Sesongpause

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Mina
Innlegg: 5
Registrert: 04 feb 2018 17:52

Sesongpause

Legg innav Mina » 10 okt 2018 08:31

Hei!
Hva tenker dere om sesongpause?
Mange som har det?
Jeg har kommet så godt i gang med treninga og er ikke klar for pause nå med mindre det er veldig lurt og jeg bør.. løper ca 50 km i uken..

Mvh
Mina

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 36
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Sesongpause

Legg innav Runnur » 10 okt 2018 12:03

Hvorfor vurderer du pause fra løpingen? (Eller er det total pause fra trening du snakker om?) Hvis det er til fordel for å trene andre treningsformer, f. eks langrenn, håndball etc. så vil jeg tro "pausen" ikke skal gjøre så mye for den generelle formen din. Å være i aktivitet generelt er sunt for kroppen, og jeg tenker alle treningsformer hvor du bruker de aktuelle musklene som aktiviseres gjennom løping er positivt å bruke. Jeg vil tro generell aktivisering av disse musklene gjør det lettere å komme raskt i gang når du gjenopptar løpetreninga etter pausen.. Sliter du for øvrig med løpemotivasjonen, så kan en pause gjøre underverker (her fungerer ulike folk på ulike måter), men det er ikke sikkert. Du kan jo prøve ut med f. eks en pause over 1 uke og se hvordan det får deg til å føle deg. Evt. kan du trene annenhver uke i "pauseperioden din". Det er mange veier til Rom..

Personlig tror jeg ikke du behøver total pause fra å bruke aktuelle muskelgrupper når du løper 50 km i uka. Ukesdistansen er bra, ikke misforstå, men det er ikke av det nivået hvor jeg tror kroppen din lider voldsomt. Jeg tror ikke du behøver pause, men å trappe ned dersom du føler for det kan gjøres over mindre perioder. Si at du løper 50 km i løpet av 5 dager og er litt sliten - ta helgen fri og fortsett mandagen. Om beina er litt tunge, ro ned tempo og kjør "koseøkter". Kjør masse koseøkter i pauseperioden om du føler for det, og gi mer gass når du starter "løpesesongen" din igjen. Total pause over f. eks 1 mnd tror jeg uten tvil gir flere negative resultater enn positive. Om du løper fordi du digger det og kjenner deg knallbra av det, fortsett! Men ta pauser som du føler for det. Jeg tenker løping er veldig subjektivt, lytt til egen kropp, test ut og stol på egen bedømming.

Mina
Innlegg: 5
Registrert: 04 feb 2018 17:52

Re: Sesongpause

Legg innav Mina » 10 okt 2018 16:11

Takk for svar :)
Da fortsetter jeg som før. Jeg er veldig motivert og har ingen vondter så da justerer jeg heller ved behov :)

Mina

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 36
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: Sesongpause

Legg innav Runnur » 10 okt 2018 17:38

Mina skrev:Takk for svar :)
Da fortsetter jeg som før. Jeg er veldig motivert og har ingen vondter så da justerer jeg heller ved behov :)

Mina

Jeg er ikke noe stjerneeksempel selv fordi jeg overkompliserer løping alt for mye, men generelt synes jeg medlemmet her, Veteran, fremmer en veldig fin filosofi rundt trening: Gjør mer av det du liker uansett hva "ekspertene" måtte ha av meninger. Kjennes ting bra ut, fortsett med det, og lytt til egen kropp og stol på egne vurderinger.

Peppe89
Innlegg: 1
Registrert: 29 okt 2018 04:59

Re: Sesongpause

Legg innav Peppe89 » 29 okt 2018 05:10

Credit Management er et Bachelorprogram ved Handelshøyskolen https://credit-10.com/no/monobank-logg-inn/.
Bachelorprogrammet er tilrettelagt for deg som har yrkeserfaring og gir faglig fordypning og spisskompetanse innenfor kredittfaget. Programmet gir 30 studiepoeng og kan inngå i en bachelortittel. Det er lagt spesiell vekt på å kombinere teori, erfaring og praktisk læring, slik at studentene kan relatere det de lærer direkte til sitt arbeid.

Snurresprett
Innlegg: 4
Registrert: 14 mar 2018 07:53

Re: Sesongpause

Legg innav Snurresprett » 16 nov 2018 10:54

Sesongpause er mest aktuelt hvis man har en lang og hard konkurransesesong bak seg, og trenger fysisk og psykisk hvile. For de fleste er det ikke nødvendig. De fleste mosjonister strukturerer vel ikke sesongen like nøye med like stor grad av formtopping som toppløperne heller.

Ved alle avbrekk er det stor fare for skader når du skal øke på igjen. Det stoppet ihvertfall min løpekarriere, og ga flere lange skadeavbrekk før det. Så pass på gradvis progresjon tilbake til normal mengde.

Hvis du er motivert og ikke trenger pause så dropp det! Men som sagt - en periode med LITT mindre løping og litt mer variert trening trenger ikke å være feil.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 8 gjester