Du gjør uansett et lurt trekk tror jeg vd å erstatte en av intervalldagene med langtur, uansett hvilket tempo du velger å ta den i. Lykke til, du kommer nok til å få fin fremgang!

Men 2 timer rolig løpig som Trygvan påpeker tror jeg blir for tamt for min del og i tillegg er jeg redd for å pådra meg skader med langturer.
tomarild.no skrev:Hei!
Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som sier at du har planlagt med for mye intervall og hardøkter. Jeg har tro på maksimalt 2 hardøkter i uka, hvis man trener 5-6 ganger. Det er ikke uten grunn at for eksempel Therese Johaug sitt treningsopplegg, består av cirka 75 % rolige langturer.
Jeg er like gammel som deg (1 år eldre faktisk), og har også store mål med løpingen. Jeg har akkurat startet et seriøst opplegg, og merker at det er veldig lett å sette opp for mye intervall. Man blir for utålmodig. Men... ta det litt med ro, og bygg grunnlag i form av mange løpte kilometre, i forholdsvis rolig tempo (sone 1 og 2). Kan jo fort bli skadet også. Det vet jeg ALT om!
tomarild.no skrev:Hei igjen!
Langturer for meg er også egentlig 12-14 kilometer og opp.
Grunnen til at jeg ikke løper lengre turer enn 10 (12) km nå, er fordi jeg har vært skadet i hælen de siste to årene. Jeg må være ytterst forsiktig, slik at jeg ikke belaster foten så lenge av gangen. Men etterhvert, vil det komme inn lengre langturer
Veteran skrev:tomarild.no skrev:Hei!
Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som sier at du har planlagt med for mye intervall og hardøkter. Jeg har tro på maksimalt 2 hardøkter i uka, hvis man trener 5-6 ganger. Det er ikke uten grunn at for eksempel Therese Johaug sitt treningsopplegg, består av cirka 75 % rolige langturer.
Jeg er like gammel som deg (1 år eldre faktisk), og har også store mål med løpingen. Jeg har akkurat startet et seriøst opplegg, og merker at det er veldig lett å sette opp for mye intervall. Man blir for utålmodig. Men... ta det litt med ro, og bygg grunnlag i form av mange løpte kilometre, i forholdsvis rolig tempo (sone 1 og 2). Kan jo fort bli skadet også. Det vet jeg ALT om!
Hei tomarild! Alderen er intet hinder, men aa ha"store maal"som du sier er kanskje i overkant, men
du kan selvsagt hvis du har mye tid til trening satse mot toppen - kl.40-45 osv. i maraton.
Jeg var selv 37 aar da jeg begynte aa trene, hjertefeil tiltross saa ble det bra, og resultatene ogsaa.
Men ikke gaa i samme fella som saa mange andre her paa forumet med aa jfr. med eliten. Du nevner
frk.Johaug opg det er helt paa jordet . Utoevere paa det nivaaet trener stort sett for vedlikehold,de
vet at de ikke kan bli bedre,derfor roligere trening. Du boer nok satse paa flere harde langturer for aa
kunne komme dit du oensker, men samtidig ikke bli "treningsprogram-slave" slik mange blir. Da vil mye
av loepsgleden ganske raskt avta,den erfaringen har jeg fra flere "maratonskoler" o.l. der noen trodde
at det bare var aa slaa paa/av en bryter..
Lykke til med noen saftige langturer og rask framgang, ogfortell hur det gaar.
Hvis du er skadet så må du trene mere alternativt. Finnes mange måter å trene utholdenhet på foruten å løpe å bare ta en økt i ny å ne med løping.
Gå tilbake til «Kondisjonsforum»
Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester