Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav s_egeland » 17 feb 2014 15:34

oey skrev:Om du har en steglengde på 120 cm og en frekvens på 154 steg blir dette 184.8 meter i minuttet, noe som gir en km fart på ca 5.24. Så er noe som ikke er helt riktig med klokkedataen.
Har løpt BCM 2 ganger og den er svært tung, siden det er mye oppover får leggene mye juling. Så om du sliter med leggene er BCM en utfordring. Om du gjør mye eksentriske tåhev, kan det være med å gjøre vondt værre, leggene ikke får nok hvile selv om du har løpefri.
Jeg har hatt gode resultat med dry needeling hos Naprapat for leggene. Det som har gitt meg best resultat for vonde legger er foam roller http://www.youtube.com/watch?v=MQb-TE5esg0.
Styrken i leggene vil komme jo mer du løper, så noen langturer på rundt 30 km i en kupert løype vil være å anbefale før BCM.

Ø


Ja, det er en feil der i steglengden, regner med pedalfrekvensen er rett. Er samme feil på alle øktene jeg har hatt med 620 ser jeg nå. Løpte BCM-halv i fjor så vet hvor tung løypen er. 3:20 er jo ingen imponerende maratontid men i BCM tror jeg det er et vanskelig nok mål for en som sliter med å komme under 40 på milen. 4:44 min/km er jo en fin fart, men man må jo ta det langt roligere opp til Stoltzestarten, og da må man øke godt på nedover mot Store Lungegårdsvannet for å ta igjen det tapte. Ble også overrasket over hvor mange høydemetere det er fra Verftet til Nordnes, og disse kommer veldig sent i løpet.

Er det jeg er redd for, et jeg trener meg ned liksom. Men jeg trener ikke styrke i leggene når de ikke er pigge. Jeg får prøve å restituere litt bedre etter langkjøringer. Skal også kjøre noen langturer >30km, vanskelig å unngå kuperte løyper her i Bergen ;) Og ta en tur eller to til fysio før løpet. Og evt. prøve å øke stegfrekvensen som "smygern" anbefaler.

Takk for hjelp!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav Veteran » 18 feb 2014 13:11

Hei! Jeg loep Bryggeloepet i Bergen paa 80-tallet og husker at det var endel bakker, noe jeg likte veldig godt, for da gikk det ikke saa fort...
Men hvor stor hoeydeforskjell er det i BCM ? Sammenlignet f.eks. med Fjellmaraton som jeg har loept, uten at jeg vet hvor mye vi klatret oppover
der, saa er det i alle fall en grei loeype aa sammenligne med. Kanskje noen av dere ogsaa har loept der?
Moro aa hoere hvordan det gaar, saa lykke til med klatringa. Jeg kan tillegge at for den som ikke har vaert/er baneloeper, blir tidsdifferansen til
eliteloeperne ofte mindre enn i flate/lette loeyper, slik var det alltid for meg, selv om jeg var altfor kraftig/tung til aa ha maratonkropp, spesielt i starten>
Men noen flyter ogsaa paa raa styrke, en litt yngre kamerat imponerte oss med gode tider, tror han var nede paa 2.47 tiltross for mye overvekt.
Han fullfoerte ogsaa maraton etter hjerteoperasjon for noen aar siden, det krever litt ekstra vilje, men det gikk bra !.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav Veteran » 25 feb 2014 03:37

Hei. Vedr. loepsteknikk/ forfotloeping vs. aa lande paa haelen finner dere noe interressant paa trening.no . Jeg fant en art.
om maratontrening for nybegynnere i dagens Nettavisen.no hvor det linkes til dette. og de undersoekelsene stemmer veldig godt
med det jeg hele tiden har paapekt. De aller fleste lander "bakpaa", og forfotloeping har absolutt ikke noe positivt aa bidra med m.t.p.
resultatene, som vel de fleste er opptatt av. Der staar det ogsa ganske klart slik jeg har uttrykt det hele tiden, loep slik du alltid har
gjort, dvs. det som foeles helt naturlig. Ingen tenker i utgangspunkjtet paa hvordan en loeper, alle loeper fordi de liker aa loepe, saa
enkelt er det. Da blir ogsaa resultatene beste, egentlig veldig selvfoelgelig, men noen vil alltid kludre det til med merkverdigheter
og “forskning” etc。 som bare forvirrer。 Dere finner mere relevant og fornuftig info paa trening。no akkurat naa。

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav Veteran » 25 feb 2014 03:49

Hei igjen!Se paa bildene fra Sevilla maraton i dette Kondis。Der faar dere virkelig se bevis paa at de som
lander paa haelen virkelig ogsaa kan loepe fort Flotte illustrasjonsbilder som bare understreker det vi gamle og kloke
hevder。。。。Info jeg nevnte i trening。no forteller ogsaa om hvor stor % som lander paa haelen jfr。 med forfot,
saa istedet for aa oedelegge sine egne legger med en unomal omlegging til forfotloeping, burde alle istedet bruke mer
tid paa effektiv og hard trening。。。。uten pulsklokke og annet dill-dall, hahaha。。 God tur!

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav s_egeland » 25 feb 2014 12:34

Veteran skrev:Hei igjen!Se paa bildene fra Sevilla maraton i dette Kondis。Der faar dere virkelig se bevis paa at de som
lander paa haelen virkelig ogsaa kan loepe fort Flotte illustrasjonsbilder som bare understreker det vi gamle og kloke
hevder。。。。Info jeg nevnte i trening。no forteller ogsaa om hvor stor % som lander paa haelen jfr。 med forfot,
saa istedet for aa oedelegge sine egne legger med en unomal omlegging til forfotloeping, burde alle istedet bruke mer
tid paa effektiv og hard trening。。。。uten pulsklokke og annet dill-dall, hahaha。。 God tur!


Ja alt var bedre før når man rullet på hælen og verden var flat ;) Det er fryktelig naivt å tro at løpsteknikk ikke har noe å si. "Løp slik du alltid har gjort!" Hvem ville sagt noe sånt til svømmere, syklister eller skiutøvere?

Og det er ikke å ødelegge leggene, det er å trene dem opp. Vil heller være støl i musklene etter løpetur enn vondt i knær og ledd. Vi får være enige om å være uenige. Var ikke poenget med denne tråden å diskutere forfot-/hælløping.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 706
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Maratondebutant - Løpsdynamikk og legger

Legg innav kollis » 01 mar 2014 19:45

Jeg har en annen tilnærming til problemet..legger...
Når jeg har problemet bruker jeg Total Recall 2ss x2 prdag til det går over...http://reflexbalance.no/


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester