Økt kaloriforbruk i gjørme og drittvær?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
staleg

Økt kaloriforbruk i gjørme og drittvær?

Legg innav staleg » 06 jan 2014 10:37

Har en fast løpetur hver søndag på 2,5 timer i småkupert terreng og grusvei.
Vil kaloriforbruket på en slik tur gå mye opp når det er gjørmete, vått og kaldt?

Ikke slik å forstå at jeg er så dårlig kledt at jeg fryser, men jeg merker jo særlig et stykke ute i turen at kroppstemperaturen er lavere (svetter mindre) når jeg er kliss gjennomvåt enn om jeg er tørr.

Tiden øker jo noe, men ikke mye. Kanskje 10 min (7%) eller noe slikt. Kan jeg da forvente at kaloriforbruket heller ikke øker med mer enn ca 7%?

Authon

Re: Økt kaloriforbruk i gjørme og drittvær?

Legg innav Authon » 06 jan 2014 15:15

Vil tru kaloriforbrenningen er den samme pga distansen er jo lik hver gang. Om du bruker 2t eller 3t på 3mil betyr ikke noe. Trur jeg da:)

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Økt kaloriforbruk i gjørme og drittvær?

Legg innav Korak » 06 jan 2014 17:40

Om du f.eks glipper i hvert fraspark på grunn av glatt underlag så bruker du mer energi på å tilbakelegge samme distanse. Det samme gjelder dersom du må løfte foten 5 - 10 cm høyere i hvert steg på grunn av høy gjørme. Kroppen forbrenner også mer energi på å holde varmen når det er kaldt enn når det er f.eks. 10 grader. Det samme gjelder dersom det er 30 grader, men da går merforbruket på å holde kropstemperaturen nede. Kroppen er på mange måter som en bil. Du kan kjøre økonomisk og du kan kjøre uøkonomisk. Det koster å ha klimaanlegget på osv.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»