Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
boas
Innlegg: 82
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Legg innav boas » 11 okt 2018 23:52

Meg bekjent er det ikke skadelig, så lenge du ikke lider av noe. (En lege vil imidlertid være rette instans å henvende seg til da.)
Det høres ut som du skal balansere familie, jobb og mer til og da kan det hende at det ikke er noe lurt. Min erfaring er at tøffe økter krever mer av deg og krever mer restitusjon og det kan være vanskelig å balansere opp mot resten av livets krav. Jeg synes at det kan være greit å heller ta seg en løpetur for å klarne hodet og heller ta hardøkta neste dag om man ikke er opplagt, egentlig ikke rekker osv. Det må enhver vurdere selv, men husk at for å få effekt av treninga må du også bli restituert.

Hvor lenge har du løpt og hva er målet med løpinga?

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 596
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Legg innav kollis » 12 okt 2018 18:36

Her kan de som er intressert lese om noen av teoriene mine er hentet fra forskningen denne boken referer til.
Utdrag fra boken.
Flere omtaler ‘demens’ som en type-3 diabetes. For stadig mer data viser: høyt blodsukker og insulinresistens øker risikoen for demens og Alzheimer

https://lillemane.no/produkt/hap-ved-de ... -bor-vite/

Forstår du hva de sier mellom linjene her ,blir det logikk i det jeg mener om trening og restitusjon..
Ser at flere og flere foredrag drar frem sone 1 som en smart løsning for å effektivisere hjernens arbeidsoppgaver.... :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Håvard
Innlegg: 11
Registrert: 07 sep 2018 22:24

Re: Hvordan holde ut...? Har du noen triks?

Legg innav Håvard » 14 okt 2018 15:44

boas skrev:Meg bekjent er det ikke skadelig, så lenge du ikke lider av noe. (En lege vil imidlertid være rette instans å henvende seg til da.)
Det høres ut som du skal balansere familie, jobb og mer til og da kan det hende at det ikke er noe lurt. Min erfaring er at tøffe økter krever mer av deg og krever mer restitusjon og det kan være vanskelig å balansere opp mot resten av livets krav.


Allright. Høres bra ut.

Jeg har ikke familie, men har kjæreste og jobber veldig mye.

Jeg synes at det kan være greit å heller ta seg en løpetur for å klarne hodet og heller ta hardøkta neste dag om man ikke er opplagt, egentlig ikke rekker osv. Det må enhver vurdere selv, men husk at for å få effekt av treninga må du også bli restituert.


Det er nok en god plan. Jeg har nok nytt godt av veldig god progresjon i starten som nå har stoppet noe opp. Så det er nok å forvente at ting nå er vesentlig tyngre og at det tar lenger tid å komme seg til nye nivåer.

Jeg tok en kortere intervalløkt i slutten av forrige uke. 3 x 3 intervaller med noe høyere fart og siste intervall på 6 minutter i langkjøringstempo. Behagelig økt hvor jeg fikk opp pulsen bra, men ikke var 'død' etterpå. Kommer nok til å spe på med flere av disse fremover og ta litt færre harde økter. Tar det litt på dagsform. :)


Hvor lenge har du løpt og hva er målet med løpinga?


Har løpt siden i sommer (juli). Før det har jeg hatt perioder på måneder, men hvor alltid noe har skjedd som har ødelagt kontinuiteten. Har ellers trent av og på med vekter i 10+ år, så er ikke helt utrent. Bare når det gjelder løping. ;)

Har ikke noen store mål, men jeg er et konkurransemenneske så liker både å forbedre gamle tider og slå kamerater når vi løper sammen. Det eneste store mål jeg har er å komme under 30:00 minutt på et motbakkeløp i mine hjemtrakter.

Hadde 36:00 minutt utenfor konkurranse sist jeg forsøkte (gammel rekord 38:00 og siste forsøk før jul var 42:00), så tror den skal være innen rekkevidde til neste sommer. :)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester