Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
sjurvull
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2014 10:10

Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav sjurvull » 11 mar 2014 10:24

Hei.
Her er et eksempel på et kort motbakkeløp jeg var med på i Trondheim for et par år siden: http://connect.garmin.com/activity/171728163 (løpet ender etter ca 46 minutter, jeg bare glemte å skru av klokka)

Det jeg syns er litt pussig er at jeg har løpt med så høy puls stort sett hele veien. Det skal sies at jeg lå helt på grensen til å måtte gå hele veien, men som det ser ut har jeg ligget med en puls på bortimot 190 i snitt i over 30 min. På dette tidspunktet vil jeg anslå at jeg hadde makspuls på rundt 196. Det jeg derfor lurer på er om det er noe galt med klokka mi eller om det er mulig å få slike tall i et motbakkeløp?

Jeg vil si at jeg er en middels-godt trent person, trener stort sett 2-3 ganger i uka. Tenkte ikke noe særlig over disse tallene da jeg så de etter løpet, men leste nå nylig at å ligge i Sone 5 klarer man bare i få minutter.

Takk for respons :)

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav trygvan » 11 mar 2014 14:28

Vet du hva makspulsen din er? Hvordan har du kommet fram til den?
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

sjurvull
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2014 10:10

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav sjurvull » 12 mar 2014 11:27

Jeg har vært på joggeturer og lagt inn en skikkelig langspurt i motbakke. Aldri sett at jeg har hatt høyere puls enn 196.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav trygvan » 12 mar 2014 22:40

Ok, det er en troverdig måte å finne makspulsen på. Om man bare beregner ut fra en generell formel, f.eks. den mye brukte 220-alder, vil de aller fleste få galt utgangspunkt for beregning av sine grenseverdier mellom sonene. Jeg tenker at den høye pulsverdien din kan bety en eller kanskje to ting;
1. Du har noe høyere makspuls enn det du hittil har klart å måle
2. Du klarer å ligge lengre i sone 5 enn det litteraturen påstår.

Hvordan pulsverdiene virker er etter min erfaring litt avhengig av flere faktorer, blant annet hvor uthvilt du er. Mer uthvilt er det lettere å komme høyt i puls.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav Roger » 13 mar 2014 11:57

Interessant. Du sier at du er sånn middels godt trent person. Vil det si utholdenhetstrent? Er dette første gangen du løper hardøkter med pulsklokke, eller har du andre pulseksempler å vise fra andre harde økter?

Dersom du er relativt fersk med løping som utholdenhetstrening så er det ikke så unormalt å oppleve veldig høy puls ved løping. Du kan lese mer om dette på et av mine tidligere blogginnlegg:

http://rogervestrum.blogspot.no/2013/09/fagsnadder-hy-puls-hos-uerfarne-lpere.html

Jeg har erfaring med andre relativt ferske løpere som opprettholdt 92-95% av makspuls under et løp med varighet på 75 minutter. Det er jo en høyere terskel enn jeg har.

Jeg kan også bruke meg selv om eksempet. For noen år tilbake, da jeg trente to til tre løpsøkter i uka kunne jeg litte i sone fem under mesteparten av ei 4x10 minutters intervalløkt. Nå som jeg trener ca 5 ganger i uka så har jeg ikke sjans til det lenger, nå må jeg presse skikkelig for å klare å ligge midt i sone 4, og det til tross for at jeg løper fortere.

Løping (og gåing) i motbakke viser seg også hos de aller fleste å generere litt høyere puls da det aktiviserer større deler av muskulaturen i strekkapparatet (spes. gluteusmuskulaturen).

Dersom du ikke har trent mye løping siste årene, så vil jeg tro at pulsen din vil gå noe ned dersom du begynner å løpe oftere, også under slike maksimale anstrengelser. Men prestasjonen vil øke pga et mye større slagvolum.

Synes du dette henger på greip?

Roger
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Veteran
Innlegg: 333
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav Veteran » 13 mar 2014 13:19

Hallo Rogern! Jeg har proevd flere ggr. aa kunne lese noe av det du skriver, men desverre klarer jeg ikke aa logge inn paa din blogg.
Jeg faar opp "Land-distanseloeperen", men deretter kommer et tegn som betyr at det er tidsavbrudd iflg. tidl. opplysninger.

Saa har jeg gransket maraton-klaenders for aa finne deg der, ,men uten hell, noe som kan bero paa mitt reduserte syn.
Jeg synes alltid det er kjekt aa vite litt om alle som kommer med raad om distanseloeping, saa det vil vaere moro aa hoere
hvilke erfaringer du har. F.eks. trenererfaring, maraton-tid osv. saa blir det litt lettere aa forstaa raad & tips.
Haaper at du vil fortelle litt her ettersom jeg ikke "finner deg" noe annet sted.
Takk og vennlig hilsen veteran.

sjurvull
Innlegg: 3
Registrert: 11 mar 2014 10:10

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav sjurvull » 13 mar 2014 14:20

Tusen takk for gode svar.

Roger, det gir mening det du sier. Jeg er har ikke veldig mye erfaring med løping, dette var vel det andre løpet jeg har vært med på noen gang (var med på det samme motbakkeløpet året før men da uten pulsklokke). Jeg trener som regel 2-3 ganger i uken innen alt fra løping, styrketrening, langrenn, sykling osv. Tenkte å ta opp løping mer fremover, og skal holde litt øye med pulsen og se om den går noe ned.

Igjen, takk for svar! :)

Barkebor
Innlegg: 7
Registrert: 09 feb 2013 18:05

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav Barkebor » 31 mar 2014 09:51

Hei, det er flott at du kan løpe/klyve såvidt lenge med så høy puls! Et stort fortrinn som inngår i ditt talent, vil jeg tro! Eller makspulsen din kan kanskje være enda høyere enn du har målt hittil, kanskje godt over 200? Gjør fler forsøk, f.eks. på en løpebane.
Har sett i omtaler av maratonløpere i verdenstoppen at enkelte av dem under konkurranser har hatt svært nær sin maksimalpuls de vel to timene de brukte, altså at de uten å stivne lå høyt i sone 5. Som igjen betyr at deres terskelverdi AT før laktat eller melkesyre gir stivning er like høy, godt over 90 %. Og hjertene deres var effektive, var det ikke Ron Hill som hadde hvilepuls på 28? En veddeløpshest har forresten 25 i hvile, men kommer opp i 250 i løp!
Fra Gamleforumet her har jeg merket meg sanjoh som med alder godt over 50 gikk Birkebeinerrennet (ca. 3:30) med omkring og over 90 % av sin maks.puls.
Lykke til videre!
Bb

energivesen
Innlegg: 5
Registrert: 24 nov 2010 13:27

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav energivesen » 28 apr 2014 14:14

Dette var en interessant tråd! Jeg løp Sentrumsløpet i helga, mitt første løp av denne typen. Følte jeg presset meg veldig og endte på 40.49. Pulsstatistikken viste et snitt på 176, og størstedelen av mila lå jeg på 179-182.

Har aldri - under bakkeintervall, skitrening eller noe - målt høyere puls enn 186, så makspulsen må ligge rundt der. Dvs. at jeg har ligget på ca. 95% av makspuls (intensitetssone 5) hele løpet, det trodde jeg nesten ikke skulle gå an, men leser av denne tråden at andre har opplevd det samme. Tolker det egentlig som at jeg ikke er i så veldig imponerende form, men at jeg har klart å løpe litt over evne og presse maks ut av hva jeg har å gi.

Men har noen forslag til forklaring på hvorfor ferske løpere tilsynelatende har en høyere pulsterskel enn mer erfarne/gjennomtrente løpere?

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Hvor lenge kan man egentlig ligge i Sone 5?

Legg innav s_egeland » 28 apr 2014 14:31

Løper du på 40 min så er jo man i ganske grei form. På en mil så ligger man vel rett over terskelpulsen i snitt, det pleier i hvert fall jeg. Så at du har en terskelpuls på 174-175 er jo ikke noe uvanlig for en med makspuls opp mot 190.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester