Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Larska
Innlegg: 17
Registrert: 18 jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Larska » 03 aug 2014 18:27

Oppdaterer litt her fremover. Ryggen holder fint. Gjorde et nytt halvmara forsøk igår, litt mer kupert. Klarte fint negativ splitt, rundt 4.25 første mila, og 4.15 siste. Snitt 4.20 og ikke utslitt når jeg var hjemme. 1 time og 30 minutter ca.

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav trygvan » 07 aug 2014 20:15

Flott Larska. Fortsett å post. Det er interessant å følge med. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Larska
Innlegg: 17
Registrert: 18 jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Larska » 02 sep 2014 20:27

Mini-update.

Hatt en del kortere økter på høyt tempo (travel hverdag), samt en del bakkeløping.

Hadde en langtur i går, 29 km på 4.26 i snittfart. Ganske kupert terreng. Mer inne, så det føltes så bra som 29 km bør gjøre... Hadde fint holdt 14 km til på den farten, men er spent på om jeg klarer komme ned på 4.17 den 20. september...

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 281
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Korak » 02 sep 2014 20:56

Det ser veldig lovende ut. Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært ørlite mer ambisiøs og siktet inn på 4:15-tempo. Når man er så nært så vil det være deilig å komme under 3 timer.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Larska
Innlegg: 17
Registrert: 18 jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Larska » 02 sep 2014 21:16

Sikter meg inn på 2.59.59 :)

Men er usikker på å gå hardt ut på 4.10 og kjøre på hva remmer og tøy holder, eller holde meg på 4,16/4,17 evt krype ned mot 4.25, og legge inn langspurt mot slutten.. Er vel blitt gjort klar over at sistnevnte taktikk funket for verdensrekorder, mens det for det meste slår feil.

Innspill til løpstaktikk? Lydhør for andres erfaringer.

Har et par halvmara på negativ splitt som funket fint, samt gårsdagens økt var marginalt kjappere siste 10 km.

Brukeravatar
Korak
Innlegg: 281
Registrert: 18 jan 2010 21:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Korak » 02 sep 2014 21:57

Husk bare at du må ha 4:15 i snitt for å komme under 3 timer (Maraton er 42,195 km, ikke42 km)
For mitt vedkommende så er det jevnt tempo som gjelder, men mange klarer å løpe litt sterkere på siste halve. Jeg hadde holdt meg unna å begynne hardt, men det er selvsagt mulig det fungerer godt for deg.

Med rett disponering av krefter og ellers gode forhold så virker det som du har kapasiteten til å nå målet ditt.
Lykke til :-D
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav ipconfig » 05 sep 2014 11:54

Du må huske at i Oslo løper du sammen med (mange) andre som holder samme tempo og du vil sannsynligvis føle at du løper ganske "billig" en periode. Det er ikke uvanlig at det "svartner" for deg ved start og første km går på 3:50. Regner med at det er en ballong du kan følge som løper i 4:15 tempo og du bør følge denne.

Det er som sagt på slutten at løpet avgjøres og du må ha krefter igjen. Under løp så pleier vi å regne med å ta 10sek/km. Så om du løper 4:26 på trening så er det greit på løp med 4:15.
Se over løypeprofilen - er det noen kneiker som kan gjøre at noen vil rykke så bør du holde igjen - ja folk gjør det instinktivt. Kjør jevnt tempo.

Dette går veien!

Larska
Innlegg: 17
Registrert: 18 jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav Larska » 08 sep 2014 06:54

Takk!

Tenker jeg legger med ved ballong på 3t, og prøver og holde meg der omkring. Fjelløp i helga som var, 9 km med 1000hm. Fikk testet makspulsen en times tid. Så nå er det noen kortere økter på ca ei mil frem mot 20. Tenker meg 2 denne uken, og en neste + litt fartslek.

starlars
Innlegg: 8
Registrert: 14 jul 2011 22:06

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav starlars » 10 sep 2014 13:53

Interessant å høre dine betraktninger Larska! Spesielt siden jeg også maratondebuterer neste helg og har nesten identisk grunnlag og mål. Dvs 3-4 økter i uka og tar sikte på å komme inn under 3 timer.

Det som gjør meg mest bekymret er at de fleste sier at mitt treningsgrunnlag på 40-60 km per uke er for lite til å klare å holde distansen. Men jeg kan jo ikke annet enn å prøve og se hvordan det går. Har løpt flere økter på 21 - 27 km i tempo fra 4:06 til 4:15 og det går alt fra "lett" til greit. Har i tillegg supplert med noen forholdsvis rolige turer på 30-34 km.

Taktisk tror jeg at jeg kommer til å legge meg foran ballongen i starten og løpe på følelsen. Trolig ned mot 4:10 - 4:12 da jeg ikke føler at jeg pusher mer i denne farten enn ved 4:15. Men jeg kommer nok til å endre taktikk flere ganger i løpet av de neste 10 dagene kjenner jeg meg selv rett.

pettmark
Innlegg: 8
Registrert: 26 mar 2013 21:09

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Legg innav pettmark » 10 sep 2014 19:37

Er påmeldt Oslo Maraton 42km. Aldri løpt distansen før så er usikker på opplading. Bakgrunn er 10 år med trening mellom 300-450t/år med løping. Spørsmålet er om det vil virke veldig negativ inn å løpe en 3000m test 2 dager før Oslo Maraton?


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester