Barn og løping-oppvarming

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
fotballtreneren

Barn og løping-oppvarming

Legg innav fotballtreneren » 07 okt 2013 12:26

Jeg er trener i barnefotballen. Her om dagen hadde jeg en diskusjon med en av de andre trenerne angående oppvarming. Jeg la inn ekstra oppvarming for å unngå skader før jeg gjennomførte en hurtighetsøkt/korte sprintintervaller. Den andre treneren er fysioterapeaut og mente at barn som ikke er kommet i puberteten ikke trengte oppvarming. Ungene som er 9-10 år kunne like gjerne begynne å spurte uten oppvarming. Det høres jo kjempefint ut men er det noe hold i dette?

Min sønn på 9 år liker også godt å løpe/jogge, men jeg finner svært lite informasjon om dette på nett. Virker nesten som det er fy fy at barn på 9 år løper og ikke bare leker. Er det noen andre som har erfaring med egne barn og løping? I tillegg til 1 fotballtrening og 1 kamp i uka løper han nå en runde på 6 km sammen med meg 1-2 ganger i uka med noe variasjon. Det har jo også medført at jeg kommer opp av sofaen :)

Agnes

Re: Barn og løping-oppvarming

Legg innav Agnes » 07 okt 2013 13:08

(Ikke-kvalifisert synsing følger)

Unger spurter jo hele tiden, stort sett uten oppvarming. Man må jo sette dem i bånd om de ikke skal gjøre det. Rett fra sofaen til å beinfly om kapp rundt huset, liksom. De er jo enten helt slappe eller med bånn gass. Så hvis ikke de er konstruert helt feil så burde det ikke være noen problemer med spurter uten å varme opp...

(Digresjon: Generelt tenker jeg at vi voksne også burde oppført oss mer som barn. Glem intervaller - løp om kapp hver sjanse du får i stedet! Glem balansemuskulaturtrening - klatre og balanser på alle steiner langs veien i stedet! Slåss mye (brytekamp) med brødrene dine! Ikke sitt stille et helt middagsmåltid uten å ta en pause for å slå et par hjul en gang i blant! Hvis du skal fortelle noe spennende - hopp opp og ned mens du gjør det! Hink masse! Sistemann er en råtten fisk! Gå trillebår i hagen! Alt er gøyere fra toppen av et tre! Lek sisten! Lat som om du ikke har bil og må sykle overalt! Klatre på familiemedlemmer og se om du kommer helt opp til taket! Legg ut alle putene på gulvet og lek "ikke tråkk på gulvet"! Klart man kan spille fotball inne! Oups.... Hilsen av-og-til-sliten trebarnsmamma.)

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 07 okt 2013 13:22

ikke-kvalifisert synsing fra meg følger;

Verdien av oppvarming generelt kan diskuteres. Det hjelper tydelig litt på prestasjon, særlig på kortere distanser. Men når det gjelder fare for skader så har jeg ikke inntrykk av at det er veldig kobla til oppvarming. Motstandsdyktighet mot skader får du med trening over tid og fornuftig hvile innimellom, mens skader får du når du overbelaster i et kortere tidsrom i forhold til den motstandsdyktigheten du har opparbeidet på forhånd. Det er jo særlig den varierte aktiviteten der det er fotball den ene dagen, svømming den andre, løping den tredje etc som gjør at kroppen ikke får vent seg til noe som helst og dermed blir skaderisikoen egentlig likså stor som om man skulle bedrevet bare en av aktivitetene.

Når det gjelder det med at barn helst ikke skal løpe, så heter det seg vel at barn skal bedrive lek og variert aktivitet og holdes vekke fra konkurranseelementer. Jeg oppfatter at store deler av idretten er nokså konservativ på dette og andre områder, og ser ikke helt problemet med at noen skulle la barna sine løpetrene litt, og kanskje til og med fortelle de at de er flinke som løper så fort. Alt som er av glede over å holde seg i aktivitet må da være av det positive? Men som sagt dette er ukvalifisert synsing.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

gls
Sted: Bærum

Legg innav gls » 07 okt 2013 19:31

fotballtreneren skrev: Ungene som er 9-10 år kunne like gjerne begynne å spurte uten oppvarming. Det høres jo kjempefint ut men er det noe hold i dette?

Jeg mener at oppvarming før hurtighetsøkter/korte sprintintervaller og ballspill er viktig pga. det eksplosive elementet ved løpingen.

Selv har jeg pådratt meg hamstringskader flere ganger i løpet av et langt liv som fotballspiller. Og jeg er nokså overbevist om at mangelfull oppvarming har vært med på å bidra til dette. Man lærer jo aldri dessverre. :mrgreen:

Jeg kan imidlertid ikke huske at jeg hadde dette som barn. Første gang var nok i tenårene. Det kan derfor godt hende at den andre treneren har et poeng. Men uansett er det kanskje fornuftig å drille inn gode vaner allerede i barneårene.

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 07 okt 2013 23:55

artig spørsmål.

Ukvalifisert høyttenkning følger:

Jeg tror nok fysioterapeuten har rett rent fysiologisk.

Men det er kanskje lettere å sett dem inn i rett modus om de varmer opp først, de blir mer konsentrerte da ettersom det føles "viktigere" om de skal forberede seg til det først?

Og som gls sier, det kan være nyttig å lære inn gode vaner.

Dessuten, de trenger ikke løpe i ring på banen i 15 minutter, de kan jo kjøre det som ligner til forveksling på drill i friidretten, med høye kneløft, spark bak etc. Det gir både litt oppvarming (om det er litt intensitet i det) og koordinasjonstrening

Brukeravatar
Marjan
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Legg innav Marjan » 07 nov 2013 02:07

Mer ikke-kvalifisert synsing:

Tror ikke barn er utsatt for skader på samme måte som voksne. Jeg tror jeg selv, hvis jeg var fotballtrener, i hvert fall ville valgt fotballrelatert oppvarming, firkant eller lignende... men jeg er ikke fotballtrener :)

Tror ikke barn har vondt av å løpe, heller. Barn løper hele tiden. ("Ingen løping i gangene," osv. :P)

Brukeravatar
Landeveisharen
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Legg innav Landeveisharen » 07 nov 2013 10:57

Vi varmet alltid opp og startet aldri en treningsøkt med intervalløkter eller avsluttninger f.eks. Hva som er rett eller galt kan diskuteres, men jeg tror det er viktig å lære barn oppvarming så de forstår dette senere når de ikke er barn lengre.

Kjedelig når barna blir tenåringer og dropper oppvarming før kamp og starter kampen med innbytterpuls og strekk :)
Løp for livet, før det løper fra deg ;)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»