Barfotløping - hva tycks?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Barfotløping - hva tycks?

Legg innav Agnes » 09 aug 2013 13:49

Endelig har jeg også lest "born to run", og ble riktig inspirert.

Men hva sier dere som har prøvd? Funker det? Fordeler? Ulemper? Hvordan trener man seg opp? Hvordan funker det på ulike typer underlag? Hva gjør man i løp?

Dustetrend eller "det neste store"?

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav MissHyper » 09 aug 2013 14:22

Tenker du på å løpe barbeint eller med barfotsko?

Jeg har erfaring med barfotløping. har også lest den boken. Veldig fin bok! Løper fortsatt forfotløping, men har nå noe mer demping da jeg fikk trethetsbrudd etter overgang til barfotsko. Men det kan nok skyldes at jeg ble litt for ivrig, litt for fort. Uansett, løper du med hælen første ned eller lander du på midtfot/forfot? Denne teknikken bør sitte godt før du går til innkjøp av barfotsko. Det finnes gode sko for å tilvenne denne teknikken. For eksempel Newton er gode. Snakk med de på Løplabbet :-)

Du bør bruke lang tid på tilvenning av løpeteknikken da det er belastende for legger. Og laaaang tilvenning til barfotløping :-) Lykke til!

Og en ting til: Det finns ikke noe bedre enn å løpe i skogen med barfotsko. Løpsfølesen er fantastisk! Lett å bli ivrig i begynnelsen da ja ;-)

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Innlegg: 184
Registrert: 18 jan 2010 22:19
Sted: Harstad

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav Gunnar Bruun » 11 aug 2013 04:45

Jeg mener den største faren er å tenke enten/eller.
Du må ikke enten løpe med Hoka eller Fivefingers. (for å ta ytterpunktene)

Jeg ser på sko som jeg ser på verktøy; Ett skrujern blir for lite, det vil ikke passe til alle jobbene.
På samme måte er det ikke nok med ett par sko, det vil heller ikke være det rette til all løping du/jeg gjør.

Når jeg skal løpe raskt, på intervalløkter, terskeløkter, konkurranser o.l. bruker jeg flate, lette sko med minimalt med demping, f.eks. Merrell Bare Access eller Asics Piranha.
Når jeg så dagen etter en slik økt skal ha noen kjemperolige kilometer restitusjonstrening så tar jeg på meg mine Hoka One One.
Til oppvarming før harde økter på bane bruker jeg kanskje mine Asics Gel-Excel, eller Mizuno Wave Aero.

Nå mener jeg ikke med dette at alle skal ha 20 par løpesko, som jeg nok må innrømme at jeg har, men at forskjellige sko har forskjellig formål og kan være bra for enhver.

Jeg mener bestemt det er viktig å løpe en del økter i lette sko med lav drop, evt. uten sko.
Dette for å tilegne seg god løpeteknikk, styrke bena...osv.
Tilvenning er her viktig.
Om du ikke er villig til å kutte ned på antall km/uke i en tilvenningsperiode så får man akseptere skadeavbrekk.
Om man derimot er smart og gjør det gradvis tror jeg man vil høste fruktene av det gode arbeidet.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav knut42 » 11 aug 2013 14:36

Fivefingers barfotsko skiller tærne. Hvis du har tær som sitter veldig tett og ikke lar seg skille ved spriking, bør du være svær forsiktig i starten. Selv brukte jeg tåsprikerne CorrectToes med sokker over da jeg løp inne på Bislett stadion i romjula, og klarte å dra på meg en dyp venetrombose (blodpropp) i leggen. Start heller å løpe med minimalistiske sko uten tåskillere eller forsøk helt naturlig barføtt i starten.

IvarNy
Innlegg: 2
Registrert: 11 aug 2013 20:14

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav IvarNy » 11 aug 2013 20:36

Øh, du spør om barfotløping og så begynner folk å snakke om sko, noe merkelig syns jeg. ;)
De snakker om barfot sko, noe som pr. def ikke finnes. Enten løper man barfot, altså uten noe på beina, eller så løper man ikke barfot, altså med noe på beina.
Det man har på beina når man ikke løper barfot kan variere i tykkelse og funksjon, fra sokker, til minimalistsko til lavprofil/lettvektsko, joggesko etc.

Nok rabulering :-) tilbake til spørsmålet ditt.
Jeg mener at det fungerer veldig bra å lære seg å løpe barfot, altså helt uten noe på beina. Da lærer man seg skånsom og jeg tror også ganske effektiv løpeteknikk. Jeg har i alle fall ikke pådratt meg noen skader etter at jeg begynnte å lære meg barfotløping. Men som flere har vært inne på må man ta det gradvis og pent, men det peier å gå av seg selv når man begynner å lære seg å løpe helt barfot og man bør lære seg på harde underlag som asfalt eller grus/hardstampede jordstier. Ikke på gress! Det er to grunner til å unngå gress, 1. farlig pga det kan ligge skarpe ting i gresset som man ikke ser. 2. Det blir så mykt at man lærer ingenting.
Grunnen til at man bør lære seg å løpe helt barfot er som noen var inne på her at dersom man begynner med en eller annen form for minimalistssko som fivefingers eller lignende, maskerer de mye av feilene man gjør og dermed vil ikke ubehag eller smerter stoppe deg fra å overdrive og løpe for langt før styken i føttene og leggene er opparbeidet og teknikken begynner å komme på plass.
Når man har lært seg å løpe helt barfot, ca 4 - 5 km på asfalt eller lignende harde overflater uten problemer eller smerter kan man evt begynne å løpe med minimalistsko , f.eks pga at det blir litt kaldt uten noe på beina.
For ytterligere inspirasjon til komme videre med barfotløping anbefaler jeg boka til Ken Bob Saxton "Barefoot running step by step"

IvarN

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav Agnes » 12 aug 2013 13:04

Takk for tanker. :)

Jeg løper mest på forfot nå, men har en ganske lite konsistent løpestil, tror jeg. Ville kanskje fått bedre teknikk i sko som rett og slett ikke lot meg lande på hælen?


Er det lurt å trene styrke i overgangen? Hva slags, i så fall?

nisto
Innlegg: 1
Registrert: 15 aug 2013 09:20

Re: Barfotløping - hva tycks?

Legg innav nisto » 15 aug 2013 09:31

Veldig enig med Ivar her. Barbeintløping bør være barbeint, i alle fall i begynnelsen. Da er det lettest å høre hva slags tilbakemelding føttene gir deg, og å nærme seg en bedre løpeteknikk. Det gjør det også lettere å ta det med ro i begynnelsen: det vil være fotsålene som stopper deg fra å løpe (lenger), ikke leggene -- og det vil også være en god buffer mot å pådra seg skader. "Ro" betyr da veldig rolig, så sakte og så kort at det nesten virker meningsløst i begynnelsen, og hvertfall ikke som løping. Dessuten vil det gjøre vondt når man tråkker på småsteiner osv. (Hvis man løper der det er småsteiner, noe man bør, som det blir sagt over her: er underlaget for enkelt å løpe på, lærer du ikke så mye.) Men hold ut, det er verdt det. I alle fall for noen...
barbeintmaraton.blogspot.com


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester