Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukerens avatar
trygvan
InnleggCOLON 535
RegistrertCOLON 23 Jan 2010 23:51

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg trygvan » 10 Sep 2014 19:51

Ja, tja. Jeg ville nok ikke løpt en 3000m på maks 2 dager før for maratonets skyld i alle fall (heller nærmere maratonfart), men det er samtidig kanskje heller ikke det aller verste du gjør. Å ha en småhard økt 2 dager før kan være gunstig og kanskje bedre enn å bare ligge på sofaen og bli "dau".
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

arendal
InnleggCOLON 18
RegistrertCOLON 27 Aug 2014 11:29

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg arendal » 11 Sep 2014 11:54

Jeg ville vært mest bekymret for skade hvis du gir alt på en 3K så er det utrolig fort gjort å få en strekk eller rett og slett gå på tryne :(

Larska
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 18 Jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg Larska » 11 Sep 2014 15:02

Drikke etc... stopper folk og drikker, eller slurper man i seg en munnfull hver 5. km. Kommer til å ha et par gels teipa på kroppen, men sliter med å drikke i fart(vanskelig å holde koppen... :) ) Får i meg fint fra flaske men...
Er det så lenge at man burde vurdere en bar også? Jeg har tidligere vært med på triatlon opp mot 3 timer, hvor jeg stort sett har overlevd på sportsdrikke+vann.

Seve
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 18 Aug 2014 12:44

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg Seve » 11 Sep 2014 16:07

Beklager at jeg blander meg inn i tråden din, Larska, men tenkte det var unødvendig å opprette en ny.

Jeg har fått tilbud om å løpe maraton neste helg. Det bør jeg nok ikke gjøre, men jeg har likevel litt lyst.

Jeg har overhodet ikke forberedt meg på det, men på den annen side kan det jo være greit å gjøre unna debuten med lave skuldre.

Status: Har løpt litt de siste tre år, først og fremst for å bli bedre rustet til skisesongen. Antar jeg i dag løper 10 km på ca 45 min. Nettopp 10 km er vel det lengste jeg har løpt på asfalt. Er imidlertid brukbart vant med å holde på en stund. Har i sommer bl.a. løpt på grusvei i over 30km, grusvei/sti/fjell ca 55 km og flere lange turer i myr. Forrige langtur gikk for 10 dager siden: 4,5t i myr og fjell, snaut 35km. Dette er rolige turer/sone 1, med innslag av gange i bratte motbakker. Jeg lider altså av total mangel på hurtige langturer og løpesteg.

Bør jeg stille opp? Er det realistisk å komme under 4 timer (det er vel en ballong man kan følge etter)? Ser ikke for meg at jeg skal "gå tom", det er vel større sjanse for å bli skadet.

Brukerens avatar
trygvan
InnleggCOLON 535
RegistrertCOLON 23 Jan 2010 23:51

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg trygvan » 11 Sep 2014 16:29

Godt tema.

Jeg stopper ikke, men slurper en munnfull eller to. Drikker hva tørsten tilsier, synes ikke det er vits å bli tissetrengt heller. Gels og sportsdrikk er nok. Sist maraton tok jeg gels hver 10. og ellers litt sportsdrikk der det var. Den siste gelen kom opp igjen etter målgang, ettersom fordøyelsen hadde stengt ned da. Lurt å begynne tidlig med energiinntaket da det jo tar litt tid å fordøye og kroppen blir mindre mottakelig for ny næring utover i løpet.

Det med å ta og holde en kopp er litt teknikk som kan læres. om det er en vakt som gir deg koppen kan det være et triks å få øyenkontakt, "gjøre en avtale", før du når fram. Ellers så er det å føre hånden bakover i det du passerer sånn at håndens bevegelse er relativt sakte. Også gjelder det å balansere koppen når du har fått den, samt at du eventuelt kan klemme igjen på toppen så mindre skvulper ut. Så er det å time når du drikker ift pusten.

Seve, ja du kan godt bare prøve. Om det er 4t-ballong avhenger helt av arrangør. Er det i Oslo du skal løpe? Der tror jeg de har slike ballonger ja. Du blir ikke nødvendigvis skadet av en maraton. Skadene folk snakker om er heller relatert til den samlede belastningen av stor opptrening før konkurransen, gjerne kombinert med maratonet, men det er totalbelastningen som teller og en maraton kan det godt hende du tåler uten å bli skadet. Det kan med din trenngsbakgrunn med lange økter i fjell og myr hende du klarer under 4t. Bare ta det pent de første 15-20km og drøyt det så du ikke går tom mot slutten, det er nok den største "fellen" du må unngå.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Larska
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 18 Jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg Larska » 14 Sep 2014 07:34

Takk for svar!

Ser det blir som det pleier, og at jeg må hvile meg i form siste uken, pga tidsklemma :)
Er vel uansett lite å gjøre nå, annet enn å glede seg til det som må bli ny rekord på sufferskalaen til strava!

Har plass i pulje 1, men ser den inneholder 1500 løpere. Med tidsmålet mitt på sub3, burde jeg albue meg helt fremst, og i nærheten av ballongen?

Larska
InnleggCOLON 17
RegistrertCOLON 18 Jul 2014 07:42

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg Larska » 15 Sep 2014 22:33

Fikk meg sannelig en kvalitetsrunde igår. 14 km med snitt 4.07 på km. Lav puls godt under terskel og kontrollert. Tenker jeg roer mot lørdag nå, lader opp med saftis og en liten løpetur på onsdag. Meget spent må jeg si.

Brukerens avatar
EsspeN
InnleggCOLON 88
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:00

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg EsspeN » 16 Sep 2014 12:50

Ikke bli stressa om de første kilometerne går litt over 4:15 ... Men selv hadde jeg nok stilt meg ganske langt fremme hvis jeg skulle gått ut i 4.15. Tipper det er under 50stk som løper sub3 under OM? Og er det da 1500 i gruppa så vet du sånn ca hvor du bør stå-------

pettmark
InnleggCOLON 8
RegistrertCOLON 26 Mar 2013 21:09

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg pettmark » 17 Sep 2014 20:20

Kjente sent forrige søndag starten på en forkjølelse. Våknet på mandag med sår hals. Det er nå litt tett og rennende nese samt litt hoste. Har trent lett alle dagene uten at det har gått spesielt tungt. Regner med at jeg er tilnærmet frisk til lørdagen. Hvor god idé er det å løpe 42 km Oslo Maraton rett etter en slik forkjølelse?

Brukerens avatar
trygvan
InnleggCOLON 535
RegistrertCOLON 23 Jan 2010 23:51

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Innlegg trygvan » 17 Sep 2014 23:31

Med tanke på at du fikk det en uke før konkurransen vil jeg tro det går helt fint. Jeg ville selvfølgelig prøvd å bli helt kvitt forkjølelsen før konkurransen for å være på sikre sida. F.eks. om mulig ta en blund midt på dagen om man er trøtt, små treningsturer, sunn drikke og sunt kosthold, etc. Hvis du fortsatt har rester av forkjølelsen lørdag og vil safe, så gjelder det å unngå den verste utmattelsen (det gjør det kanskje litt uansett). Da er det viktig å få tatt til seg næring underveis, banan, sportsdrikk, eller om du har med deg gels etc. Klarer du å få i deg slik næring fra nokså tidlig i løpet (begynne med sportsdrikk fra første drikkestasjon, ta en banan og noen gels utover i løpet), og magen spiller på lag (at du ikke løper så hardt at magen kobler ut), så vil du kanskje unngå å gå helt på felgen og da vil immunforsvaret være rimelig intakt også.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester