Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefingersko

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
olaola
Innlegg: 2
Registrert: 15 mai 2014 21:38

Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefingersko

Legg innav olaola » 15 mai 2014 21:52

Hei.

Jeg overpronerer en god del, og har alltid brukt stabile sko med egne såler. Burde jeg holde meg til dette, og droppe tanken om "barbentsko".
Har begynt å legge om til forfotløping, og syntes det er vanskelig å få til ordentlig med kraftig oppbygde heler. Noen som har erfaringer/kunnskap med pronasjon og minimalistsko?

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav EspeN » 16 mai 2014 09:54

Hva ønsker du å oppnå med å løpe i "barbeint" sko?

Det vil neppe bli noe raskere og du blir ikke noe mindre skadet.

Selv overpronerer jeg ganske mye men løper mest i nøytrale konkurransesko.
Hvis du skal lande på forfot spiller vel overpronasjonen egentlig ingenting?

olaola
Innlegg: 2
Registrert: 15 mai 2014 21:38

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav olaola » 16 mai 2014 23:02

Det jeg ønsker å oppnå er mindre skader å bedre løpsfølelse.
Må ikke nødvendigvis være barbeintsko. Tenkte å begynne med et par sko som ikke har noe dropp, for å bedre teknikken.

Så du mener at man kan løpe i nøytrale konkurransesko selv med mye pronasjon så lenge man ikke lander på helen?

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav Veteran » 17 mai 2014 13:13

olaola skrev:Det jeg ønsker å oppnå er mindre skader å bedre løpsfølelse.
Må ikke nødvendigvis være barbeintsko. Tenkte å begynne med et par sko som ikke har noe dropp, for å bedre teknikken.

Så du mener at man kan løpe i nøytrale konkurransesko selv med mye pronasjon så lenge man ikke lander på helen?


Hei ! Jeg har ikke hoert om en eneste som har lagt om til forfotloeping uten at h*n har faatt problemer, legg- beinhinneinflamasjon etc.
og de har mattet redusere antall km. jfr. med tidligere. Ingen pratet heldigvis om forfotloeping den gangen vi hadde maratonere i verdnsklasse.
En av de aller beste jentene pronerte en god del, men brukte selvsagt ordentlige sko med demping, og landet stort sett paa haelen. Hun var vel
heller aldri skadet, i likhet med de beste mannlige loeperne og oss som var veteraner den gangen.
Tenk deg om minst oerten ganger foer du forandrer paa en naturlig loepestil, i stedet for aa forbedre teknikken vil du oppleve at det motsatte skjer.

Fernado Ramirez: " riktig teknikk er aa la haelen treffe underlaget foerst,deretter midten av foten og endelig spissen ".
" vaer kritisk til s.k. eksperter og raadgivere, husk at veldig mange uteleukkende har oekonomiske motivver
for aa uttale seg som de gjoer "
Dette er noeyaktig hva jeg selv har paastaatt i mange aar, fint at en topputoever kommer med samme sannhet.
s.k. skrivebords- eksperter som tror at lange loep er en vitenskap, har oftest selv null erfaring med loep, derfor boer deres uttalser
tas med en stor klype salt. Lytt heller til erfarne loepere, og du vil faa hoere at de fleste som trener riktig, dvs. ikke etter dagens formel,
de har selv i likher med meg aldri vaert skadet pga trening/loep. Og hvor mange tusen km. jeg selv loep paa bare 10 aar aner jeg ikke, det er mange.

" vaer glad for den nasen du har ".... m.a.o. ikke prev aa forandre paa noe som trolig funker godt nok og ikke foerer til smerte/skade. Lykke til.

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav EspeN » 19 mai 2014 07:48

Det er sikkert mange som er uenig med meg, spesielt de som er fan av "forfot/barfot/lavdropp" hypen.

selv løper jeg 25% forfot og 75% mellomfot. Ved å se på løpssteget mitt i slowmotion ser det nesten ut som jeg løper på hælen - men som mange andre IDET fotbladet treffer bakken rettes den opp og jeg løper vel det man kaller "mellomfot".

Jeg løper forfot i motbakke, ved høy fart og på sti.
Forfot gir ikke mindre skader, faktisk er det lavdropp og forfot som har gitt meg mest skadeplager. Spesielt legger og akilles er utsatt. Det betyr selvsagt ikke at dette gjelder alle.

Har du foreks problemer med knær så er jo forfot supert, da det steget gir lite belastning på knær." FOrfot/barfot/lavdropp" vil hele tiden argumentere om at "tilvenning" er viktig osv osv. Men hvor lenge skal man tilvennes? Jeg har løpt i mange år og er ikke tilvent enda ivertfall.

Når det gjelder overpronasjon så går vel man litt vekk fra at dette trengs å korrigeres etter som jeg har skjønt.
Jeg varierer i skotøy. forskjellig sko (nøytrale og med støtte) og litt forskjellig drop (lav og høy dropp)
Da får jeg hele tiden trent "alle" musklene og får variasjon. tror dette er viktigere enn å ha en sko som skal passe 100%.

Både jeg og en kompis overpronerer kraftig men vi bruker begge nøytrale race sko. Har du sett Haile G overpronere? Han var verdens beste maratonløper og løper også med nøytrale sko.

http://www.youtube.com/watch?v=EAW87NsiGuI

Jeg kjenner flere som har prøvd å konvertere til forfot løping og de sier alle at skader slipper du ivertfall ikke unna.
Nå har også Vibram Five Fingers blitt saksøkt for å påstå det samme.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... efits.html

Jeg tror det er lurere å prøve å få til et effektivt løpssteg. Høy kadens vil gjøre at du lander på mellomfoten. En lavere drop kan hjelpe med dette, men det går vanvittig mye mer utover akilles/legger så vær OBS på det.

Det er mange som løper i lavdropp sko og trives godt med det og du kan være en av de. Dette er individuelt.
Uansett kan du jo skaffe deg ett par som du har i rotasjon for å sjekke hvordan du liker det.

Saucony Kinvara er foreks en forholdvis grei modell med lav drop. Saucony Mirage tror jeg har litt overpronasjonsstøtte hvis du er bekymret for dette.
med sistnevnte har du lav drop 4mm, overpronasjonsstøtte, lett sko og grei demping.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav s_egeland » 19 mai 2014 10:55

Mye snakk om skader her. Det er kanskje greit å skille mellom belastningsskader (som florerer hos hælløpere) og skadeproblemer i en overgangssfase, når man venner seg til med et nytt løpesett. Selv løper jeg mellomfot når jeg ligger på 5:00/km og forfot når jeg løper rundt 4:00 og fortere. Problemene jeg hadde i overgangsfasen var beinhinnebetennelse og har slitt mye med leggmuskulatur. Men dette er blitt mye bedre og har aldri vondt i knær og rygg etter løpeturer nå, det slet jeg med før, Spesielt hvis jeg løp på asfalt.

Det trygge er jo som Veteran sier, å holde seg til den teknikken man har. Da slipper man en tung overgangsfase. Men er du som meg som har flere løpeår foran deg enn bak deg så ville jeg sterkt vurdert å legge litt om. Ikke nødvendigvis hele veien til barfot og fivefingers. Det viktigste, som de fleste studier samles om er å ikke sette ned foten foran tyngdepunktet ditt, men rett under. Da får man mindre belastning på hælen og bruker ikke krefter på å bremse, kun på fraspark. Dette kombinert med å øke stegfrekvensen er vel en oppskrift de fleste er enige om at gir et mer effektiv løpesett. Vil tro at personer som overpronerer vil ha ekstra stort utbytte av å lande mer frempå foten. Pronering er jo kun et problem når man ruller på hælen.

Du får uansett ha lykke til! Det viktigste er jo som du sier løpsfølelse og løpegleden. Og for meg er denne doblet etter at jeg la litt om.

PS: Saucony Mirage (nevnt ovenfor) er en perfekt mengdetreningsko i en overgangsfase. Nok demping for hælløping, ikke for mye drop til å komme på forfot. Også lett nok for intervaller. Kinvara og Virrata er også kanonsko. For innkjøp anbefales www.seljesport.no - De har Mirage 4 til 960,- og sender til hele Norge fraktfritt.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav MissHyper » 20 mai 2014 08:05

Når man endrer teknikk slik du gjør er det svært viktig at man gjør dette forsiktig. Velg et par lavdroppsko i stedet for nulldropp i første omgang. Parallelt som du driver langsom tilvenning, kan du med fordel gjøre en del leggøvelser som tåhev så ofte som mulig. Da styrker du leggmusklaturen din raskere og forebygger skader.

Barfotsko gir en fantastisk løpsfølese i skogen, men er du for ivrig er sjansen for skader stor.

Jeg for min del endret teknikk pga mye skader. Da jeg endret teknikken fikk jeg også tretthetsbrudd, rett og slett fordi jeg kjøpte meg barfotsko før teknikken var bra nok (landet for mye på forfot, man skal lande midtfot) og fordi jeg løp for mye, for fort. Når det er sagt så har jeg i dag en god teknikk, løper på svært lite demping og er 100% skadefri og har vært det siste 14 månedene. Aldri hatt så lang periode med skadefrihet før :mrgreen:

Masse lykke til! Og husk, mange meninger om denne teknikken, men de som skader seg (som meg) gjorde det pga for rask tilvenning ;-)

Brukeravatar
Marjan
Innlegg: 39
Registrert: 21 aug 2013 20:39
Sted: Søndre Oppdalen, Lunner
Kontakt:

Re: Erfaringer med overpronasjon og minimalistsko/fivefinger

Legg innav Marjan » 21 mai 2014 12:33

Da jeg begynte å løpe i fjor opplevde jeg tenderende beinhinnebetennelse de første to-tre månedene. Jeg kjøpte da nye sko, hoppet rett på nulldropp og minimalistiske sko fra New Balance (Minimus Trail, som veier 117 gram og er nesten uten beskyttelse). Jeg ble kvitt beinhinnebetennelse med en gang. Jeg la om til mer forfot-/mellomfotløping, bygget meg gradvis opp med mer mengde, og la inn øvelser som tåhev flere ganger i uken. Ytterligere to måneder senere løp jeg og fullførte mitt første ultramaraton, i de samme minimalistiske skoene. En måned etter konkurranse kjøpte jeg nye sko, med 4 mm dropp og mer beskyttelse. Jeg utviklet løperkne som satt meg ut fra all løping i 1-2 måneder. Om dette skyldes skoskifte, overbelastninger fra konkurransen, eller en blanding, vet jeg ikke. Men når jeg begynte å løpe igjen begynte jeg først med New Balance-skoene, før jeg gradvis introduserte mine nyeste 4 mm-dropp sko igjen (Solomon-sko). Jeg løp mitt andre ultra i Solomon-skoene nå i april.

Det jeg vel har funnet ut er at 0-4 mm dropp er det som fungerer for meg. Jeg varierer mellom mer minimalistiske sko og sko med mer beskyttelse i treningen. Jeg bruker de minimalistiske skoene (fortsatt New Balance-skoene, men de er nesten revet opp over tærne, så må snart kjøpe nye, kanskje blir det Vibrams eller nye av samme modell) til å trene opp styrke i legg og føtter, og bruker de til turer opp imot 20-25 km. Lengre turer foretrekker jeg litt mer beskyttelse, men Solomon-skoene er kassert (bruker de til intervaller i motbakke av og til, da de gir god løpsfølelse). Et par Inov-8-sko med null dropp, men med litt beskyttelse (Trailroc 235), har blitt de nye favorittskoene til langtur.


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester