Fersk på maraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Fersk på maraton

Legg innav Landeveisharen » 29 jul 2013 11:54

Jeg startet å løpe for ett halvannet år siden, i snitt har jeg løpt to økter i uka. Jeg har hatt noen avbrekk i treningen på grunn av en beinhinnebetennelse som til stadighet blomstrer opp, noe jeg får gjort lite med nå.

Etter jeg ga meg med fotballen i våres, så har jeg trent realtivt jevnt. En periode kunne jeg løpe mye på asvalt på grunn av at beina var gode, og det var lett å motivere meg til lengere løp. Jeg har den siste perioden tatt av 4-5 kilo, og det ser ut til at jeg kan gå ned enda flere frem mot Oslo Maraton.

Nå som antall kilometer pr. uke ligger på ca 50, så har beina begynt å verke igjen. Jeg holder meg langt vekk fra asvalt, og forsøker å variere mellom skogsterreng og rødgrusen på bane. Problemet mitt er motivasjonen på bane, og at jeg må løpe på kryss og tvers i skogen. Og blander jeg begge, som f.eks 10 km i skog før jeg løper ned på banen og tar 15 km der, så føler jeg meg helt utmattet når jeg kommer opp i 18-19 km.

Jeg vet at jeg får litt lite mat i kroppen, så det spiller naturligvis inn. Og temperaturen har variert mellom 23-28 grader når jeg har trent. Så slikt spiller naturligvis inn på en ikke så altfor godt trent kropp.

Men jeg lurer litt på utbytte jeg får av alt dette. Mentalt har jeg blitt sterkere, men jeg har virkelige vanskeligheter for å tro at 42 km skal gå på 4 timer. Jeg har ikke hatt spessielt mye mer å gi etter 25 km, og da har jeg løpt på konkurransetid.

Og så lurer jeg på om det kan være lurt å løpe enda mer i terreng, selv om jeg ikke klarer å holde konkurransetiden der?

Til uka skal jeg løpe min første 3 mils økt, jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal få til det på f.eks bane, det er dørgenes kjedelig. Og er jeg i skogen først så kommer jeg ned på banene med blytunge bein og en latterlig motivasjon.

Jeg er vel ikke den første som har vært fersk på maraton her på forumet. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Jeg kommer bare til å fortsette å løpe. Følger 4 timers programmet som Oslo Maraton har delt. Klarer jeg det ikke har så har jeg virkelig prøvd, i det minste. Men det kommer til å bli surt hvis jeg må gå, eller ikke kommer innenfor.
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

gls
Innlegg: 69
Registrert: 06 feb 2010 18:48
Sted: Bærum

Re: Fersk på maraton

Legg innav gls » 29 jul 2013 14:20

Og temperaturen har variert mellom 23-28 grader når jeg har trent. Så slikt spiller naturligvis inn på en ikke så altfor godt trent kropp.

Høy temperatur betyr mye også om man er godt trent. :-)

Jeg har ikke hatt spessielt mye mer å gi etter 25 km, og da har jeg løpt på konkurransetid.

25 kilometer i antatt konkurransefart er ganske tøft når du løper alene på trening. Det er muligens fornuftig å gjennomføre slike økter i noe lavere fart.

Og så lurer jeg på om det kan være lurt å løpe enda mer i terreng, selv om jeg ikke klarer å holde konkurransetiden der?

Jeg vil tro at det er intensiteten som er avgjørende, ikke farten. Løping i terreng er like bra som asfalt. Men en bør helst løpe noe på asfalt også, slik at beina ikke får asfaltsjokk i konkurransen. Kanskje du kan øke asfalt-andelen litt fram mot selve konkurransen (?)

Til uka skal jeg løpe min første 3 mils økt, jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal få til det på f.eks bane, det er dørgenes kjedelig. Og er jeg i skogen først så kommer jeg ned på banene med blytunge bein og en latterlig motivasjon.

Ett alternativ er å starte på bane og løpe resten i terrenget ? 30K turer er ypperlig forberedelse til maraton. De kan føles blytunge, men er gull verdt. Tenk på det under økta !

Klarer jeg det ikke har så har jeg virkelig prøvd, i det minste. Men det kommer til å bli surt hvis jeg må gå, eller ikke kommer innenfor .

Jeg tror ikke jeg ville fokusert så mye på tid siden det er ditt første maratonløp. Man trenger erfaring. Når du har gjennomført ett maraton, så
blir det neste 'enklere'. Uansett - det er ingen skam å måtte gå. Det er det en god del som må gjøre på slutten (også løpere som er gode kan måtte gjøre det).

Lykke til med forberedelsene !

Brukeravatar
EsspeN
Innlegg: 88
Registrert: 18 jan 2010 18:00

Re: Fersk på maraton

Legg innav EsspeN » 30 jul 2013 12:31

Hei!

Til og med jeg som løper maraton på under 3t kan slite med å løpe 25km i 4timers fart (5:40) nå om sommeren når det er varmt.. Det er faktisk ikke mange uker siden jeg måtte bryte en 3mils tur på 23km pga vonde bein og varme (5:30 fart)

Hvis du går "tom" så er det lurt å innta foreks gels. Dette hjelper meg mye.
Hvis det er slik at beina dine er helt trasha på slutten av langturen, så trenger du bare mer tilvenning. (altså de blir bedre hvor oftere du løper langt)

Husker selv min eneste virkelig langtur (30k) før mitt første maraton. Jeg løp 10 runder rundt sognsvann.(32km) De siste 5km var så vonde at jeg kjente ikke underlaget engang. Der og da kunne jeg ikke fatte og begripe hvordan jeg skulle klare å løpe maraton.

Jeg husker også at det var som du sier at ved 18-19km begynte beina å bli virkelig vonde (på langturene jeg hadde tidligere)

Da raceday kom (det var forøvrig veldig varmt) kom jeg meg fint igjennom og under 4t som var målet.

Hvis du har mulighet til å løpe sammen med noen så hjelper det også veldig på motivasjonen. Jeg tror også at det er viktigere at beina herdes med distansen ENN at du skal tenke på farta nå. Dvs, ikke vær redd for å senke farten. Ta pauser eller gå. Det du tross alt skal gjøre nå er å herde musklaturen.

Jeg er helt enig med det Gunnar skriver over. Gode tips!
Hadde jeg skulle løpt 25km i min maratonfart på hver langtur hadde jeg for lengst kasta joggeskoa på hylla =)

Ikke mist motet, det vil bli enklere hele veien så lenge du har kontinuitet i treningen. LYKKE TIL!

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Fersk på maraton

Legg innav Landeveisharen » 31 jul 2013 09:02

Det var da svært så oppløftende svar :)

Jeg har for øvrig erfaring med halvmaraton og forskjellen på trening å løpe i konkurranse. Det gjør endel med hodet, og det er lettere å holde kroppen i gang.

Jeg har forsøkt å ligge helt opp på 6 min pr. km, men jeg blir nesten mer sliten av det. Samt høre tiden på Runkeeper er svært demotiverende, men jeg forstår vel at jeg i hovedsak må tilvenne beina disse mengdene.

Å gå vil være ett slag i tryne, bruker jeg mer enn 4 timer så vil jeg vel neppe være fryktelig fornøyd. Men jeg trenger nok erfaringen. Mitt første halvmaraton var på 2:17 for ett halvannet år siden, nå løper jeg ned på 1:50. Jeg tror det ligger mye i at jeg ikke synes det er så langt lengere.

Takk for gode råd og motivasjon, greit å høre at andre også kan bli slitene i varmen :)
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Fersk på maraton

Legg innav Einar » 31 jul 2013 09:09

Langturene kan med fordel løpes på 1 minutt per kilometer saktere enn maratonfart. 30 kilometer i maratonfart er forbeholdt de som løper mye fortere enn 4 timer på maraton. 30 kilometer i maratonfart er såpass slitsomt for kroppen at det fort bryter ned mer enn enn det bygger opp. Maratonfart kan du spare til kortere økter opp til 15 km, mener jeg...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Fersk på maraton

Legg innav Landeveisharen » 31 jul 2013 09:13

Einar:

Som du forstår så er jeg rimelig fersk. Hodet mitt er kanskje mer tent enn kroppen, og potensialet for raskere fart er kanskje større enn virkeligheten nå.

Men, hvis jeg skal løpe så sakte. Hvordan vet jeg at kroppen faktisk tåler den farten jeg har satt som mål, over slike distanser hvis jeg ikke trener på dette?
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Fersk på maraton

Legg innav Einar » 31 jul 2013 10:32

Hvis du har grunnlaget i antall kilometer og greit løper opptil 20 kilometer i maratonfart vet dus mentalt at du klarer å fullføre. Tro meg! Du kan også gjennomføre følgende test. På neste langtur løper du først 20 km, deretter speeder du opp siste 10 kilometer. Farten på siste ti kilometer skal sannsynligvis matche maratonfarten din. For min del har det stemt. Lykke til. :-)

I teorien skal din halvmaratontid på 1.50 tilsvare ca. 3:50, men ut i fra ren synsing tror jeg at du da må få økt kilometerantallet opp mot 60-70 km. Det gjør du ved å legge til helt rooolig løping.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Fersk på maraton

Legg innav Landeveisharen » 31 jul 2013 11:06

Da tar jeg det for god fisk og forsøker å ta det litt med ro når jeg begynner på 3 mils løpene.

Takk for svar :)
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Brukeravatar
EsspeN
Innlegg: 88
Registrert: 18 jan 2010 18:00

Re: Fersk på maraton

Legg innav EsspeN » 31 jul 2013 14:06

Skru av runkeeper eventuelt fjern all tilbakemelding om tid og distanse du får underveis. Det er bare forstyrrende. Jeg må selv gjøre det da jeg heller ikke vil løpe over 6 på km - men jeg gjør det ofte og det er helt OK.

Jeg løper en del på sti også. Ofte turer på snittfart på 8min på kilometer.

T-Rene
Innlegg: 32
Registrert: 13 apr 2010 19:52

Re: Fersk på maraton

Legg innav T-Rene » 05 aug 2013 13:05

En interresant tråd og mange gode tilbakemeldinger. Kaster meg inn ;)
Skal også debutere i maraton iår (NewYork) etter et par år god progresjon på halvmaraton (PR 1:31:31 i Fredrikstadløpet i vår)

Fikk en kraftig strekk i lårmuskel etter bedriftens 60 meter konkurranse i slutten av mai. Har blitt satt en del tilbake av det, og når treningen nå trappes opp igjen så får jeg absolutt ikke svarene som jeg ønsker tilbake. Kondisjonen er dårlig, beina daffe og motivasjonen er laber.
Når det gjelder motivasjon må det nok nevnes at jeg løp Gøteborgsvarvet iår, med itensjon om å sette ny PR. Dumt.. varmen knakk meg og jeg sprakk som en ballong etter 8-9 km. Har vært vanskelig å presse seg på trening etter det løpet.

Treningen min nå bærer preg av å være i villerede. Skal jeg satse på utholdenhet med rolige lange økter, eller skal jeg fortsette med tidligere suksess med mye terskel og intervaller.
Samtidig vil jeg også ned i vekt, skade + sommerferie har satt meg tilbake på det punktet også, 83 kg fordelt på 179cm er ikke optimal maratonvekt...

Kun 90 dager igjen.. planen min er vel egentlig å drite i tid (hadde en drøm om 3:10) og heller satse på å gjennomføre med stil. Rolig løp og øke fra 40 til 60 km i uka. Skal løpe Kystleden og Oslo halvmaraton, og benytter de som konkurranse og tempoøkter.

Håper du oppdaterer litt om din egen form, progressjon og trening fremover Landeveisharen. Føler meg litt i samme båt.. ihvertfall som debutant.
PR'er:
1500m: 5:13 (Nadderud 2013), 5km: 19:26 (Nadderud 2015), 10km: 38:55 (Hytteplanmila 2014)
Halvmaraton: 1:31:31 (Fredrikstadløpet 2013), Maraton: 3:33:27 (New York 2014)

Endomondo / Strava


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester