Hadd's approach to distanse training

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Risu
Innlegg: 1
Registrert: 24 feb 2014 19:44

Hadd's approach to distanse training

Legg innav Risu » 24 feb 2014 19:53

Har relativt nylig begynt med løping, og fant denne artikkelen, http://www.angio.net/personal/run/hadd.pdf. Har vurdert å endre fra en del intervall/høyintensitet trening til mer mengde med lavere intensitet. Hva er fornuftig fremgangsmåte for en "mosjonist" som ønsker å bli en bedre løper? Snakker selvfølgelig ikke om mengdene som er beskrevet i artikkelen, men prinsippene. Bygge mye mengde med lav intensitet eller trene på terskel og konkurransefart.

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav Roger » 24 feb 2014 20:09

JEg har også fundert ganske møysommelig over samme tema i disse blogginnleggene.

http://www.rogervestrum.blogspot.no/2013/12/terskel-eller-snakketempo.html
http://www.rogervestrum.blogspot.no/2013/12/til-vurdering-hadds-approach-to.html
http://www.rogervestrum.blogspot.no/2013/12/erfaringer-med-hadds-lpskter-er-han.html

Nå er ikke jeg helt nybegynner, men løper en del mindre enn det Hadd anbefaler.

Roger

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav mosjonist » 26 feb 2014 16:27

Har løpt jevnlig 3-4 år nå og løper mest halvmaraton og maraton. Har altså ikke all verdens erfaring med løping, men min erfaring etter å ha prøvd ulike treningsprogram for HM og maraton er at mengde er viktigere enn fart for meg når det gjelder å forbedre resultater. Programmene inneholder gjerne for høy fart og for lite mengde for min del, og i det siste har jeg derfor justert dette til mer mengde og lavere fart. Mulig dette avhenger av kjønn og alder. Er kvinne og 40+.

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav Roger » 28 feb 2014 06:38

Interessant det du skriver mosjonista. Men rolig og fort er relative begreper. Kan du si noe om hva som er roligog fort for deg sett i forhold til halvmaratonfarten din?

mosjonist
Innlegg: 56
Registrert: 22 aug 2010 17:23

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav mosjonist » 28 feb 2014 16:48

Roger skrev:Interessant det du skriver mosjonista. Men rolig og fort er relative begreper. Kan du si noe om hva som er roligog fort for deg sett i forhold til halvmaratonfarten din?


Hei Roger! Som du skjønner, jeg er langt fra noen eliteløper, derfor er det ikke sikkert mine erfaringer er relevante i forhold til yngre og raskere løpere. For tiden er min raskeste halvmaraton konkurransefart ca. 5 min/ km. En rolig langtur vil for meg innebære en fart på ca. 5.45-6.15 min/ km. Når det gjelder rask løping tenker jeg først og fremst på intervalltrening. Min erfaring er jeg sliter med å følge programmenes anbefalte fart på intervaller, f.eks 4.30 på 1000 meters intervaller. Dette betyr likevel ikke at jeg ikke klarer å nå programmets mål på 1.45 på halvmaraton. Det siste året har jeg justert farten på langturene ned, men økt mengden med 10-20% i uka. Jeg har heller ikke stresset med å nå tidsmålene på intervallene, men løpt mer etter dagsform og følelse. Det hadde vært interessant å høre hva andre har best erfaring med i forhold til å forbedre seg på lange distanser.

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav ipconfig » 02 mar 2014 07:27

Takk for linken om Hadd. Har lest den og Roger'n sin blogg. Jeg løp selv en 10k i går uten å ha hatt noen særlig intervalltrening overhode på ganske lenge. Klarte å holde 4:14 tempo og kom i mål på 42:49. Så jeg har litt tro på denne Hadd.

Jeg har løpt i 10 år og har som mål å ha en intervall økt, en tempo og en langtur. Har prøvd forskjellige programmer men syns at det er tempo øktene som er hardest og de som gir best effekt med tanke på å nå mål.

Det er flere programmer som foreslår mye rolig trening bl.a. LSD (long slow distance). Dersom du skal øke farten så må du nødvendigvis kjøre noen harde økter. I flere av programmene jeg har lest så er det rolig trening untatt en dag der man har en konkurranse (3k, 5k, 10k) der man tar ut maks. Andre økter går ut på å kjøre 5-6 drag på slutten av økta der du tar ut alt.

Det er veldig individuelt med hva som fungerer men skal du løpe halv på 1.45 så må du venne kroppen til å løpe i dette tempoet. Det vil ikke komme av seg selv. Det er her jeg syns tempoøktene er veldig fine. Du kan f.eks. prøve å kjøre en økt i uka der du starter f.eks. med tempoet til 1.45 på halv på 3km - så øker du med en km hver uke til du når 12-13km.

Sliter du med intervallene så prøv å øke pausene evt reduser antallet. Det viktigste er at du klarer å gjennomføre det så vil du få bedre utholdenhet og fart etterhvert.

Brukeravatar
smokemonkey
Innlegg: 29
Registrert: 20 jan 2010 13:56
Kontakt:

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav smokemonkey » 02 mar 2014 07:57

Som jeg leser Hadd, så er det nettopp intervaller man skal være forsiktig med. En og annen trening med høyere intensitet og konkurranser er greit, men stort sett skal treningen foregå på "Hadds terskel" som er en godt det under det som normalt knyttes til terskel.

Trener man med for høy intensitet, f.eks. ved intervaller, progressive langturer eller generelt for høy hastighet, vil man ikke ta ut hele potensiale av de lavere muskelfibrene. Å trene mye på denne hastigheten vil gjøre deg bedre og raskere, men du vil aldri nå potensialet ditt. Da skal det K på K på K med Hadds LTHR til :-).

Og hvordan skal man finne ut om man løper med riktig hastighet; løpe på den pulsen man kan holde i en times tid uten at tempoet senkes. D.v.s. uten cardiac drift. Da finner man sitt inneværende nivå og kan justere hastigheten opp slik at pulsen øker tre til fem slag.

Interessant lesing, vel verdt en studie for langdistanseløpere ...
-er du tørr på beina, har du gått for kort
Henrik Cardiac Kvisgaard - Twitter: Smokemonkey

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 284
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav Korak » 02 mar 2014 17:27

Dette er klassisk treningslære, og det fungerer akkurat som Hadd lover.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 258
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav Einar » 03 mar 2014 09:05

Korak skrev:Dette er klassisk treningslære, og det fungerer akkurat som Hadd lover.


Nettopp. "Same shit, new wrapping".
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Hadd's approach to distanse training

Legg innav Roger » 03 mar 2014 12:14

Interessant å høre at det er flere som har positive erfaringer med Hadd, og at dere har hatt god effekt av de harde kontinuerlige øktene. Det har jeg også, men jeg tror jeg tidligere har kjørt de litt for hardt, og litt for progressivt.

Jeg er til dels enig i utsagnene om at det Hadd skisserer er gammelt nytt. Men jeg regner meg selv som relativt kunnskapsrik innenfor treningsfysiologien, selv om det er mye jeg sikkert kunne ha blitt bedre på. Hadd sin tilnærming har uansett gitt meg en liten vekker, spesielt i form av hans muskelrekrutterings-tilnærming. Med hans formaning om nødvendigheten av å IKKE øke farten mot slutten av langkjøringer, men heller redusere farten for å jobbe med de tidligrekrutterte muskelfibrene har jeg endelig klart å gjøre noe med langturene mine.

Før har jeg tenkt at det sikkert er lurt å øke litt farten mot slutten da det gir større treningsbelastning enn å løpe inn i samme tempoet (fordi jeg trener relativt lite).

Vi har kanskje blitt litt for mye farget av de siste årenes overfokus på hjertet som den begrensende faktor i utholdenhetsidrett. Jeg synes iallefall at klassisk treningslære IKKE har klart å få frem budskapet på den måten som Hadd klarer.

Det er kanskje ikke sikkert at Hadd sin teori er helt "korrekt", men hvis det viser seg å fungere bra for meg så er det bra for meg. Sånn er det vel med det meste.

Roger
http://www.rogervestrum.blogspot.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester