Veien videre etter halvmaraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bigp
Innlegg: 20
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Veien videre etter halvmaraton

Legg innav bigp » 16 sep 2018 15:22

Hei,

Etter min første halvmaraton på 2:18 har jeg fått mange svar på som må trenes mer på.

Jeg var i fint driv før krampa tok knekken på meg rundt 15-16 km og jeg måtte gå de siste km-ene.
Rundt 12 km hadde jeg en psykisk knekk men den var plutselig borte da jeg passerte rådhuskaia. Før knekken lå jeg rundt 10,6 km/t som var etter planen. Målet var under 2 timer. Hva kan årsakene være til at beina tok kvelden? Dårlig dagsform? Ikke nok drikke underveis? Ikke god nok form?

Jeg begynte med løpetreninga i slutten av mai og hadde Marius Bakkens program. Før dette har jeg løpt 10 km i 2017 på 58 min (uten opptrening pga sykdom og ferie) samt diverse skirenn. Jeg løp 10 km flatt 3 uker før halvmaraton på 53:55.

I MB-programmet løper man opp til 2 timer i sone 1 og da har jeg rukket og løpt opptil 15 km. Da har jeg ligget midt i sone 2, siden jeg ikke klarer å løpe sakte sammenhengende i sone 1 (ennå!). Mengden i intervalløktene føler jeg har gått greit og synes det er enklere løpe med høyt tempo. Det var 2 økter tempo/intervall og 1 langtur i helgene (ca 20-30 km per uke).

For å unngå kramper eller slik at beina blir mer utholden, må jeg da løpe lengre på den rolige løpeturen jeg har?
Eller er det bedre med flere kortere og rolige løpeturer (mer mengde) ?

Hva anbefaler dere at jeg trener på videre?

Jeg kommer til å løpe en halvmaraton neste år også + et skirenn siden det er ski jeg liker best.

Veteran
Innlegg: 337
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav Veteran » 20 sep 2018 08:41

bigp skrev:Hei,

Etter min første halvmaraton på 2:18 har jeg fått mange svar på som må trenes mer på.

Jeg var i fint driv før krampa tok knekken på meg rundt 15-16 km og jeg måtte gå de siste km-ene.
Rundt 12 km hadde jeg en psykisk knekk men den var plutselig borte da jeg passerte rådhuskaia. Før knekken lå jeg rundt 10,6 km/t som var etter planen. Målet var under 2 timer. Hva kan årsakene være til at beina tok kvelden? Dårlig dagsform? Ikke nok drikke underveis? Ikke god nok form?

Jeg begynte med løpetreninga i slutten av mai og hadde Marius Bakkens program. Før dette har jeg løpt 10 km i 2017 på 58 min (uten opptrening pga sykdom og ferie) samt diverse skirenn. Jeg løp 10 km flatt 3 uker før halvmaraton på 53:55.

I MB-programmet løper man opp til 2 timer i sone 1 og da har jeg rukket og løpt opptil 15 km. Da har jeg ligget midt i sone 2, siden jeg ikke klarer å løpe sakte sammenhengende i sone 1 (ennå!). Mengden i intervalløktene føler jeg har gått greit og synes det er enklere løpe med høyt tempo. Det var 2 økter tempo/intervall og 1 langtur i helgene (ca 20-30 km per uke).

For å unngå kramper eller slik at beina blir mer utholden, må jeg da løpe lengre på den rolige løpeturen jeg har?
Eller er det bedre med flere kortere og rolige løpeturer (mer mengde) ?

Hva anbefaler dere at jeg trener på videre?

Jeg kommer til å løpe en halvmaraton neste år også + et skirenn siden det er ski jeg liker best.


Hei ! Etterom ingen andre har brydd seg kan jeg lire av meg litt fornuftig i
Du nevner ikke kjoenn,alder og vekt som er viktig i denne sammen hengen.
Jeg forutsetter at du er mann under 40 aar uten handicap eller mye overvekt...?

Greit,du har loept1o km. paa 54 min. saa duvet hvor du staar trenings- og kondismessig. (10Messi).
MB maratonprogram boer du glemme hvis du ikke vil bruke 2 aar paa aa komme i noenlunde form.
Du nevner intervalloekter uten aa oppgi antall/lengde/tid. Det forteller meg ingenting om hva du har gjort.

2 tim. oekterer for deg er mer nedbrytende enn oppbyggende saa kutt ut det. Glem ogsaa sone1 tullet og proev og loepe
sammenhengende bortimot saahardt du klarer. Start f.eks. med 3 x 3 km. intervall og glem pulsklokka! Den har oedelagt
for mange fordi de tror de maa foelge "oppskrifta" og derforaldri faar tatt ut sitt beste.
Oek etterhvert til 2 x 5 km.med det som da boer vaere zone 3 hvis du ikke har kastet pulsklokka som er det klokestefor en mosjonist.

Etter noen uker maa du ha en liten langtur min. 15 km. i bortimot konkurransetempo. Hvis mulighet, still opp i alle typer mosjonsloep
enten deter 5 eller 15-20 km. Det er den desidert beste trening.
Du mangler mengde,derfor stokket det seg for deg, ikke noe annet. Hvis du liker aa loepe saa boer du trene ordentlig,ikke noe daffing
i zone1 osv. og ha min. 50 km./uke, da begynner det aa bli noe.
Du nevner at du liker ski best, greit det, men daarlig med skifoere sommerstidi landet. Kanskje bruke den tiden til loepetrening?
Ellers er det fullt mulig ogsaa vinterstid med ute-loepetrening overalt i Norge. For den som er glad i aa loepe.

Saa opp med tempoet paa alle treningsoektene og opp betraktelig med antall km/uke. Det vil gjoere susen. Lykke til !

bigp
Innlegg: 20
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav bigp » 29 mar 2019 09:43

Takk for svar.

På høsten etter halvmaraton, flytttet jeg nærmere jobb slik at jeg kunne løpe til/fra jobb. Det ble i snitt 3-4 turer per uke hvor hver tur var 10-12 km i sone 1-2. Til jobb er det 5-6 km nedover og motsatt hjemover. Av og til var jeg innom sone 3 på hjemturen.

Etter ca 3-4 uker med dette var det ferie og vinter men samtidig observerte jeg at snittfarten med roligpuls (sone 1-2) gikk opp til 9-10 km/t. Tidligere var dette nesten sone 3 farten min.

Etter denne oppdagelsen har jeg lurt på om jeg trenger mer base i form av rolig trening. Igjen fordi jeg er mosjonist og trener 3-4 per uke sier mange at man skal trene hardt.

Nå som vinteren er over har jeg fått gått på ski og et skirenn og begynner å se på noen konkurranser til årets løpesesong.

Hvordan bør jeg trene fremover?

Veteran
Innlegg: 337
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav Veteran » 31 mar 2019 07:36

bigp skrev:Takk for svar.

På høsten etter halvmaraton, flytttet jeg nærmere jobb slik at jeg kunne løpe til/fra jobb. Det ble i snitt 3-4 turer per uke hvor hver tur var 10-12 km i sone 1-2. Til jobb er det 5-6 km nedover og motsatt hjemover. Av og til var jeg innom sone 3 på hjemturen.

Etter ca 3-4 uker med dette var det ferie og vinter men samtidig observerte jeg at snittfarten med roligpuls (sone 1-2) gikk opp til 9-10 km/t. Tidligere var dette nesten sone 3 farten min.

Etter denne oppdagelsen har jeg lurt på om jeg trenger mer base i form av rolig trening. Igjen fordi jeg er mosjonist og trener 3-4 per uke sier mange at man skal trene hardt.

Nå som vinteren er over har jeg fått gått på ski og et skirenn og begynner å se på noen konkurranser til årets løpesesong.

Hvordan bør jeg trene fremover?

Hei igjen ! du er jo paa rett vei naar farten har gaatt litt opp med roligere puls, men jeg mener bestemt at du vil tjene paa aa glemme puls etc.
og legge inn heller 2-3 lange oekter i uka io stedetfor flere korte. Det er km. som maa til, og du maa ikke vaere redd for aa kjoere hardt hele
tiden. Ligg gjerne paa grensa men ikke bli stiv, du kjenner sjoel hva du taaler og du finregulerer farta hele tiden slik at du laerer hvor grensa gaar.
Etter noen uker vil du plutselig merke at det som er tungt akkurat naa blir veldig lett, jeg har erfart det med kun hardtrening fordi jeg ikke likte
aa subbe men tenkte konkurranse paa nesten hver eneste trening.
Bli med paa flest mulig loep framover, ikke planlegg i lang tid osv. Ta det paa sparket , opplev miljoet og faa treningskamerater, for du tjener
min. 30 % paa aa trene sammen med noen bedre! Lykke til videre!

bigp
Innlegg: 20
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav bigp » 03 apr 2019 20:12

Hei,

Nå som det er pappaperm løper jeg en del med vogn. Formen har dalt litt etter langrennssesongen, så nå ligger jeg igjen på 8-9 km/t hvis jeg skal holde meg i sone 1 (lett kupert terreng med trillevogn).

Burde jeg følge noe program eller bare løpe et par lange turer i sone 2-3 og samle km? Hva gjør jeg i såfall hvis jeg plutselig skal løpe en 10 km eller halvmaraton?

Det er noen 10 km-løp som jeg kunne ha tenkt meg i slutten av april og mai men det blir kanskje litt nærme? Da har jeg ambisjoner om å få en bedre tid enn 54 min. Det blir kanskje litt for lite tid?

Halvmaraton-mål så tenkte jeg Oslo HM i sep. Jeg venter unge nr 2 den 6.aug så det kan hende det ikke blir noe av...Her kunne jeg ha tenkt meg å slå familierekorden på 1:54...

Jeg har 2 programmer tilgjengelig; Marius bakken og fra boka «Run faster».

Veteran
Innlegg: 337
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav Veteran » 04 apr 2019 09:29

Hei! du maa GLEMME soner etc. og et fast program Det eneste du behoever naa er flere km. i bra fart,du skal kjenne at det svir litt
i bringa men samtidig kontrollere slik at du ALDRI maa stoppe opp. Du oppnaar raskest resultater ved aa KONKURRERE paa alle slags underlag og distanser saa ofte du har tid. Aa loepe sammen med andre er saa overlegent mye bedre ennaa trene alene at det ikke kan beskrives.

I de 10 aarene jeg var saa heldig at jeg fikk vaere med saa trente jeg av praktiske grunner nesten kun min faste 30 km. alene,all annen trening
var oftest sammen med en som var litt bedre og vi deltok sammen i masse konkurranser, detvar knapt noen som konkurrerte mer enn oss og
det var perfekt for vaare resultater viste at det var et flott opplegg.
Ogsaa de som jeg ellers trente til maraton opplevde rask og god framgang med et slikt opplegg.
Saa paa med startnummer saa raskt og ofte du kan - du aner ikke hvor mye det betyr foer du har proevd! Lykke til !


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester