2.59.59 ?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

2.59.59 ?

Legg innav Hjorten » 26 mai 2014 19:23

Trenger hjelp.
Det straffer seg å være stor i kjeften. Etter å ha løpt maraton på 2.57 som 50-åring, var jeg så løsmunnet å si at det måtte da la seg gjøre å løpe under 3 timer også når jeg ble 60 ! Det var jo uansett så lenge til.... Men nå er jeg altså 59, og det er ikke lenge til i det hele tatt. Så da tenkte jeg at Forumet må være redningen. Her er det jo uendelig med erfaring og kompetanse. Det er selvsagt mye å finne her allerede, men jeg trenger altså et bombesikkert opplegg....

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: 2.59.59 ?

Legg innav trygvan » 26 mai 2014 21:25

Hva gjorde du sist da? Det enkleste er vel bare å gjøre det samme, bare trene bittelitt til for å kompensere for alderen. Men her er nå sånn jeg ville tenkt:

A) spring nok antall kilometer pr uke, 80-100 bør du antakelig nærme deg for å klare under 3t, kanskje litt mer (100-110) ift alderen. Den viktigste perioden å nå den mengden er i perioden 2-4 uker før konkurransen. NB, mengde bør bygges gradvis, og kan gjerne starte en del lavere f.eks. 10-12 uker før.
B) spring stor nok andel av øktene (f.eks. 2-3 pr uke) i moderat fart opp mot men ikke over terskelfart (farten du kan holde i en time). F.eks er 5x10min en fin økt, eller du kan løpe langturer der 30-60min går kontrollert hurtig.
C) Ta noen fartsøkter/kortere konkurranser innimellom også for å skjerpe beina og bli sterkere, f.eks. 1 økt pr uke. Dette kan være 5km konkurranse, 10x400m, 6x800m eller liknende. Om du også får til litt av dette i perioden 1-6 uker før, så tror jeg du er good to go.

ferdig arbeid. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

Re: 2.59.59 ?

Legg innav Hjorten » 27 mai 2014 12:07

Hei. Takk for svar og gode tips.
Det du beskriver er veldig i tråd med slik jeg tenker (og trener), men det holder nok likevel neppe til 3t blank. Siste forsøk var i 2011. Det gav 3.04.
Det jeg gjorde for 10 år siden holder nok heller ikke. Kun 2-3 min tilbakegang fra 50 til 60 år med samme trening er nok i overkant optimistisk (ikke finner jeg treningsloggen heller). Så kanskje er hele prosjektet mitt urealistisk ? Prøver meg på HM om noen uker, og vurderer å løpe en maraton til høsten for å teste hvor jeg står.
Den som lever (og løper) får se. 8-)

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: 2.59.59 ?

Legg innav ipconfig » 27 mai 2014 22:13

Hva har du sett av treningsprogrammer? Jeg tror det er mulig å komme under 3 timer som 60åring men det er beintøft. 80-100km i uka høres riktig ut men du må også ha fart. Her jeg bor er det mange som har prøvd treningsprogrammene på jogg.se (eller svett.no). Den svenske landslagstreneren har lagt ut en rekke programmer som folk er svært fornøyde med. Stort sett alle har klart det av de jeg kjenner (4 stk og en kom inn på 3:00:30).

Tøft mål!

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: 2.59.59 ?

Legg innav trygvan » 28 mai 2014 10:00

Ja, okei- ser nå at ulempen med din alder er større enn jeg trodde; Det tilsvarer om jeg (35 år) skulle løpt maraton på litt under 2:30. For å få til det tror jeg at jeg måtte hatt en mengde på 150-160km/uke og en fornuftig fordeling på intensiteter deretter (ref min "A-B-C" ovenfor). Men klart vi er jo skapt forskjellig og ulike treningsopplegg kan føre fram, men uansett vil det være en sterk prestasjon nær norgestoppen (men fortsatt gjennomførbart) om du skulle klare målet.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Veteran
Innlegg: 348
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: 2.59.59 ?

Legg innav Veteran » 30 mai 2014 07:25

Hjorten skrev:Trenger hjelp.
Det straffer seg å være stor i kjeften. Etter å ha løpt maraton på 2.57 som 50-åring, var jeg så løsmunnet å si at det måtte da la seg gjøre å løpe under 3 timer også når jeg ble 60 ! Det var jo uansett så lenge til.... Men nå er jeg altså 59, og det er ikke lenge til i det hele tatt. Så da tenkte jeg at Forumet må være redningen. Her er det jo uendelig med erfaring og kompetanse. Det er selvsagt mye å finne her allerede, men jeg trenger altså et bombesikkert opplegg....

Hei du Hjorten ! Ditt maal er ikke uoppnaaelig, men en toeff maalsetting. Jeg lurer bare paa hvor mye du har loept etter 50? Har du trent lite siden saa er det
klart at du har litt av en jobb foran deg, men som sagt ikke uoppnaaelig... Maraton er 90 % vilje til aa taale litt smerte og motgang, og plutselig loesner det.
Ellers er jeg som alltid stort sett enig med trygvan, men jeg har aldri brydd meg om tabeller etc. som sier ditt og datt m.t.pa. alder osv.
Vi er heldigvis saa forskjellige at det er umulig aa si noe bestemt. Noen har naturlige forutsetninger for aa bli gode, andre, som f.eks. meg selv, er(var) et rent trenings-
produkt. Jeg vet f.eks. ikke hva det "staar skrevet i ekspertenes trenings-bibel" om slike som meg. Avdanket fotballspiller med operert ankel og kne, som begynte opp-
trening etter op. som 37-aaring. Hvilke muligheter hadde jeg paa maraton iflg. "boken" ? (debuterte paa under 2.47 (42 aar) og pers. under 2.37 (44 aar). Like jevn
paa 2.42 helt til jeg var 47 aar, som Oyvind Dahl paa 2.12. i London, da de begyngte aa stille Big Ben etter hans tider. 3 aar etter hverandre paa litt over 2.12.!

Tror ikke at du boer ha over 100 km/uka, heller faerre med hoeyere intensitet. Ja jeg vet at de fleste er uenige der, men baade egne og endel andres erfaring forteller
at over 100 km/uka gir mer slitasje. Jeg gikk hele tiden egne veier, ikke noe program, loep naar tiden tillot det, ville gjerne loepe hver dag, men 2 x 30 km under 2.tim.
pluss 1-2 konk./uke ga vel sjelden mer enn 90 km. Jeg leste heller aldri noe om trening, synes de fleste idag henger seg for mye opp i detaljer, spesielt soner/puls etc.
Naar baade Kaggestad og Grete W. saa til meg at dette er saa bra at forsett slik, saa foelte jeg aldri behov for noe program. bare loep fordi det var moro, satset aldri
noe paa ett spesielt loep for aa perse e.l.
Saa sats paa litt mer kvalitet du,du kjenner distansen og vet hva som skal til. Kjoer noen 30 km. paa 4/km. Naar du er relativt sikker paa den distansen surfer du inn
paa 2.59.? Selvsagt klarer du det, saa lykke til, proev aa gjoere ting litt annerledes og kanskje morsommere, for trening skal vare moro, og er det, bare moro!

Hjorten
Innlegg: 35
Registrert: 11 aug 2010 09:24

Re: 2.59.59 ?

Legg innav Hjorten » 03 jun 2014 20:18

Hei igjen !
Hyggelig med oppmuntring, og at dere tror mitt 2.59.59 prosjekt er mulig. Mål skal som kjent være noe å strekke seg etter, men likevel ikke uoppnåelig.
Ser jeg burde opplyst litt mer om utgangspunktet. Jeg har trent siden 1990, for det meste løping 5-7 dager i uken. En god treningsuke kan være rundt 90km, men snittet er nok en del lavere. Jeg liker, og har mest tro på, forholdsvis stor mengde trening i konkurransefart. Det kan bli opp mot 30 km i 'gode' uker. I tillegg sykler jeg 60-90 min. 1-2 ganger i uken om sommeren (racer og terreng). Det er mest som restitusjon. Jeg løper mye i terrenget, og der ligger nok problemet mitt i forhold til maraton. Kroppen min tåler ikke veldig mye trening på asfalt. I mine to siste maratonløp har jeg vært forholdsvis pigg etter 3 mil i 4.15 fart, men lårene sier stopp (stokk stive). For lite langturer, antagelig.
Jeg tar med meg gode råd (sjekker opp jogg.se), og prøver å lage meg en pan. Noen som har prøvd, eller har synspunkter på, maratonopplegget til Marius Bakken ?

Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Re: 2.59.59 ?

Legg innav Linda » 19 jun 2014 13:56

Min mann holder på med triathlon og har de siste par årene trent mye langt og rolig. I år trener han igjen for en hel triathlon med full marathon til slutt. Han har sjelden eller aldri vært i så god form som nå. Nøkkelen for ham har vært å trene mye og rooolig. Ike bare under melkesyreterskel, men mye sone 1. Og av og til en kort konkurranse, slik at det blir en veldig intensiv økt. Det var de par korte konkurransene, slik som Holmenkollstaffeten som plutselig gjorde ham litt raskere. Ellers det det også viktig at du tester godt ut hva du trenger av næring under et langt løp, men det har du sikkert erfaring med fra før.

Litt dokumentasjon på dette: http://www.angio.net/personal/run/hadd.pdf


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: MSN [Bot] og 4 gjester