Garmin og training effect

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
gammelkaffe

Garmin og training effect

Legg innav gammelkaffe » 22 jul 2014 22:31

I dag har jeg hatt en løpetur, fra jobb til Storevatn (12.4 km), med snittpuls på 79, og Garmin sier at TE = 5.0 (dvs too hard). What?

Jeg har to spørsmål:
1) Hva impliserer det? og
2) Hvordan kan man bruke TE til å legge opp treninga?

(videre har jeg et spørsmål om statistikken på Garmin connect. Jeg ønsker feks å se sonefordeling - hvor finner jeg det?)

Brukeravatar
trygvan

Re: Garmin og training effect

Legg innav trygvan » 23 jul 2014 20:43

Training effect er Garmin sitt forsøk på å kvantifisere treningsbelastningen av en økt basert på intensitet (puls) og varighet i hver pulssone. Det er nok godt ment og basert på ulike kilder, men min erfaring med Garmins Training Effect er at den alt for fort går opp i 5.0. TE =5,0 betyr jo da f.eks. i prinsippet at man skal ha mange restitusjonsdager (mer enn 4) etter en slik økt.

Jeg ser ikke på TE overhodet lengre, men kan jo hende det er noen andre der ute som mener den er fin-fin. LITT, men bare litt, mer interessant synes jeg Strava sin "suffer score" er. Der er det ikke et tak på 5,0, men det øker bare dess lengre og hardere økta er. Det meste jeg har kommet opp i der mener jeg huske er 350 poeng, som gir karakteristikken "epic". ;) "Tough" begynner på rundt 100. Uansett, disse indikatorene er sammensatt og fortolker bare de dataene som ligger på klokka, og det bør nok tas med en liten klype salt.

Sonefordeling tror jeg ikke du får sett på Garmin Connect. Du kan imidlertid se det på Garmin Training Center (program som du kan ha lokalt på datamaskina di), og du kan også se det på Strava, hvis du lager deg en bruker der. www.strava.com. Tror du kanskje må ha premiummedlemsskap for å se sonefordelinga i Strava, ikke sikker (men personlig liker jeg strava såpass godt at jeg ikke har noe problem med å anbefale et premiummedlemsskap der). :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hauginger

Re: Garmin og training effect

Legg innav Hauginger » 06 aug 2014 22:27

Dersom klokka er ny får du høy TE-score på øktene dine i begynnelsen. Etterhvert settes scoren ut fra en sammenligning med dine tidligere økter, og blir (noe) mer relevant. Jeg fikk 5 på helt moderate turer i begynnelsen, men nå må trene ganske hardt for å få 5 (typ gjennomsnittspuls godt innafor sone 4, eller intervaller opp i sone 5). Er enig i at det ikke er veldig relevant. En titt på pulskurva fra økta forteller mye mer.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»