Takk for gode innspill, boas!
Virket ikke som det var så mye aktivitet her inne, så har ikke sett svaret ditt før nå.
Konkret til deg så ville jeg anbefalt deg å løpe konkurranser, gjerne lokale løp hvor du møter de samme du kan konkurrere og sammenligne deg mot. Ingenting som slår konkurranser når det gjelder å ta seg ut. Ellers høres det ut som du kjører intervalløktene i overkant hardt, treningsmessig mener jeg det er bedre å fullføre øktene med bittelitt lavere intensitet enn å kutte intervalltida. Litt avhengig av hvilket nivå du er på vil du nok kanskje oppleve framgang uansett, men du trenger ikke å pushe progresjon på hver eneste økt. Du kan gjerne variere noe, noen ganger fokus på fart, andre ganger fokus på god gjennomføring. Med mer erfaring blir man også bedre på å styre intensiteten, evt. slakke av litt om man trenger det for å gjennomføre og er du i bedre form henter du deg lettere inn igjen om du går litt over. Har du en tung dag kan du evt. øke pausene noe også, det kan ha samme effekt. Uansett viktig å oppleve innimellom at man er god og har kontroll.
Absolutt. Det blir nok dessverre ikke så mye konkurranser fremover nå av praktiske årsaker, men du har et godt poeng.
Det er vel mulig jeg kjører øktene i hardeste laget. I utgangspunktet har jeg økt hver økt med 0,1 km/t og stort sett fått til dette, men har nå nådd et platå på 13,6 km/t med 3,0 graders helning. De to siste gangene har jeg faktisk ikke fått til å fullføre siste draget på maksimal fart. For tre ganger siden var det jeg presterte 3:30. Så jeg har faktisk gått litt ned. Men har trent litt mindre i det siste og hatt noen tunge dager mentalt med mye stress, så det kan være en faktor.
Kan du trene sammen med noen er det også veldig positivt, min opplevelse er at man ikke må være akkurat på samme nivå og holde ryggen på hverandre. Jeg har løpt 1km-intervaller med løpere som er 30 sek svakere og pusher meg fortsatt mer fordi jeg vet at de er rett bak der. Eller ha noen på mølla ved siden av som løper like lange intervaller, da hopper du ikke av så lett.
Enig i det. Jeg løper av og til med en kamerat. Han måtte innrømme at jeg hadde kjørt han langt hardere enn han planla selv fordi jeg lå bak og jaget. Jeg kjørte visst begge i kjelleren.
Forsto at du har løpt på mølle nå? I min verden finnes det ikke noe tyngre mentalt. Jeg må ha musikk (løper ikke med musikk ute), gjerne en TV som distraksjon og gjør små, planlagte fartsjusteringer hvert minutt. Det siste gjør at jeg får stykket opp med delmål underveis og kan flytte fokuset fra alt det resterende til det neste minuttet. Er intensiteten riktig skal du klare økta totalt. Jeg bruker dette også i konkurranser, deler opp og fokuserer på den delen jeg er i. Ellers er det fullt mulig å bli glad i og omfavne det å bli sliten og allikevel krumme nakken og smile seg gjennom de siste harde kilometrene. Igjen, det kommer med mer trening og fokus. Leser at du bruker noen teknikker som flytter fokuset vekk fra løpinga (telling, visualisering av dagen osv.), du kan også prøve å fokusere på løpinga di som f.eks. pust, armbevegelser, holdning i ryggen osv. Jeg tenker på dette selv på mølleintervaller, trass i min avhengighet av distraksjoner her.
Stemmer. Mye av treningen min er på mølle av praktiske årsaker (tar for lang tid å komme seg til og fra hvor jeg bor). Må være tidseffektiv.
Men du har rett i at det er tungt mentalt. Det hjelper at jeg har en gym med mye folk og bevegelse slik at jeg kan kikke litt på folk og ut vinduet. Men tungt er det. Har begynt å bruke litt musikk, men har litt blandede følelser egentlig. Av og til føler jeg musikken forstyrrer takten min og jeg hører pusten min i mindre grad. Men det er gull verdt når ting blir "kjedelig" og det eneste man greier å oppfatte er sin egen slitenhet.
Ellers gode innspill som ikke er helt ulikt det jeg gjør selv. Å stykke opp er viktig. Løper jeg i fjellet så tenker jeg ofte at jeg skal holde ut til neste stein jeg ser i synsfeltet. Og så setter jeg meg et nytt delmål.
Vet du forresten om det er skadelig eller dumt å løpe nær makspuls lenge?
På mine siste økter nå så har jeg definitivt ligget på makspuls på slutten av dragene og tror også jeg når det ganske tidlig. Dvs. 192 slag i minuttet. Det er det høyeste jeg har målt på klokken min, så tror ikke det bør være langt unna maks.