Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/tips

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/tips

Legg innav tisaksen » 07 okt 2013 08:57

Hei,

Jeg er en kar på 37, har sittet 20 år foran en datamaskin og kjederøyka. 30. November er det 1 år siden jeg sluttet og røyke.

Jeg har begynt å jogge/løpe og sykler en del terreng og det har jeg holdt på med siden i sommer.

Problemet mitt er at jeg blir så tungpustet nesten umiddelbart når jeg begynner å løpe.
Jeg varmer riktignok ikke opp men begynner sakte 5-6-7km/t og jeg løper 5-8km, 3-4 dager i uken.

Lurer ganske enkelt på om dette er "normalt" for en nybegynner. Kanskje jeg forventer fremgang/bedring alt for raskt?

Håper dette er rett forum, det virker ikke som det er så mange nybegynnere her :)

bebylivet
Innlegg: 8
Registrert: 15 mar 2011 10:46

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav bebylivet » 07 okt 2013 11:59

Du kan få mange velmeinte råd av ulike kvalitet i dette forumet om mengde, intensitet, underlag og mykje anna. I ditt tilfelle trur eg det luraste er å konsultere ein kardiolog med utstyr for belastningsEKG, og legge opp treninga deretter. Lukke til!

Authon
Innlegg: 132
Registrert: 21 jan 2010 21:01

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Authon » 07 okt 2013 12:11

Ikke så rart du er tungpustet viss du har røyka i 20 år. Tar vel mange år før lungene er tilbake til normal tillstand. Desuten har du trent kun siden sommer, og du er som du sier dårlig form. Da er det vanlig å være kortpustet. Fortsett med treningen så blir nok pusten bra etterhvert.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav trygvan » 07 okt 2013 13:01

Ja, støtter begge to her; Det kan godt ha sin naturlige forklaring at du er kortpustet nå og det vil komme seg etterhvert så lenge du er tålmodig. Men samtidig er nok du i den kategorien som bør følge rådet "Når du skal begynne med trening eller endre på et treningsprogram, konsulter først din lege". :) Kan være greit å få tatt en enkel helsesjekk først så du vet at kroppen er grei bortsett fra formen. Husk ellers også på rådet om å ikke øke belastningen for mye for raskt. Det kan være lett å bli ivrig når resultatene begynner å vise seg, og da vil skadene komme om du ikke er litt nøktern i hvor mye du øker treninga. Motstandsdyktighet mot skader tar tid å bygge opp.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Agnes » 07 okt 2013 13:15

Det kan hende det er en fordel også, at pusten stopper og bremser deg litt. Jeg kjenner mange som begynner å trene igjen etter mange år, så kommer kondisen ganske fort, kanskje fordi de har hatt en god form i bunn, og så øker de for fort og for hardt på mengde og fart, og så blir de skadet. Ledd og sener og den slags bruker ofte lengre tid på å trene seg opp enn det pusten gjør. Og det finnes nesten ikke noe kjipere enn å måtte ta et langt skadeavbrudd når man nettopp har kommet i gang og er motivert!

De fleste nybegynnerprogrammene for løping kombinerer jogging/gåing.

Her er et 12-ukersprogram fra Løplabbet: http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav tisaksen » 07 okt 2013 16:58

Takk så mye for alle svar, setter pris på det.
Agnes, det kan være du har rett i det med pusten og bremsing.. Jeg har en tendens til å gå "all in" når jeg først begynner med noe så en naturlig brems er ikke dumt :lol:

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Agnes » 08 okt 2013 10:00

En investering på 12 uker i et rolig program som bygger deg gradvis opp er vel verdt tiden, altså. :) Husk at nå skal du jo være i god form i resten av ditt liv, og da er ikke 12 uker mye. Men om du skader deg så sitter du der...

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 491
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav knut42 » 08 okt 2013 11:57

Er tidvis røyker selv og har røkt veldig mye i 25 år inntil de siste årene. Nå er jeg bedre. Antar det kommer av mye rolig trening i sone 0 og 1, pluss en til to halvharde i sone 3 i uka.

Går det ikke over og hvis du svetter om natten og når det ikke er grunn til det; Ta en røntgen av lungene. Det kan være rester fra noe gammelt rusk. Hadde selv noen skumle striper på lungene som heldigvis forsvant etter 3mnd medisiner. Før dette svettet jeg som en gris av den minste løpetur, nå mye bedre.

Mange som har sittet på en stol halve livet har en tendens til å synke sammen. Brystkassa tilstivnes og lungevolum krymper. Øvelser med armene over hodet og bakover , og svømming kan hjelpe. Selv bruker jeg ofte øvelsen "flyes" i slyngene: http://www.redcord.no/Excercises_2011.aspx?m=2093

tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav tisaksen » 08 okt 2013 12:32

Svetter litt på natten etter jeg begynte å løpe ja, men ikke så mye, tror jeg.
Hvilke striper snakker du om ? Og hvilke medisiner.

Forøvrig så kan det godt være du har rett i forhold til å "synke sammen"... det føles litt sånn ut. 3-4 kilometer ut i løpeturen pleier det å "gå seg til" litt føler jeg, det blir lettere og puste.

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Landeveisharen » 08 okt 2013 13:12

Jeg tror rett og slett det enkleste vil være det beste. Fortsett å trene, pass på at det er morsomt å ikke kjør for hardt. Slik får du gode rutiner, og etter hvert "må" du løpe. Og da kan du begynne å sette deg noen mål du kan trene mot.

Jeg startet å løpe når jeg var 29 år. Elendig livsstil i 10 år, både med tanke på mat, overvekt og røyking. Fokuset var en målsetting om å løpe ett halvmaraton med 6 mndrs trening rettet mot dette. Utover i opptreningsperioden fikk jeg mange gode opplevelser å satte meg ett mål om tid også. Nå ett år seinere har jeg løpt flere løp på den distansen samt Oslo Maraton. Jeg drømmer også om å løpe Halden Ultraintervall.

Det viktigste er uansett å holde kroppen i gang. Da er det lettere å gå ut på neste treningsøkt. Og opplevere man kroppen som tung eller har dårlig motivasjon under selve treningsøkten, så tillat deg å presse noe på, plutselig så løsner det igjen. Og da er det godt å komme hjem å vite at du ikke ga opp, samt fikk ett par eller flere km i beina.

Lykke til :)
Løp for livet, før det løper fra deg ;)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: MSN [Bot] og 7 gjester