessig. Når jeg skulle ta av selve sensorn fra beltet følgte trykknappen som sitter på beltet med, ødelagt med andre ord. Fikk da nytt belte hos Løplabbet her i Stavanger. I går, etter et halv år med nytt belte sluttet det å virke. Trodde da at batteriet var tomt. Grunnen til at jeg trodde det var at jeg har observert at enkelte ganger når man lader klokken så starter den. Tenkte derfor at pulsmåleren hadde sendt signal i 2 dager over 5-10m avstand og at dette hadde tømt batteriet. Byttet batteriet i går men kunne når jeg som vanlig løp til jobben konstatere at pulsmåleren ikke virket.

At det kan bli feil en gang er ikke osannsynlig, men 2 ganger? Derfor lurer jeg hvis det er noen andre som har hatt liknande feil med pulsbeltet til Garmin 910XT? Har ikke vært i kontakt med Garmin eller løplabbet enda.

Brukeravatar
Einar

Re: Problem med Garmin 910XT pulsbelte

Legg innav Einar » 23 jul 2013 23:15

Det er sikkert lite interessant for deg å høre at jeg har samme problem akkurat nå.Puslsbelte dødt etter et halvt års bruk. Har ikke brukt det mye. Ser ikke ut som beltet er bergenet for å skifte batteri selv. Er det tilfelle?
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 24 jul 2013 10:45

Har du kontaktet Belanor som er importør? Det er vel ikke utenkelig at det er problemer med visse typer pulsbelter. Jeg har 310XT og bruker ikke det pulsbelte som fulgte med men fortsetter å bruke det gamle siden det ikke gnager. Har hatt defekte Garmin klokker og det har aldri vert problemer med Belanor som leverandør - de har stort sett sent nye deler eller helt ny klokke.

Kent Svensson

Legg innav Kent Svensson » 25 jul 2013 15:51

Jeg har levert klokke og pulsbelte til Løplabbet som sender det tilbake til Garmin. Er for tiden på reise, så det skal bli interessant å høre hva de sier om 2 uker når jeg er tilbake. Hvis man da får en forklaring...

Gnaging fra beltet opplevde jeg og med det nye beltet. Brukte da lim som man kan lage skosåler med. La en streng med lim på hver kant og sen dess har jeg ikke hatt gnaging.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 29 jul 2013 10:38

Bare så det er sagt. Jeg har nå skiftet batteri hos en urmaker og det virker igjen...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Kent Svensson

Legg innav Kent Svensson » 11 aug 2013 17:33

Har nå fått et nytt belte men det hadde vært interessant å vite hva det var som var galt. Det blir testet i morgen da jeg løper til jobben.

IvarNy

Legg innav IvarNy » 11 aug 2013 20:18

Garmin sitt belte syns jeg er dårlig. Jeg har hatt ymse problemer med det, særlig falske avlesninger med manglende eller alt for høy puls. Har kjøpt Polar sitt belte isteden, mye bedre. Dette passer med garmin sin elektronikk enhet, altså bare å kneppe på garmin sin sender til polar beltet. Funker som en kule og er vel verdt de ca 200 kr som reserve polar beltet koster.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 12 aug 2013 23:03

Høres rart ut. Dog interessant at polarbelter funker til Garmin også, så bør jo Garmin sine fungere. Hvor vanskelig kan pulsavlesing være? Mitt belte til min 910 har jeg i alle fall vært godt fornøyd med, med unntak av gnagingen, i det ca året jeg har hatt klokka hittil.

Husk at senderen skal tas av beltet når klokka ikke er i bruk, ellers tappes batteriet. Det er dét som tapper batteriet, ikke om klokka er på eller ikke.
Har dere montert beltet rett? Det er jo mulig har jeg oppdaget, å snu senderen opp ned på beltet. Usikker på om det har noen betydning.
Av rengjøring pleier jeg å vaske sensorene (de svarte gummierte feltene på selve beltet) med kaldt/lunka vann rett etter hjemkomst, gnir litt med fingrene under vann, tørker med håndkle og deretter toalettpapir for å få feltene helt rene og tørre. Bruker altså normalt ikke såpe, og prøver å la være utsette resten av beltet, og senderen, for unødvendig mye vann (selv om jeg antar at det er helt vanntett).
Videre kan det jo være normale ting som at beltet ikke sitter stramt nok, rett plassert under brystkassa etc?

Når det gjelder gnaging så har det irritert meg også, men nå trives jeg greit med å feste litt sportstape under der det pleier gnage. Det har hjulpet meg en hel del.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»