Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/tips

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav knut42 » 08 okt 2013 15:46

En gammel ubehandlet lungebetennelse viste seg som striper på lungene. Fikk 3 mnd antibiotika. Etter dette gikk restitusjonstiden etter løpingen ned. Mener ikke å male fanden på veggen, men det er en god investering i helsa å sjekke de med jevne mellomrom, spesielt for røykere.

At starten er tung og at de går seg til etter noen kilometer tror jeg er vanlig for nye løpere. Selv finner jeg "steget" og riktig pusterytme etter 5-6 kilometer.

Bruker du pulsklokke? Ved hvilken intensitet starter tungpusten din? (- Selv blir jeg tungpustet fra 85 prosent av makspuls og oppover).

tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav tisaksen » 08 okt 2013 21:09

Har pulsklokke. Sjekka i dag og jeg begynte å bli tungpusta ca ved 160 bpm. Men noen ganger allerede ved 145. Pulsen kommer opp i rett over 170 i løpet av veldig kort tid.. Bare noen få minutter ved lav hastighet.

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Einar » 09 okt 2013 10:33

tisaksen skrev:Har pulsklokke. Sjekka i dag og jeg begynte å bli tungpusta ca ved 160 bpm. Men noen ganger allerede ved 145. Pulsen kommer opp i rett over 170 i løpet av veldig kort tid.. Bare noen få minutter ved lav hastighet.


Aldri dumt å ha sjekket ut med lege, men mitt umiddelbare råd er da når du først har investert i pulsklokke å holde pulsen under 160 uansett hvor sakte det går. Hvis du da er frisk vil du oppleve at farten over tid blir raskere på samme pulsnivå. Hvis du syns det går sakte kan du heller trene litt lengre og du får god effekt.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav tisaksen » 10 okt 2013 09:07

Takk for tipsene :)
Jeg forsøkte i går og det gikk litt bedre når jeg prøvde å holde litt igjen og ikke minst holde et stabilt tempo (så godt det lot seg gjøre)
Satser på det blir lettere etter hvert :)

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 492
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav knut42 » 10 okt 2013 16:48

Selv trener jeg etter olympiatoppens intensitetssoner og har jeg 75 prosent av all trening i sone 1 (snakketempo), resten i sone 3-4 (et tempo hvor man bare klarer å si en kort setning). Bare en gang i måneden gir jeg full gass, dvs hiver etter pusten og synes alt er helt forferdelig. Målet mitt er å holde meg i form og kunne løpe en mil på en time uten å bli anpusten. Hvis du vet hva målet ditt er, kan du bruke sonene til å trene målrettet mot dette.

Bilde

Jeg vet ikke hva makspulsen din er, kanskje 180? Hvis du har 180 i makspuls er:

Sone 1 (60-72%), 108 - 130 slag pr minutt.
Sone 2 (72-82%), 130 - 148
Sone 3 (82-87%), 148 - 157
Sone 4 (87-92%), 157 - 166
osv.

Hvis gjennomsnittpulsen din har vært 160 slag, divider 160 på 180 (makspuls) slik
160/180 = 88,9%

Les mer: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader ... ge594.html

tisaksen
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2013 08:14

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav tisaksen » 11 okt 2013 09:10

Takk, dette var nyttig.
Jeg tror jeg stort sett går rett opp i sone 4 etter få minutters løping.
Målet mitt nå er å holde meg i form, kunne løpe minst 1 mil uten problemer både på asfalt/grus og terreng, så forbedre tidene.
Når jeg er veldig nært ett mål så endrer jeg på det slik at jeg egentlig aldri når mine mål, det er min beste måte og motivere meg selv på :)

mollem
Innlegg: 9
Registrert: 22 sep 2013 15:23

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav mollem » 11 okt 2013 10:31

Betydningen av røyking for kondisjonen er overdrevet (om du røyker i timene rett før trening vil du ha litt høyere puls, men ikke tilsvarende lavere yteevne). Det er imidlertid store forskjeller mennesker imellom mht hvilken effekt trening har.

Finn en treningsform du liker, og ikke hør på alle råd som gis. Særlig ikke av "ordentlige" idrettsfolk, der er det mange rare oppfatninger ute og går.

Glem hele Sone 1/2, det vil sannsynligvis ikke være mulig for deg. Ikke særlig verdifullt heller, om du ikke driver en treningsform hvor antall løpte km er alfa og omega. Blir bare treig av det ;-)

Tren på den måten du føler mest mulig utbytte av, og mitt tips er at det er viktig å ikke bare bruke framgang som motivasjon - ha det mest mulig fint underveis !

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Einar » 14 okt 2013 21:35

mollem skrev:Betydningen av røyking for kondisjonen er overdrevet (om du røyker i timene rett før trening vil du ha litt høyere puls, men ikke tilsvarende lavere yteevne). Det er imidlertid store forskjeller mennesker imellom mht hvilken effekt trening har.



Glem hele Sone 1/2, det vil sannsynligvis ikke være mulig for deg. Ikke særlig verdifullt heller, om du ikke driver en treningsform hvor antall løpte km er alfa og omega. Blir bare treig av det ;-)

!


:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

stalmann77
Innlegg: 9
Registrert: 09 jun 2013 20:32

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav stalmann77 » 24 mai 2014 18:57

Hei

Stå på- håper du har det bedre nå.

Gi deg selv motivasjon.

Tapetsenteret har en god fargeguide om hvordan fargene motiverer deg. Den er selvsagt påtenkt med tapeter, men hvorfor ikke bruke de riktige fargene på treningstøy etc. Som rød, som skal motivere deg ekstra =)

http://tapetsenteret.no/fargeguide

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Nybegynner, eks-røyker og i ELENDIG form, trenger hjelp/

Legg innav Agnes » 11 jun 2014 12:31

Hvis du synker sammen, prøv å legg på litt styrketrening også, kjernemuskulatur, rygg, skuldre, hip thrusts. Da er det lettere å holde kroppen rak, hofta frem, brystkassa frem og hodet opp. Så får du masse luft. :)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest