Pris på løp i Norge

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Stokkavannetkongen
InnleggCOLON 10
RegistrertCOLON 30 Des 2013 14:28

Pris på løp i Norge

Innlegg Stokkavannetkongen » 21 Apr 2014 20:03

Startkontigenten på Sentrumsløpet i Oslo (10 km) i 2014 er på 555 kroner. Dette inkluderer t-skjorte, 40 kroner i lisens og 15 kroner i administrasjonsgebyr.

Startkontigenten på Siddisløpet i Stavanger (8 km) i 2014 er på 405 kroner. Dette inkluderer 40 kroner i lisens og 15 kroner i administrasjonsgebyr.

Jeg stiller spørsmålstegn til disse startkontigentene. Hva er det egentlig pengene skal gå til? Jeg trodde funksjonærene var frivillige?

IL Skjalg i Stavanger skal altså ha 600.000 kroner for å slippe 2000 mosjonister rundt Stokkavatnet. Helt sykt!

Brukerens avatar
trygvan
InnleggCOLON 535
RegistrertCOLON 23 Jan 2010 23:51

Re: Pris på løp i Norge

Innlegg trygvan » 21 Apr 2014 20:52

Noe går nok til ting som tidtakerutstyr/resultatservice og andre driftsutgifter som kan være kjøpte tjenester for å arrangere, men det er nok ikke til å stikke under en stol at enkelte arrangører tjener mye på løpene sine. Men det er på en måte akseptert, for det går jo stort sett tilbake til idretten lokalt. Så lenge det er et attraktivt produkt og god etterspørsel så vil noen arrangører utnytte muligheten til å gjøre noe litt større ut av arrangementet sitt og dermed sikre klubbens økonomi for en tid framover. Merk for øvrig at det finnes fortsatt langt billigere løp der konseptet ikke er innrettet mot inntjening, og til og med gratisløp. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men jeg har i alle fall deltatt i flere billige løp i år i Bergen. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

wino
InnleggCOLON 28
RegistrertCOLON 05 Feb 2011 15:42

Innlegg wino » 22 Apr 2014 10:20

Uten tvil så koster idrett penger, mange penger, derfor har vi de fleste gangene svaret på hvorfor de stort sett er de med høy lønn som driver med noe idrett å snakke om, men løp er jo faktisk ikke all verden til høyde på prismessig, da sammenlignet med Langrenn og ikke minst sykkel og i særdeleshet på de større konkurransene.
Uansett, etter å ha jobbet en god del med arrangementer så kan man vel bifalle at det ligger en grei inntekt
for klubbene her, MEN det er også utgifter siden lite lager seg selv og det er MANGE personer involvert for å få
det hele til å gå opp, mange som bruker både biler og andre kjøretøy i en dagevis dugnadsjobb og som gjerne vil ha
en kompensasjon for dette, under arrangementer med Politi involvert så krever de opptil flere hundre tusen for sin jobb,
avhengig av hvilket arrangement det er.
Mange arrangementer har jo også gratis servering og drikke etter målgang, dette koster gjerne flesk osv-osv-osv,
det baller på seg og prisen for eksempel for sentrumsløpet er for svært mange deltakere ca 1.5t jobb i det daglige,
eller prisen for EN løpesko .................. hvor mange løpesko har du?
Prisene vil garantert bare stige så lenge folk tjener grovt i det daglige og deltakerantallene bare stiger og stiger på de store og populære greiene.

EspeN
InnleggCOLON 735
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 17:36
BostedCOLON Oslo

Innlegg EspeN » 25 Apr 2014 10:52

Var en tur inne på Midnight Sun Maraton nå og fant ut at det kosta 900kr å melde seg på maraton og 1050kr hvis man melder seg på par uker før løpet.
Er jo helt hinsides priser!! 1050kr for å løpe et norsk mellomstort maraton?! Synes jeg var helt sjukt.

Har løpt der for et par år siden. De stenger ikke akkurat av så mye og det er neppe noe særlig større å arrangere enn fredrikstadløpet som tar 250kr. (tenker da på vakter, drikkestasjoner osv)

Vurderte faktisk å løpe der men 1050kr blir en prinsippsak. Det er helt uaktuelt!

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 252
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 20:12

Innlegg ipconfig » 25 Apr 2014 12:02

Prisen var "stiv" ja - men så løper du med DONG også :lol: . Kanskje det er slik at løpene blir mer populære desto dyrere de er? Etter å ha kikket på deltakerlista til MSM så er det bra påmelding - ca 1600 på alle distanser.

Selv syns jeg 4-500 for maraton er greit. Når jeg løp Bergen City og betalte 750 så syns jeg det var dyrt, men etter løpet så var jeg allikevel svært fornøyd med alle fasiliteter, merking osv.

Det neste er vel at det tilkommer 25% merverdiavgift på løp men da må det nok et regjeringsskifte til.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 26 Apr 2014 12:33

EspeN skrevColonVar en tur inne på Midnight Sun Maraton nå og fant ut at det kosta 900kr å melde seg på maraton og 1050kr hvis man melder seg på par uker før løpet.
Er jo helt hinsides priser!! 1050kr for å løpe et norsk mellomstort maraton?! Synes jeg var helt sjukt.

Har løpt der for et par år siden. De stenger ikke akkurat av så mye og det er neppe noe særlig større å arrangere enn fredrikstadløpet som tar 250kr. (tenker da på vakter, drikkestasjoner osv)

Vurderte faktisk å løpe der men 1050kr blir en prinsippsak. Det er helt uaktuelt!

Naa har visst mine gamle venner der nord helt mistet konseptet, dette er jo ren utpressing. Klokt aa avstaa helt fra slike startavgifter.
Naar jeg hoerer om flere hundre for 8-10 km saa er det ingenting som henger paa ei gammal moekkagreip fra Vallers, hinsides er ordet.
Forstaar at prisene gaar opp litt i takt med tiden, men for 30 aar siden betalte vi noen tiere for maraton innenlands, 200 mener jeg i London uten
aa huske neoyaktig. Selv hadde jeg heller aldri reist dit kun for aa loepe, men rruen ville ha noen feriedager, da gikk det greit aa kombinere.
Selv har jeg f.eks. aldri loept i NY, det syntes/synes jeg er for ego for en familiemann, og spesielt for dem som jogger rundt paa 4-5 timer maa det
vaere haaploest sloeseri. Mye morsommere aa loepe i norsk natur og dra inn litt frisk luft osv.
Tilbake til dagens avg. Ingen arrangoer for gor PR hvis deltakerne "streiker", det er opptil dere aa organisere en slik streik, (jeg er ikke for streik for loenn)
men dette blir protest mot utpressing. Fortsatt maa det vel finnes enkelte ildsjeler som gjoer jobben gratis. Det er ingen stor jobb aa organisere et maraton,
jeg har vaert med paa det ogsaa. Ikke noe problem med gratis drikke, bananer etc. Mange lokale forretningrr stiller gjerne opp, fin PR baade paa lokalTV og i avisa.
Hadde jeg vaert aktiv idag ville jeg gaatt i bresjen for en kampanje mot slike avgifter, med mine kontakter fra gamla dar ville det nok blitt lagt merke til.
Men naa er dere mange andre som vil klare dette like godt uten meg, saa jeg oppfordrer til aa skrive mye i lokalavisene og benytte lokal-TV, legg press paa alle
arrangoerer som krever blodpriser. Saa viktig er det faktisk ikke aa ha loept "akkurat det loepet", jeg forstarr ikke dette med status fordi loepet gaar i en storby el.l
Maa da vere mye bedre med f.eks. Fjellmaraton i Vallers, men hva det koster idag vet jeg dog ikke, haaper at de ikke har hengt seg paa surfeboelgen og tror
at folk vil betale hva som helst for aa loepe noen km.
Gaa sammen med et lite idrettslag paa bygda, hvor det er enkelt aa delvis stenge av noen km. for biltrafikk noen timer, og ellers lett aa faa godkjenning av Politi,
jeg er voerbevist om at det finne smange fine steder som gjerne stiller opp med funksjonaerer etc. fordi de synes det er moro aa vaere med aa arrangere osv.
Jeg haaper at noen av dere er freske nok til aa gripe tak i dette, og lokalavisene v et jeg gir dere masse plass til aa ytagere. Staa paa og lykke til!!

Kenneth L
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 16 Jun 2017 11:53

Innlegg Kenneth L » 16 Jun 2017 12:01

trygvan skrevColonNoe går nok til ting som tidtakerutstyr/resultatservice og andre driftsutgifter som kan være kjøpte tjenester for å arrangere, men det er nok ikke til å stikke under en stol at enkelte arrangører tjener mye på løpene sine. Men det er på en måte akseptert, for det går jo stort sett tilbake til idretten lokalt. Så lenge det er et attraktivt produkt og god etterspørsel så vil noen arrangører utnytte muligheten til å gjøre noe litt større ut av arrangementet sitt og dermed sikre klubbens økonomi for en tid framover. Merk for øvrig at det finnes fortsatt langt billigere løp der konseptet ikke er innrettet mot inntjening, og til og med gratisløp. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men jeg har i alle fall deltatt i flere billige løp i år i Bergen. :)

Jeg har selv vært med å arrangere og kan med sikkerhet konstantere at inntekter er laaaaaaaaangt over utgiftene. De du nevner som utgifter er små totalt sett. Det er en helt annen ting med kommersielle arrangement som feks sykkelløp og andre proffe konkurranser. Men slike mosjjonsløp har tatt av i helt feil retning prissmessig. Hensikten her må jo være at folk får motivasjon og noe å trene mot. At slike mosjonsløp skal være en forretningside er jeg ikke for og er blitt en skikkelig uting. Mosjonister burde demonstrere ved å la være å melde seg på alt over kr 250. Egentlig burde alle slike mosjonsløp ha et mål om nulldrift.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester