Langløp og løs mage..

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Discoverer2010
Innlegg: 2
Registrert: 24 feb 2013 15:55

Langløp og løs mage..

Legg innav Discoverer2010 » 05 mar 2014 19:11

Har løpt ett par halv maraton i det siste men er plaget med at 'halveis'må jeg på do!!! Er det noen gode tips for å ungå dette? Tenker å prøve med imodium. Er det noe som er prøvd ut eller er det andre metoder som er bedre?

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav trygvan » 05 mar 2014 23:02

Gå på do før start?
Jeg tar som regel siste store måltid minst 3t før konkurransestart, også evt bare en banan, evt en god-morgen yoghurt eller liknende ca 1 time før om jeg trenger noe i mellomtida. Med start oppvarming 20-30min før konkurranse rekker magen å løsne i tilstrekkelig tid til at doturen før start blir sikra. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Lador
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2013 12:35

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav Lador » 05 mar 2014 23:12

Hiv innpå med kostfiber dagen i forveien, skal love deg at dassen får kjørt seg før startskuddet går.

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav Veteran » 06 mar 2014 13:28

Lador skrev:Hiv innpå med kostfiber dagen i forveien, skal love deg at dassen får kjørt seg før startskuddet går.


Hei!. Dette er et tips som du maa trekke tilbake, selv om du kanskje har benyttet det... Du kan umulig ha mye erfaring med lange loep..?
Kostfiber skal aldri brukes som avfoeringsmiddel, det skader tarmene og du mister mye krefter hvis du bruker det slik.

Trygvan er som alltid inne paa det helt riktige mht tider for maaltid foer loep osv. Moro at han og jeg har saa like tider helt fra 800 m. og
til maraton , dvs du var nok litt raskere paa 800 men magler litt paa maraton, saa da er det uavgjort...
Av egen erfaring kan jeg tillegge at det viktgiste er aa tilegne seg en rutine med mat/drikke
foer loep som funker hele tiden. Ikke bare naar du skal loepe. Kostfiber er viktig for alle, men alt med maate. Unngaa tung og fet mat, alltid,
aa spise mye kjeott er hverken noedvendig eller bra. Jeg har nesten ikke spist kjoett men manglet aldri krefter til over 30 helmaraton jeg loep
paa 6-7 aar. Havregrynsfrokost som basis, noe jeg naa har innfoert her i Kina hvor forkosten for mmange bestaar av seige, ja elastiske melboller
uten smak og naering. Naa nekter min kone aa spise kinesisk frokost, hun varter alltid opp med havregryn de gangene hun lager frokost.
Jeg har samme rutine idag som da jeg loep for 30 aar siden, do-tur innen 1 time etter frokost, og kun en gang daglig.

Saa proev deg fram, men for alldel ikke hiv innpaa masse kostfiber, det vil du angre paa, det bare tapper krefter. Ikke spis naermere start enn 3 timer,
det er ikke noedvendig. Alle har masse energioverskudd uansett, selv til en helmaraton. Selv om jeg pga flere operasjoner etter en ulykke ikke kan loepe
mye idag, saa sykler jeg nesten daglig hele aaret, det er fin trening og gaar veldig fint ogsaa med ny hofte m.m. Og vekta er bare 3-4 kg, over matchvekt
for maraton for lenge siden. Et fint bevis paa riktig kosthold synes jeg.

Lykke til med fornuftig kost foer loep, og ikke drikk saa mye som mange gjoer, det er absolutt ikke lurt... Fortell hvordan det gaar.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 493
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav knut42 » 06 mar 2014 16:53

Dagen før løpet: Ikke fet mat, frukt og grønnsaker som gjærer, men kanskje litt pasta med pesto.
På løpsdagen: Havregrøt 2,5-3 timer før løpet. Varm opp litt, ta noen løpedrag og stikk på dass om nødvendig. God planlegging og god tid er viktig. Hastverk er lastverk.
Under løp: Banan, gel, sportsdrikke.

Lador
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2013 12:35

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav Lador » 06 mar 2014 18:43

Hei!. Dette er et tips som du maa trekke tilbake, selv om du kanskje har benyttet det... Du kan umulig ha mye erfaring med lange loep..?
Kostfiber skal aldri brukes som avfoeringsmiddel, det skader tarmene og du mister mye krefter hvis du bruker det slik.


Det var nok heller ment som en liten spøk veteranen. Avføringsmiddel i noen som helst form har jeg ingen erfaring med. Spiser stort sett havregrøt til frokost, og da har jeg som regel god mage gjennom både konkurranse og trening.

Brukeravatar
Landeveisharen
Innlegg: 54
Registrert: 19 des 2012 14:00
Sted: Trøgstad
Kontakt:

Re: Langløp og løs mage..

Legg innav Landeveisharen » 11 mar 2014 08:17

Jeg må være nøye med hva jeg spiser og hvor nært løpet jeg spiser. Jeg unngår melkeprodukter og fet mat. Og jeg spiser meg ikke stappmett. Unngår jeg å spise f.eks noe annet enn en banan de siste 3 timene før løpet så går det bra.

Bare ett eksempel som jeg måtte tenke over. Bikkja mi må alltid på dass når vi skal gå tur, men han går aldri på do med en gang. Han må helst gå 1 km eller lignende før det skjer noe. Så oppvarming som nevnt over her er ingen dum idè.
Løp for livet, før det løper fra deg ;)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester