Veien videre etter halvmaraton

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
bigp
Innlegg: 17
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Veien videre etter halvmaraton

Legg innav bigp » 16 sep 2018 15:22

Hei,

Etter min første halvmaraton på 2:18 har jeg fått mange svar på som må trenes mer på.

Jeg var i fint driv før krampa tok knekken på meg rundt 15-16 km og jeg måtte gå de siste km-ene.
Rundt 12 km hadde jeg en psykisk knekk men den var plutselig borte da jeg passerte rådhuskaia. Før knekken lå jeg rundt 10,6 km/t som var etter planen. Målet var under 2 timer. Hva kan årsakene være til at beina tok kvelden? Dårlig dagsform? Ikke nok drikke underveis? Ikke god nok form?

Jeg begynte med løpetreninga i slutten av mai og hadde Marius Bakkens program. Før dette har jeg løpt 10 km i 2017 på 58 min (uten opptrening pga sykdom og ferie) samt diverse skirenn. Jeg løp 10 km flatt 3 uker før halvmaraton på 53:55.

I MB-programmet løper man opp til 2 timer i sone 1 og da har jeg rukket og løpt opptil 15 km. Da har jeg ligget midt i sone 2, siden jeg ikke klarer å løpe sakte sammenhengende i sone 1 (ennå!). Mengden i intervalløktene føler jeg har gått greit og synes det er enklere løpe med høyt tempo. Det var 2 økter tempo/intervall og 1 langtur i helgene (ca 20-30 km per uke).

For å unngå kramper eller slik at beina blir mer utholden, må jeg da løpe lengre på den rolige løpeturen jeg har?
Eller er det bedre med flere kortere og rolige løpeturer (mer mengde) ?

Hva anbefaler dere at jeg trener på videre?

Jeg kommer til å løpe en halvmaraton neste år også + et skirenn siden det er ski jeg liker best.

Veteran
Innlegg: 277
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Veien videre etter halvmaraton

Legg innav Veteran » 20 sep 2018 08:41

bigp skrev:Hei,

Etter min første halvmaraton på 2:18 har jeg fått mange svar på som må trenes mer på.

Jeg var i fint driv før krampa tok knekken på meg rundt 15-16 km og jeg måtte gå de siste km-ene.
Rundt 12 km hadde jeg en psykisk knekk men den var plutselig borte da jeg passerte rådhuskaia. Før knekken lå jeg rundt 10,6 km/t som var etter planen. Målet var under 2 timer. Hva kan årsakene være til at beina tok kvelden? Dårlig dagsform? Ikke nok drikke underveis? Ikke god nok form?

Jeg begynte med løpetreninga i slutten av mai og hadde Marius Bakkens program. Før dette har jeg løpt 10 km i 2017 på 58 min (uten opptrening pga sykdom og ferie) samt diverse skirenn. Jeg løp 10 km flatt 3 uker før halvmaraton på 53:55.

I MB-programmet løper man opp til 2 timer i sone 1 og da har jeg rukket og løpt opptil 15 km. Da har jeg ligget midt i sone 2, siden jeg ikke klarer å løpe sakte sammenhengende i sone 1 (ennå!). Mengden i intervalløktene føler jeg har gått greit og synes det er enklere løpe med høyt tempo. Det var 2 økter tempo/intervall og 1 langtur i helgene (ca 20-30 km per uke).

For å unngå kramper eller slik at beina blir mer utholden, må jeg da løpe lengre på den rolige løpeturen jeg har?
Eller er det bedre med flere kortere og rolige løpeturer (mer mengde) ?

Hva anbefaler dere at jeg trener på videre?

Jeg kommer til å løpe en halvmaraton neste år også + et skirenn siden det er ski jeg liker best.


Hei ! Etterom ingen andre har brydd seg kan jeg lire av meg litt fornuftig i
Du nevner ikke kjoenn,alder og vekt som er viktig i denne sammen hengen.
Jeg forutsetter at du er mann under 40 aar uten handicap eller mye overvekt...?

Greit,du har loept1o km. paa 54 min. saa duvet hvor du staar trenings- og kondismessig. (10Messi).
MB maratonprogram boer du glemme hvis du ikke vil bruke 2 aar paa aa komme i noenlunde form.
Du nevner intervalloekter uten aa oppgi antall/lengde/tid. Det forteller meg ingenting om hva du har gjort.

2 tim. oekterer for deg er mer nedbrytende enn oppbyggende saa kutt ut det. Glem ogsaa sone1 tullet og proev og loepe
sammenhengende bortimot saahardt du klarer. Start f.eks. med 3 x 3 km. intervall og glem pulsklokka! Den har oedelagt
for mange fordi de tror de maa foelge "oppskrifta" og derforaldri faar tatt ut sitt beste.
Oek etterhvert til 2 x 5 km.med det som da boer vaere zone 3 hvis du ikke har kastet pulsklokka som er det klokestefor en mosjonist.

Etter noen uker maa du ha en liten langtur min. 15 km. i bortimot konkurransetempo. Hvis mulighet, still opp i alle typer mosjonsloep
enten deter 5 eller 15-20 km. Det er den desidert beste trening.
Du mangler mengde,derfor stokket det seg for deg, ikke noe annet. Hvis du liker aa loepe saa boer du trene ordentlig,ikke noe daffing
i zone1 osv. og ha min. 50 km./uke, da begynner det aa bli noe.
Du nevner at du liker ski best, greit det, men daarlig med skifoere sommerstidi landet. Kanskje bruke den tiden til loepetrening?
Ellers er det fullt mulig ogsaa vinterstid med ute-loepetrening overalt i Norge. For den som er glad i aa loepe.

Saa opp med tempoet paa alle treningsoektene og opp betraktelig med antall km/uke. Det vil gjoere susen. Lykke til !


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester