Startpuljer Berlin Marathon

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
gottarun

Startpuljer Berlin Marathon

Legg innav gottarun » 22 apr 2014 14:33

Jeg skal løpe Berlin Marathon til høsten. Det blir min debut på distansen, så jeg har ingen tidligere tid å vise til. Har ambisjon om å løpe ned mot 2.50. Jeg er derfor redd for å havne i et av de bakerste startfeltene (startpuljer er ennå ikke tildelt etter det jeg kan se).

Er det noen som vet hvor vanskelig/lett det er å endre startpulje i Berlin Marathon? På hjemmesiden står det at endring av startpulje bare er mulig ved dokumentasjon på bedre tid. Men jeg har også googlet meg fram til påstander om at startpulje enkelt kan endres ved henting av startnummeret, uten å dokumentere. Noen som har erfaringer?
Jeg vurdere å løpe en marathon i Norge i sommer hvis det må til for å unngå siste pulje i Berlin.

Brukeravatar
ipconfig

Re: Startpuljer Berlin Marathon

Legg innav ipconfig » 22 apr 2014 22:49

Hvis du er god for 2:50 til høsten. Kan du ikke bare cruise inn til 3:10 nå til helgen og sende dokumentasjonen neste mandag? Maraton i Bergen og Florø. Sjekk http://db.kondis.no

Veteran

Legg innav Veteran » 23 apr 2014 03:33

gottarun skrev:Jeg skal løpe Berlin Marathon til høsten. Det blir min debut på distansen, så jeg har ingen tidligere tid å vise til. Har ambisjon om å løpe ned mot 2.50. Jeg er derfor redd for å havne i et av de bakerste startfeltene (startpuljer er ennå ikke tildelt etter det jeg kan se).

Er det noen som vet hvor vanskelig/lett det er å endre startpulje i Berlin Marathon? På hjemmesiden står det at endring av startpulje bare er mulig ved dokumentasjon på bedre tid. Men jeg har også googlet meg fram til påstander om at startpulje enkelt kan endres ved henting av startnummeret, uten å dokumentere. Noen som har erfaringer?
Jeg vurdere å løpe en marathon i Norge i sommer hvis det må til for å unngå siste pulje i Berlin.

Hei! Naar du ennaa har saa god tid boer du gjoere som ipconfig foreslaar. Jeg har aldri forstaatt at saa mange reiser saa langt for aa debutere paa maraton, aa
planlegge slik er ikke saa lurt. Mye kan skje og du kan som du selv sier risikere aa maatte starte langt bak. Mye bedre aa debutere her hjemme og faa en viss peiling
paa hvor du staar. Aa ha ambisjoner e r en sak, men saa spoers det hvor realistiske de er. Mye lettere aa finne ut det paa hjemmebane .
Tidsmessig boer du uansett ha loept halvmaran paa godt under1.20 hvis du vil ned mot 2.50 paa hel. Det er en god pekepinn , og ikke minst noen 30 km. turer
paa ca. 2 tim. Maraton starter som kjent ved 30 km. saa det er greit aa vite hvordan kroppen kjennes da, bare 12 km.fra maal.
Ikke vaer redd for litt hardkjeor inntil kort tid foer debuten, de fleste tenker feil der og skal "hvile" seg i form, totalt misforstaatt. Flere maraton paa en sesong er
heller ikke noe problem for mosjonister med tider fra 2.40 og oppover... jeg har veldig god erfaring med to maraton med bare faa ukers mellomrom.
Ikke hoer saa mye paa skrivebordsekspertene, lytt til veteraner med lang erfaring. Lykke til med trening og maraton-debut!!

Brukeravatar
tim
Moderator

Legg innav tim » 23 apr 2014 07:37

Du må ha med dokumentasjon på at du har løpt maraton sånn og slik. Printe ut beviset på det - eller vise til link - som de da sjekker der og da.
Jeg prøvde nemlig på dette i fjor, men hadde ikke noe dokumentasjon....Da er det bare å glemme det!
Mvh Tim

gottarun

Legg innav gottarun » 23 apr 2014 09:41

Takk til Tim for klart svar, og til dere andre for velmenende råd!
Spørs om jeg bør satse på å «cruise inn» på i overkant av 3 timer her hjemme, f.eks. på Ringerike eller Kongsvinger. Og deretter prikke inn toppformen i slutten av september.
For øvrig har jeg 1.18 på halvmarathon og 2.04 på Lidingöloppet, så jeg mener at under 3 timer bør være innen rekkevidde i god form.

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 23 apr 2014 11:25

Jeg ville ha løpt så tidlig så mulig og ikke ventet til August og Kongsvinger. Ringerrike er vel Hadeland du tenker på og dette er kanskje de seneste jeg hadde valgt. Spørs hvor mye mengde du har i kroppen. Men når du har 1:18 på halv så er det ikke noe i veien for å åpne halv på 1:28 og sprekker du kommer du inn på 3:10. Går det greit kjører du negativ splitt og har siste halv på 1:25. Da vet du hva som skal til i Berlin for å kjøre 2x21km på 1:25.

Ta deg en langtur i helga så drar du til Steinsland, Ålesund eller Kick-Master i Drammen i løpet av Mai. Så vet du litt mer om hvordan det er de siste 12km som veteranen snakker om.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 23 apr 2014 13:35

For at du skal komme i ønsket startgruppe så må du ha dokumentert tid UNDER 3 timer, om du viser til tid litt over 3 timer så havner du i puljen bak.

Et forslag til flatt og vakkert løp er Jølster (tror det er 4. eller 5. juli).

En annen ting er at dersom du hadde oppgitt 2:50 ved registrering så hadde du kommet i rett gruppe. Berlin krever ikke dokumentasjon på oppnådd tid ved påmelding.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Adios

Legg innav Adios » 26 apr 2014 22:29

Det er ikke riktig som Kodak sier! Jeg og kona løp Berlin i fjor, jeg hadde tid fra Oslo året før og fikk starte i pulje C, hun oppga 3.45 som forventet sluttid ( debutant på distansen), men havnet allikevel i siste pulje... Hun løp allikevel på 3.46 da .. :-) Ser noen foreslår Hadeland som et alternativ for å skaffe tid, denne er tøff så jeg ville valgt noe annet...

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 27 apr 2014 09:56

Tja..Jeg meldte meg på Berlin i 2012 uten å ha løpt maraton før, og oppga 2:59 som forventet tid. Jeg havnet i riktig gruppe og løp på 2:59 :roll:
Gunnar Müdtzy-Knutsen

gottarun

Legg innav gottarun » 28 apr 2014 12:34

Ved påmelding kunne jeg oppgi tidligere resultat, men jeg husker ikke om jeg jugde på meg en bra tid eller om jeg lot være å oppgi noe…
Siden jeg primært ikke er løper, men syklist, blir det ikke aktuelt å løpe maraton tidligere enn august. Av praktiske årsaker er Ringeriksmaraton den mest aktuelle å bruke som «seeding», selv om den trolig ikke er spesielt rask. En tid på f.eks 3.15 burde uansett holde til å unngå siste startpulje. Dessuten kan det være lurt å ha prøvd distansen før man skal løpe fort i Berlin!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»