Hva tror dere?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Landeveisharen
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Hva tror dere?

Legg innav Landeveisharen » 26 sep 2013 07:50

Jeg fikk min debutt på maraton i Oslo i helgen. Nå gikk jeg på en real smell på 27 km og måtte veksle mellom å gå og jogge. Det var jo naturligvis en nedtur da målet var under 4 timer. I forkant har jeg vært syk i 2 uker, ikke sengeliggende.

Jeg har lest litt her på forumet ang. meninger om når man skal kjøre på med full trening igjen. Men jeg klarte ikke å vente, har kjørt to svært rolige turer på 11 km i skogen. Og kroppen føles OK, litt øm og sliten i muskelaturen men ellers fin. Det blir nok variert trening annen hver dag fremover.

Nå har jeg meldt meg på Fredrikstadmarka Rundt 13 oktober også. Regner med at det skal gå greit, har tenkt å ta det med ro og komme inn på 2 timer. Men skuffelsen ved resultatet i Oslo plager meg. Og Fredrikstad Maraton arrangeres om en måned.

Oslo Maraton ble aldri en positiv løpsopplevelse sett bort i fra at jeg ikke ga opp. Men nå har jeg "glemt" hvor tungt det var på slutten, og jeg har fryktelig lyst å revansjere dette løpet.

Hva tenker dere om det?

Jeg vil ha som målsettning å løpe alle 42 km, samt slå tiden 4:32 (helst med svært god margin).
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Veteran

Re: Hva tror dere?

Legg innav Veteran » 26 sep 2013 12:01

Landeveisharen skrev:Jeg fikk min debutt på maraton i Oslo i helgen. Nå gikk jeg på en real smell på 27 km og måtte veksle mellom å gå og jogge. Det var jo naturligvis en nedtur da målet var under 4 timer. I forkant har jeg vært syk i 2 uker, ikke sengeliggende.

Jeg har lest litt her på forumet ang. meninger om når man skal kjøre på med full trening igjen. Men jeg klarte ikke å vente, har kjørt to svært rolige turer på 11 km i skogen. Og kroppen føles OK, litt øm og sliten i muskelaturen men ellers fin. Det blir nok variert trening annen hver dag fremover.

Nå har jeg meldt meg på Fredrikstadmarka Rundt 13 oktober også. Regner med at det skal gå greit, har tenkt å ta det med ro og komme inn på 2 timer. Men skuffelsen ved resultatet i Oslo plager meg. Og Fredrikstad Maraton arrangeres om en måned.

Oslo Maraton ble aldri en positiv løpsopplevelse sett bort i fra at jeg ikke ga opp. Men nå har jeg "glemt" hvor tungt det var på slutten, og jeg har fryktelig lyst å revansjere dette løpet.

Hva tenker dere om det?

Jeg vil ha som målsettning å løpe alle 42 km, samt slå tiden 4:32 (helst med svært god margin).

Hei du!

Det var jo leit, men hvis du har vaert noe smaasjuk saa forklarer nok det mye, saafremt du ikke aapnet fpr hardt...?
Tror det var sjukdommen som satt i kroppen, det skal ikke saa mye til foer en merker det. Selv har jeg aldri gaatt paa en smell/moett veggen,
kun fordi jeg aldri startet uten aa ha nok grunntrening pluss var helt sjukdomsfri..
Bare positivt aa komme igang med lettere trening saa snart som mulig, du maa bare foele deg litt fram og ikke kjoere for hardt foer du er 100 %...

Lykke til videre !

gls
Sted: Bærum

Legg innav gls » 28 sep 2013 15:48

Gratulerer med debut på maraton !

Jeg tror det er viktig å ikke undervurdere nok hvile, spesielt rett etter løpet. Når kroppen føles litt øm og sliten i muskelaturen (slik du skriver), så synes jeg en bør vurdere løpefri, selv om det lar seg gjøre å trene. Jeg mener også at en bør være forsiktig med kvalitetsøkter de 1-2 første ukene etter løpet.

Mellom Oslo og Fredrikstad Maraton er det 5 uker. Det kan være nok til å bygge seg opp igjen, fysisk og mentalt. Forhåpentligvis er du bra restituert allerede når du 3 uker etter Oslo løper Fredrikstadmarka Rundt. Da får du en bra indikasjon på formen.

Jeg synes du skal gå for den planen du skisserer. Det vil uansett være nyttig erfaring for deg i din videre satsing.

Lykke til !

:-)

Brukeravatar
Landeveisharen
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 08 okt 2013 13:20

Vurderer heller Halden Ultraintervall. Har fryktelig lyst å ha ett langt løp på samvittigheten. Men jeg frykter at jeg blir en eneste treigingen der.

Uansett, er det noen som har erfaring fra dette løpet, eller andre lange løp? Noen tips eller noe jeg bør tenke på, forutenom å få spist og hvilt mellom etappene.

gls
Sted: Bærum

Legg innav gls » 08 okt 2013 14:39

Oj - Jeg har ikke løpt dette løpet selv, men tror det er vesentlig tøffere enn en maraton.

Espen R. HAR løpt, se hans fine rapport her: http://www.espenringom.no/2012/11/page/36/

Nederst i rapporten er det 18 kommentarer som også er verdt å få med seg.

:)

Brukeravatar
Landeveisharen
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 09 okt 2013 08:52

Dette blogginnlegget var godt skrevet. Mye av de samme svarene jeg fikk fra arrangøren. Jeg får se hvordan beina er etter Fredrikstadmarka, blir dem bra igjen så tror jeg sannelig jeg skal ta sjansen. Fordelen min er at tiden ikke er viktig, først og fremst vil jeg ha fullført ett sånn type løp å ha det på samvittigheten min.

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 09 okt 2013 20:49

HEi!
Under halden ultra i fjor var det minst 4-5 stk som gikk de to siste ti kilometerne. De brukte over 2t på hver 10km hvis jeg ikke husker feil. Du blir nok ingen treiging der. Det handler om å overleve :)

Brukeravatar
Landeveisharen
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 10 okt 2013 08:40

Jeg så resultatlistene for årene som har vært, regner med at jeg havner helt bak der. Men håper jeg ikke havner sist :) Det blir uansett en artig utfordring og erfaring.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»