Side 4 av 5

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 18 sep 2014 08:57
av ipconfig
Stå langt fremme. Litt kjipt å ha 2-300 personer mellom deg og de du ønsker å løpe med. Selv om du ikke bør stresse om du havner litt bak så er det bedre å ligge i gruppa å løpe samlet. Har sett noen despo folk ja som plutselig har oppdaget at de var i feil gruppe (eller vert for lenge på toalettet). Har opplevd det samme - tror det var 1500-2000 foran meg i Frankfurt - men det går ganske greit når feltet brer seg ut. Problemet ditt er at den 3timers grensen er magisk å ha passert (jeg er langt unna)

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 18 sep 2014 09:50
av Larska
Sniker meg frempå og satser på at det går.

Pre-race ritualer noen? Jeg hater å springe tissetrengt, men ikke noe særlig å starte dehydrert heller...

Har tidligere brukt omtrent dette oppsettet før triatlon:

Dagen før: Pasta, lettfordøyelig mat uten for mye fett + en stor øl + farris
2,5t før start: 2-3 skiver grovt brød med ost + Farris
1t og frem til start: liten skive - evt litt bar + litt sportsdrikk + litt Farris

Underveis: To gels teipet til kroppen (Hvor teiper folk gelsene sine?)+en større gel i hånda til bruk på ca 10 km


Sykdom: Jeg har 2 barnehagesnørrunger i hus, og har vært forkjølet/småsyk/bihuleproblemer de siste 2 årene, så litt snørr er bare med og skjerper :)

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 20 sep 2014 18:58
av Larska
Jada!

Klokket inn på 2.59.40. 94. Plass.

Fornøyd med maratondebut! Var heftig langt nede i kjelleren rundt botanisk hage, men fikk opp dampen på et vis igjen. Kjennes ut som en 90-åring akkurat nå da men:)

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 21 sep 2014 19:16
av trygvan
Grattis! Herlig! Vannvittig bra å debutere på under 3 timer!!! :D

Kan for øvrig melde om at jeg også oppdaterer det som står nederst postene mine her etter halvmaratonen på 1:15:24. :)

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 21 sep 2014 23:11
av ipconfig
Perfekt løp! Gratulerer så mye!

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 22 sep 2014 10:42
av EsspeN
Larska: jeg løper med teknisk boxer og kort tights over den boxern som mitt raceoutfitt. På maraton har jeg med minst 6 gels. Disse stifter jeg fast i tightsen på innsiden med stiftemaskin med stiften vendene UT. Du legger disse fra hofta og bak mot skinka. Da kjenner du de ikke når du løper i det hele tatt. Gelsene gnikker ikke inn på kroppen siden man har en teknisk boxer imellom. Tigsten er stram og holder de på plass slik at de heller ikke "vugger".

Drar bare gelen ut av stiften ved veskestasjon. Husk alltid å ta en fra hver side slik at du ikke har igjen 3-4 stk på foreks venstre side. Da kan tightsen bli tung på den ene siden.

Dette er desidert det beste måten å frakte gel på som jeg har funnet ut.

Har også sett folk som putter de nedi kompressjonstrømpene. Det bruker ikke jeg, ellers er det en god ide!

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 22 sep 2014 14:56
av SAUCONY
Gratulera, Larska ! Sjølv hadde eg løpt alle min 5 Oslo Maraton, under 3t, før i år. Likevel godt fornøgd med 3.05, sjølv om det vart bråstopp etter 35 km. Hadde 3t-ballongen i sikte til da, men gav heilt opp, når eg innsåg at det ikkje var dagen for sub 3t. Grattis også til Trygve med pers på 1.15, på halv ! Det er fort !

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 21 aug 2015 14:47
av Larska
På an igjen. Er påmeldt til 1/2 i år - sikter inn på under 1.20 - men usikker på om beina holder. Like liten treningsmengde som i fjor, men har noen fine 20 km turer på egenhånd på ca 4.00/km.

Hva tenker folk, skal jeg legge ut på 3.45 fart, og så la det briste eller bære - eller er det bedre å starte på komfortable 3.50-3.55, også øke om jeg har dagen?

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 24 aug 2015 07:24
av s_egeland
Er blitt stor fan av negativ split. Ikke bare har man mer kontroll underveis og man sikrer seg mot å møte veggen, følelsen av å kunne øke på utover og plukke masse løpere er uslåelig!

Jeg har samme tanker mot helmaraton i Oslo, er veldig i tvil om hva jeg skal gå for. Enten være safe (3:10), eller litt mer ambisiøs (3:05) eller gå for en kjempesmell (sub 3:00). Håper jeg blir klokere på hvor jeg står etter halvmaraton-test om 2 uker.

Re: Oppladning til Oslo maraton -tips/skremsel/bekreftelse

Lagt inn: 02 sep 2015 10:52
av Oahoah
Larska skrev:På an igjen. Er påmeldt til 1/2 i år - sikter inn på under 1.20 - men usikker på om beina holder. Like liten treningsmengde som i fjor, men har noen fine 20 km turer på egenhånd på ca 4.00/km.

Hva tenker folk, skal jeg legge ut på 3.45 fart, og så la det briste eller bære - eller er det bedre å starte på komfortable 3.50-3.55, også øke om jeg har dagen?


Det kan være en idé å ta siste hardøkt før konkurransen - senest 10 dager før - der du tester planlagt fart. Klarer du 3x5km intervall i 3:45/km fart, med 1km pause i 4:30-5:00/km fart, så klarer du en HM i 3:45/km fart også! Og blir økta for tung, så er du nok ikke "klar" enda...