Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav trygvan » 02 apr 2014 09:30

Høres lurt ut. Men ps, jeg mente ikke nødvendigvis at søndagsturen var nødt til å være kjemperolig.. ;) En del løpere tar bare langturer og løper på følelsen - de dagene de føler seg slapp eller sliten løper de rolig og på friskere dager løper de kjapt.

Du gjør uansett et lurt trekk tror jeg vd å erstatte en av intervalldagene med langtur, uansett hvilket tempo du velger å ta den i. Lykke til, du kommer nok til å få fin fremgang! :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
Einar
Innlegg: 260
Registrert: 20 jan 2010 20:52

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav Einar » 04 apr 2014 11:12

Men 2 timer rolig løpig som Trygvan påpeker tror jeg blir for tamt for min del og i tillegg er jeg redd for å pådra meg skader med langturer.


Enten du tror det eller ei... Jeg kjenner ingen, gjentar ingen, som har blitt skadet av for mye rolig langkjøring. Det er når man setter opp farten at skadene dukker opp.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

tomarild.no
Innlegg: 10
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav tomarild.no » 07 feb 2018 19:19

Hei!


Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som sier at du har planlagt med for mye intervall og hardøkter. Jeg har tro på maksimalt 2 hardøkter i uka, hvis man trener 5-6 ganger. Det er ikke uten grunn at for eksempel Therese Johaug sitt treningsopplegg, består av cirka 75 % rolige langturer.

Jeg er like gammel som deg (1 år eldre faktisk), og har også store mål med løpingen. Jeg har akkurat startet et seriøst opplegg, og merker at det er veldig lett å sette opp for mye intervall. Man blir for utålmodig. Men... ta det litt med ro, og bygg grunnlag i form av mange løpte kilometre, i forholdsvis rolig tempo (sone 1 og 2). Kan jo fort bli skadet også. Det vet jeg ALT om!
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no

Veteran
Innlegg: 216
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav Veteran » 09 feb 2018 05:49

tomarild.no skrev:Hei!


Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som sier at du har planlagt med for mye intervall og hardøkter. Jeg har tro på maksimalt 2 hardøkter i uka, hvis man trener 5-6 ganger. Det er ikke uten grunn at for eksempel Therese Johaug sitt treningsopplegg, består av cirka 75 % rolige langturer.

Jeg er like gammel som deg (1 år eldre faktisk), og har også store mål med løpingen. Jeg har akkurat startet et seriøst opplegg, og merker at det er veldig lett å sette opp for mye intervall. Man blir for utålmodig. Men... ta det litt med ro, og bygg grunnlag i form av mange løpte kilometre, i forholdsvis rolig tempo (sone 1 og 2). Kan jo fort bli skadet også. Det vet jeg ALT om!


Hei tomarild! Alderen er intet hinder, men aa ha"store maal"som du sier er kanskje i overkant, men
du kan selvsagt hvis du har mye tid til trening satse mot toppen - kl.40-45 osv. i maraton.
Jeg var selv 37 aar da jeg begynte aa trene, hjertefeil tiltross saa ble det bra, og resultatene ogsaa.

Men ikke gaa i samme fella som saa mange andre her paa forumet med aa jfr. med eliten. Du nevner
frk.Johaug opg det er helt paa jordet . Utoevere paa det nivaaet trener stort sett for vedlikehold,de
vet at de ikke kan bli bedre,derfor roligere trening. Du boer nok satse paa flere harde langturer for aa
kunne komme dit du oensker, men samtidig ikke bli "treningsprogram-slave" slik mange blir. Da vil mye
av loepsgleden ganske raskt avta,den erfaringen har jeg fra flere "maratonskoler" o.l. der noen trodde
at det bare var aa slaa paa/av en bryter..

Lykke til med noen saftige langturer og rask framgang, ogfortell hur det gaar.

tomarild.no
Innlegg: 10
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav tomarild.no » 09 feb 2018 11:01

Hei veteran!

Jeg følger aldri andre sine oppsatte treningsprogram. Jeg lager meg en plan ut i fra egne ønsker, og justerer hele tiden ved behov. Jeg trener og løper mest fordi jeg synes det er gøy :D Og mest av alt liker jeg å trene i marka, slik at trening blir like mye naturopplevelse som trening.

(Ser forøvrig at innlegget jeg svarte på her er fire år gammelt) ;)
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no

Veteran
Innlegg: 216
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav Veteran » 09 feb 2018 11:46

Hei igjen !

Jeg saa at det var en gammel traad, men det skader ikke aa friske opp, det kommer jo
noen nye iblant som sikkert titter gjennom flere traader.

Ja vi loeper jo alle fordi vi synes det er moro, men med ulike ambisjoner. Du nevnte at du
fortsatt hadde slike, og det er jo fullt mulig aa loepe like fort naa som tidligere. En fin tid
paa 3000 m.fra unga dar ser jeg, og sann passe paa de lengre loep,10.000 ogsaa ganske bra.

Heldig du som kan trene saa mye i marka ,skjoent vinterstid blir det vel lite loeping der, hvis
det ikke er fine skogsbilveierl lenge siden jeg var i Oslomarka.
Men naar du har investert i moelle saa betyr det jo at du satser en god del.

Et raad kan du ta imot hvis du oensker aa satse litt paa lange loep, og det er at du maa ha noen
langturer, ser at du kaller10 km.for langtur men det skurrer litt for meg....Liten langtur min.15 km
og langtur min.20 km. er liksom normalt.
I motsetning til meg saa hadde du jo fine muligheter i guttedagene og loep bra da og kunne sikkert
kommet ganske langt. Jeg vokste opp "der ingen kunne tru at naakon kunne bu".Aa sparke paa en
ball var det eneste vi gjorde, " paa et pottit-jorde" hahaha....

Som veteran kan du fortsatt droemme og og satse paa pallplass i NM,halv- og helmaraton, det gjorde jeg
med flere handicap akkurat like "ung" som deg, saa det kan du jo satse paa.Jo lengre loep jo lettere er
det aa naerme seg de beste i klassen. Saa jeg utfordrer deg hermed, og slaar til i loepet av et aar
ellerto. Lykke til uansett !

tomarild.no
Innlegg: 10
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav tomarild.no » 09 feb 2018 16:03

Hei igjen!

Langturer for meg er også egentlig 12-14 kilometer og opp.

Grunnen til at jeg ikke løper lengre turer enn 10 (12) km nå, er fordi jeg har vært skadet i hælen de siste to årene. Jeg må være ytterst forsiktig, slik at jeg ikke belaster foten så lenge av gangen. Men etterhvert, vil det komme inn lengre langturer ;)
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no

Arthur
Innlegg: 92
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav Arthur » 09 feb 2018 18:07

tomarild.no skrev:Hei igjen!

Langturer for meg er også egentlig 12-14 kilometer og opp.

Grunnen til at jeg ikke løper lengre turer enn 10 (12) km nå, er fordi jeg har vært skadet i hælen de siste to årene. Jeg må være ytterst forsiktig, slik at jeg ikke belaster foten så lenge av gangen. Men etterhvert, vil det komme inn lengre langturer ;)


Hvis du er skadet så må du trene mere alternativt. Finnes mange måter å trene utholdenhet på foruten å løpe å bare ta en økt i ny å ne med løping.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Arthur
Innlegg: 92
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav Arthur » 09 feb 2018 18:27

Veteran skrev:
tomarild.no skrev:Hei!


Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som sier at du har planlagt med for mye intervall og hardøkter. Jeg har tro på maksimalt 2 hardøkter i uka, hvis man trener 5-6 ganger. Det er ikke uten grunn at for eksempel Therese Johaug sitt treningsopplegg, består av cirka 75 % rolige langturer.

Jeg er like gammel som deg (1 år eldre faktisk), og har også store mål med løpingen. Jeg har akkurat startet et seriøst opplegg, og merker at det er veldig lett å sette opp for mye intervall. Man blir for utålmodig. Men... ta det litt med ro, og bygg grunnlag i form av mange løpte kilometre, i forholdsvis rolig tempo (sone 1 og 2). Kan jo fort bli skadet også. Det vet jeg ALT om!


Hei tomarild! Alderen er intet hinder, men aa ha"store maal"som du sier er kanskje i overkant, men
du kan selvsagt hvis du har mye tid til trening satse mot toppen - kl.40-45 osv. i maraton.
Jeg var selv 37 aar da jeg begynte aa trene, hjertefeil tiltross saa ble det bra, og resultatene ogsaa.

Men ikke gaa i samme fella som saa mange andre her paa forumet med aa jfr. med eliten. Du nevner
frk.Johaug opg det er helt paa jordet . Utoevere paa det nivaaet trener stort sett for vedlikehold,de
vet at de ikke kan bli bedre,derfor roligere trening. Du boer nok satse paa flere harde langturer for aa
kunne komme dit du oensker, men samtidig ikke bli "treningsprogram-slave" slik mange blir. Da vil mye
av loepsgleden ganske raskt avta,den erfaringen har jeg fra flere "maratonskoler" o.l. der noen trodde
at det bare var aa slaa paa/av en bryter..

Lykke til med noen saftige langturer og rask framgang, ogfortell hur det gaar.


Vil ikke si at toppidrettsutøvere bare trener såpass lite hardøkter for å vedlikeholde det nivået de har for de kan ikke bli bedre.
Det viser seg hvert år det at de blir bedre selv på det nivået. Når du trener såpass mye så trenger ikke kroppen mere hard trening for å dekke det behovet fremgangen trenger. Trener du mere over tid vil du bli overtrent å dermed få dårligere prestasjon.
I langrenn er det vanskelig å skille tidene da alle løp går på forskjellige løyper å føret forandrer seg fra gang til gang. Altså masse faktorer man ikke rår så mye over. Ser man på friidrett f.eks. så blir jo tidene bare bedre å bedre noe som tyder på at treningsmetodikken er bedre nå enn det den var før. I dag destruerer de tider satt på 70 å 80 en tid der omtrent alle utøvere på elitenivå i alle idretter å sporter med stor sanssynighet var dopet. Det er vel bare noen rekorder igjen i vektløfting som fortsatt står fra den tiden, med de begynner å falle de også en etter en.
Det er en grunn til at treningsmønstret har forandret seg i forhold til før både mtp. teknikk å utholdenhet/styrke.
For all del jeg prøver ikke å ta æren fra gamlekara for de gjorde en kjemperjobb de også ut i fra de forutsetningene de hadde, men føler det i dagens lys bare blir 90% i forhold til dagens 100%. De siste 10% der utgjør det å være på den sure 4. plassen kontra å toppe pallen.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

tomarild.no
Innlegg: 10
Registrert: 07 feb 2018 19:03
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Treningsopplegg 10K- er jeg på viddene?

Legg innav tomarild.no » 09 feb 2018 19:38

Hvis du er skadet så må du trene mere alternativt. Finnes mange måter å trene utholdenhet på foruten å løpe å bare ta en økt i ny å ne med løping.


Hei Arthur!

Og du vet at jeg ikke trener noe alternativt eller? :D

Jeg går på ski, sykler på ergometersykkel, trener styrke (inkl. spesifikke øvelser for det skadede området) og en del mer.
_________________________________
Bedre som 40-åring enn som 16-åring?
Følg mitt prosjekt på http://tomarild.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester