Utholdenhet / laster

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Utholdenhet / laster

Legg innav tfk » 12 mai 2014 14:05

Hei
Jeg er en fersking når det gjelder løping, men innrømmer glatt at jeg er blitt hekta.
I tillegg til å løpe endel så leser jeg mye om andres erfaringer og tips og må takke alle dere som deler deres råd og erfaringer!

Jeg er snart 50 og etter en ca 20 års lang pause i godstolen klarte jeg å komme igang med å trene. Det som fikk begeret til å renne over, var at jeg fikk blodsmak i munnen av å løpe opp til 2. etasje..
Heldigvis har det gått helt fint vedr skader, men de første turene i mai 2013 var ikke spesielt motiverende ;)

Løp 3km i underkant av 21min og lå da på plenen og spydde etterpå, men formen har gradvis blitt bedre og bedre. Nå klarer jeg 3000 på 12min og 10km på 48min.

Nå er målet Oslo Maraton i september på under 4 timer. Blir sikkert vanskelig, men har løpt halvmaraton alene tidligere i vinter på 1.55, så umulig kan det ikke være:)
Løper 3-4 ganger i uka, og varierer mye med intervall, rolig og fart.
I tillegg har jeg begynt med 2-3 langturer i måneden i kosetempo(22-28km). Beina "skriker" fortsatt når jeg passerer 14-16km, men forhåpentligvis så blir det bedre.

Spørsmål:
Jeg har de siste 25 årene drukket ca 3L vanlig cola pr dag, en boks snus om dagen og røyker 1 sigarett hver morgen.

Hvilke av disse lastene er verst for min kondisjon/utholdenhet?
(selvfølgelig bør jeg kutte alle sammen, men...)
Bør kanskje nevne at jeg aldri har hatt noe vektproblem, selv om det blir i overkant mye cola..(186cm og 80kg)

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 493
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav knut42 » 12 mai 2014 15:02

Hvis det er vanskelig å legge de tingene vekk, prøv fritak fra snus og røyk 3 timer før- og etter trening. Ved lengre turer, inntil 6 timer før og etter. Tror du vil merke en bedret restitusjonstid.

tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav tfk » 12 mai 2014 15:15

Takk
Har ikke tenkt på at det har noe å si for restitusjon...

Skal følge ditt råd de neste ukene!

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 255
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav ipconfig » 12 mai 2014 22:39

På formiddagen kan du drikke ett glass vann før du drikker ett glass cola. Alternativt kan du i den perioden du drikker mest (kanskje mellom 18-19) legge inn 2-3 glass vann - så får du inn litt annen væske enn kun cola. Så får du en liten dreining - 3 liter er ganske mye. I tillegg kan kan du ta 2 tomme colaflasker og fylle de med vann. Så tar du 10 x biceps på hver flasker du henter.

Jeg har et stort problem selv - vi har soft-is maskin i kantina :cry: - klarer ikke å gå forbi den. Men man skal jo ha det litt morro også.

boas
Innlegg: 102
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav boas » 13 mai 2014 09:41

Ren synsing: I et prestasjonsmessig perspektiv tror jeg du har mest å hente på å kutte ut sigaretten, dersom du kun skal endre en ting her. I et helseperspektiv ville jeg kutta ut sigaretten og halvert Cola-inntaket i første omgang. Jeg har snust i nærmere 20 år selv, men har hatt noen lengre pauser (er i en nå siden februar eller kanskje jeg har slutta?). For det første tror jeg at blodsukkeret ditt og pulsen får kjørt seg mer enn hva du tror hos en som trener og presterer som du gjør. Både Cola og snus er syndere her. Jeg har noen ganger målt hvilepulsen på morgenen og fortsatt målingen mens jeg tar meg en pris - pulsen spretter opp ti-femten slag og dette har du hele dagen om du snuser konstant. Snusen jager visstnok også opp blodsukkeret og sammen med et høyt inntak av sukkerholdig drikke må det slite bra på både deg (humør, tiltakslyst/slapphet) og kroppen din.

Jeg skal ikke sitte ved tastaturet og moralisere, og unner meg også både det ene og det andre, men jeg tror du ville oppleve livet som bedre ved å kutte ut røyken, kutte ned Cola-inntaket og vurdere snusbruken.

PS. Når jeg har snust har jeg hatt tolvtimerskutt før lange konkurranser som Birken og Maraton - aner ikke om det har hatt noen effekt.

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 493
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav knut42 » 13 mai 2014 12:16

Anbefalt: Den store røyk- og snus-tråden på gamleforumet til Kondis :D
http://oldforum.kondis.no/viewtopic.php?t=5003

Veteran
Innlegg: 439
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav Veteran » 13 mai 2014 12:29

tfk skrev:Hei
Jeg er en fersking når det gjelder løping, men innrømmer glatt at jeg er blitt hekta.
I tillegg til å løpe endel så leser jeg mye om andres erfaringer og tips og må takke alle dere som deler deres råd og erfaringer!

Jeg er snart 50 og etter en ca 20 års lang pause i godstolen klarte jeg å komme igang med å trene. Det som fikk begeret til å renne over, var at jeg fikk blodsmak i munnen av å løpe opp til 2. etasje..
Heldigvis har det gått helt fint vedr skader, men de første turene i mai 2013 var ikke spesielt motiverende ;)

Løp 3km i underkant av 21min og lå da på plenen og spydde etterpå, men formen har gradvis blitt bedre og bedre. Nå klarer jeg 3000 på 12min og 10km på 48min.

Nå er målet Oslo Maraton i september på under 4 timer. Blir sikkert vanskelig, men har løpt halvmaraton alene tidligere i vinter på 1.55, så umulig kan det ikke være:)
Løper 3-4 ganger i uka, og varierer mye med intervall, rolig og fart.
I tillegg har jeg begynt med 2-3 langturer i måneden i kosetempo(22-28km). Beina "skriker" fortsatt når jeg passerer 14-16km, men forhåpentligvis så blir det bedre.

Spørsmål:
Jeg har de siste 25 årene drukket ca 3L vanlig cola pr dag, en boks snus om dagen og røyker 1 sigarett hver morgen.

Hvilke av disse lastene er verst for min kondisjon/utholdenhet?
(selvfølgelig bør jeg kutte alle sammen, men...)
Bør kanskje nevne at jeg aldri har hatt noe vektproblem, selv om det blir i overkant mye cola..(186cm og 80kg)


Hei du! Ettersom jeg var bare 10 aar yngre da jeg begynte, har jeg vel noen tips baade til deg og andre.
Veldig klokt aa komme igang, og med de tidene du har paa 3000 og 10000 er du jo godt igang.
De "lastene" dine har jeg selv ingen erfaring med, bortsett fra at jeg har vaert formann i en ikkeroeyker-forening, hahaha, men du vet jo selv at det
er best om du klarer aa kutte ut det meste av dette, men kanskje ta det gradvis..
Vekt og hoeyde er i alle fall ikke noe problem, jeg er 181 og var nok 84 kg. da jeg startet, men tok av 10 kg, gradvis over 3-4 aar.

Hvis du allerede er paameldt/har betalt til Oslo-maran saa maa du jo bare forsoeke aa rusle rundt, men ingen boer tenke paa maraton foer de har loept
1/2 mara paa under 1.40. Dette er et raad jeg har gitt til alle, og forstaar ikke hvorfor det er slik stas aa debutere "med smerte" og plage seg gjennom
42 km. og ikke kunne gaa ordentlig paa flere dager etterpaa, slik mange forteller om. Du maa desverre glemme under
4.00 selv om du ennaa her over 3 mnd. igjen til Oslo. Det er saa
utrolig mye lenger med 42 km. kontra 21.
I likhet med mange andre den tiden saa debuterte jeg ikke foer jeg hadde konkurrert saa mye paa 10-15-25-30 km. baade i terrenget og paa vei, at jeg var
100 % sikker paa aa klare under 3.00 , dvs. kun en ulykke kunne hindre det. Mange som i likhet med meg konkurrerte i 4-5 aar foer de debuterte, og det
var veldig moro aa overrakse alle med en god debuttid.

Jaja, dette er min erfaring og selvsagt oensker jeg at du klarer ditt maal, men det boer vaere litt mer realistisk. I Oslo er det vel grupper for ulike tider med
erfarne ledere, slik at 4.30 gruppa kanskje passer deg bedre. Men hvis du trener hardt, dvs. flere langturer i hele sommer, saa er det jo bare fint om du gjoer
mine spaadommer til skamme. Da vil jeg gratulere deg med flott innsats, det er jo mest viljen til aa plage seg litt det henger paa vet du.

Lykke til med godt treningsarbeid framover sommeren, og husk at konkurranse er den absolutt beste trening, saa heng med paa alle mosjonsloep !

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 706
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav kollis » 14 mai 2014 09:55

Jeg vil si snus ,helt klart...
Mine argumenter er
Desto hardere du trener ,bedrer faktisk sukker vann energi opptaket.Når du spiser vegetar men hemmer\for lenger når du er skadet. 3liter blir mest skadelig ved moderat trening ca45km i uka
NÅR du røyker for å roe deg ned\slappe av
Snus gir den mest negative effekten ,den forhindrer restitusjon.....etter månde bruk

wino
Innlegg: 30
Registrert: 05 feb 2011 15:42

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav wino » 14 mai 2014 20:05

1 sigg pr dag er å regne som intet, tror du vinner mange 100% mer med å ikke kjøre gjennom en tunnel morgen eller kveld hvis du har noe slikt i nærheten :roll:
Man har jo flere eksempler på pro tour ryttere som røyker En sigg om dagen faktisk, vi har jo også MANGE eksempler på topp utøvere innen mange idretter som "snuser seg skakk" hver dag :mrgreen:
Det som får deg til virkelig å stoppe opp finner du mange tråder om på "skadeavdelingen" her på Kondis,
det er da gjerne disse som skal være kjernesunne, men knapt nok klarer å gå, det vil vel si at i dette miljøet har vel flere skadet seg med å være "kjempesunne" en de hadde gjort med En sigg pr dag ...

tfk
Innlegg: 21
Registrert: 12 mai 2014 13:43

Re: Utholdenhet / laster

Legg innav tfk » 20 mai 2014 11:44

boas skrev:Ren synsing: I et prestasjonsmessig perspektiv tror jeg du har mest å hente på å kutte ut sigaretten, dersom du kun skal endre en ting her. I et helseperspektiv ville jeg kutta ut sigaretten og halvert Cola-inntaket i første omgang. Jeg har snust i nærmere 20 år selv, men har hatt noen lengre pauser (er i en nå siden februar eller kanskje jeg har slutta?). For det første tror jeg at blodsukkeret ditt og pulsen får kjørt seg mer enn hva du tror hos en som trener og presterer som du gjør. Både Cola og snus er syndere her. Jeg har noen ganger målt hvilepulsen på morgenen og fortsatt målingen mens jeg tar meg en pris - pulsen spretter opp ti-femten slag og dette har du hele dagen om du snuser konstant. Snusen jager visstnok også opp blodsukkeret og sammen med et høyt inntak av sukkerholdig drikke må det slite bra på både deg (humør, tiltakslyst/slapphet) og kroppen din.

Jeg skal ikke sitte ved tastaturet og moralisere, og unner meg også både det ene og det andre, men jeg tror du ville oppleve livet som bedre ved å kutte ut røyken, kutte ned Cola-inntaket og vurdere snusbruken.

PS. Når jeg har snust har jeg hatt tolvtimerskutt før lange konkurranser som Birken og Maraton - aner ikke om det har hatt noen effekt.


Takk for svar.
Jeg har nylig kjøpt puls måler, og jeg ser det samme som du nevner vedr. puls og snusing.. Høres jo ut som en meget god grunn til å droppe snusen.
Målsetting 20.05.2014: Halvere cola og snus


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester