Vil det være plass for alle aktiviteter i Oslomarka?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Vil det være plass for alle aktiviteter i Oslomarka?

Legg innav admin » 30 jul 2014 08:41

Nok en gang blusser det opp med strid om hvordan skogen skal brukes.
Norges hovedstad Oslo er eldorado for de som liker å trene i skogen, men skogen skal også være for de som liker å rusle og vandre i saktere tempo.
Nå skriver Gjermund Andersen som er styreleder i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus at det er behov for regulering i områdene nærmest byene og at det må innføres en soneinndeling med egne avgrensede områder for sykling. Andersen for støtte fra ivrige turgåere i Østmarkas venner.
Mens Kari Merete Horne i DNT Oslo og Omegn ikke ønsker forbud mot syklister på de blåmerkede stier.
Norsk organisasjon for terrengsyling (NOTS) mener det ikke er bevist at syklister sliter stier mer enn fotgjengere.

Les artikkelen "Syklistene ødelegger for stillhet og ro" http://www.dn.no/dnaktiv/2014/07/29/1537/Sykkel/syklistene-odelegger-for-stillhet-og-ro

Også andre konflikter om bruk av marka har dukket opp den siste tiden. 15.juni skrev kondis.no om
"Fylkesmannen vil forby orientering og skispor i Oslomarka? " http://www.kondis.no/fylkesmannen-vil-forby-orientering-og-skispor-i-oslomarka.5515148-127698.html
Og på våren kunne vi lese at "Råskinnet må skifte løypeområde". http://www.kondis.no/raaskinnet-maa-skifte-loeypeomraade.5480533-127676.html
Med en kraftig økning av Oslo og Akershus befolkning de neste tiårene , en rekke ny kondisjonsarrangementer i Oslomarka, flere turisthytter og nye sporter er det helt klart at skogene rundt Oslo kan oppleve et helt annet trykk i årene som kommer.

Opplever du at syklistene forstyrrer dine rolige turer i marka? Kan det være lurt med egne områder for de forskjellige aktvitetene i marka?

wino

Re: Vil det være plass for alle aktiviteter i Oslomarka?

Legg innav wino » 30 jul 2014 20:30

Det som plager akkurat meg befinner seg gjerne i de nederste områdene av marka og uansett årstid,
nemlig Hunder som ikke går i bånd selv om det er båndtvang.
Har egentlig ikke tall på hvor mange ganger man nærmest er blitt angrepet av slike og eierne er seg selv lik,
de prøver å få skylda over på den som blir plaget ev ei lørve som henger i buksebeina.
Har også kommet over ei buske nederst i marka der hundeeiere henger fra seg posen med dyrets ekskrementer i,
vil tippe det henger ca 100 poser i den busken nå!!!
Da er jo forslaget nærliggende, forby alle hunder i marka, uansett hvor og uansett årstid.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 30 jul 2014 22:40

Mye kan løses ved å lære saueflokken hvilken side av veien de skal gå, sykle elller løpe på, slik man gjør med transportområdene for fotgjengere i kollektivtrafikken.

Jeg jogger av og til ned Korketrekkeren i Oslo og Norges mest trafikkerte turvei mellom Ullevålseter og Sognsvann og Sognsvann rundt. I Korketrekkeren kan syklistene lære seg å holde lavere fart. De to andre stedene vet knapt folk hvilken side av veien de skal gå på. Ingenting gjør meg mer forbanna enn mange barnevogner i bredden med mødre i ammetåke :evil:

boas

Legg innav boas » 30 jul 2014 23:43

Min oppfatning av disse konfliktene bunner i at folk er seg selv nærmest og irriterer seg over alle andre og særlig andre som driver med andre aktiviteter (ser bort fra løse hunder som skremmer andre nært bygrensa i eller utenfor båndtvangsperioden). Jeg har bodd i Oslo og brukt marka som stisyklist, grussyklist, løper, hurtig skigåer, sakte skigåer, skigåer med hund, løper med hund, turgåer med og uten hund, sopplukker, orienteringsløper etc. og ikke opplevd så mye konflikt. Som bruker av marka må man tilpasse seg og vise hensyn, men også akseptere at andre bruker marka på sin måte. Er du inressert i å gå styggfort på ski gjør du ikke dette fra Sognsvann en solrik lørdag i februar fordi du vil hemmes av unger, pensjonister, nybegynnere etc. Pust ut, gå rolig litt lenger inn i marka og gå fort der. Samtidig må barnefamiliene som bruker nærmest hele løypebredden akseptere at folk må presse seg forbi når poden har mista smukken, vesla skal drikke sagt og mor skal ta bilder til Facebook.

I tillegg må jeg tørre å påstå at mange av avisoppslagene (uten å ha sjekka de det er linket til her) er skrevet av folk med lang erfaring i å bruke marka som man gjorde på femtitallet og ikke enser at verden og aktivitetsform har endret seg siden da. (Jeg mener heller ikke at det ikke skal være plass til dette, men det må skje i samhandling med andre brukere.)

Smil mer, hils og kos deg uansett hva du gjør!

Agnes

Legg innav Agnes » 03 aug 2014 23:49

Jeg tror mer deling mellom "soner" vil gjøre dette verre heller enn bedre, fordi det vil hindre den helt nødvendige "oppdragelsen" i at man faktisk må leve sammen og ta hensyn til hverandre. Jeg løper mye i marka, jeg er på ski med en ungeflokk i høyst ulike evnenivåer, vi sykler og vi går, vi tar hensyn og noen ganger driter vi oss ut og tar for mye plass i løypa når kaoset tar overhånd. Jeg kan i farten ikke komme på at jeg har opplevd hensynsløs adferd fra supermosjonister. Noen ganger syns jeg farten deres nedover i svingete løyper (i forhold til kontroll) kan være i overkant skummel, men det er alt. Og når vi har stått og klønet og sperret med små unger på kryss og tvers og "viiiiil ikke!" så har vi møtt tålmodighet og oppmuntrende smil.

Jeg er veldig negativ til trenden mot "soneinndeling" av livet. Seniorboliger der de gamle slipper ungemas, hoteller for bare voksne par, andre hoteller som er så "barnevennlige" at folk tror det betyr fritt frem for bånn gass og null hensyn. På den måten så lærer vi jo ikke å leve sammen, å gi og ta, å bruke hodet, å ta hensyn. Folkeskikk, rett og slett.

Og når egosupersyklisten får sin "egen" sone i marka, der han opplever at her er det HANS rettigheter som gjelder, hva da når han treffer mosjonisten som sykler litt for sakte og klønete etter hans smak? Og er i veien for HANS ekstremt viktige trening?

Nei, vi får korrigere hverandre og oppdra hverandre, gi slack, finne ut av det og innse at vil man ha skogen for seg selv så må man enten sykle voldsomt langt inn i marka, eller flytte et helt annet sted enn hovedstaden.

wiggen

Legg innav wiggen » 04 aug 2014 09:41

Enig i det meste Agnes skriver. Soneinndeling vil etter min mening gi store ulemper og jeg ser ikke at det kan løse noe særlig, og faren for at syklister som får egne soner, sykler enda mer hensynsløst er der. Syklister i stor fart er den eneste store faren her, en stor syklist i stor fart som faktisk skulle kollidere med et barn.....(da blir irritasjon over noen som tar litt stor plass i bredden av og til bare bagateller) Syklister må lære seg å ta hensyn og har da godt av at det er noen andre som bruker marka også. Gjelder selvsagt skigåere og alle brukere.

Noen få unntak vil være på sin plass, slik som nederste runde rundt Sognsvann, der er det greit at det ikke er lov å sykle. Det finnes sikkert noen få andre steder der sykling kan forbys. Akkurat nedereste runden rundt sognsvann er det vel heller ikke noe stor problem at man ikke kan sykle? Men soneinndeling i hovedsak er helt unødvendig, Marka er stor nok for alle, bare ta hensyn!

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 06 aug 2014 10:06

Jeg tror at soneinndeling kommer i stor grad til å kunne begrense hvor man kan gjøre sin aktivitet. Det gjelder både for syklister og turgåere. Det må jo være kjedelig å ikke kunne ta en sti, fordi det er begrenset til syklister?
Jeg treffer regelmassig syklister på en tursti i nærheten av mitt hus. Som regel kjører de forsiktig ned på denne stien og da har jeg god tid til å ta et steg tilside for å gi dem plass.
Forøvrig er det store grupper med mennesker som tror de eier veien som er verst. Min mann har opplevd å sykle over en grusvei (bilveg, det ligger noen langs veien) og vien ble sperret av 6 personer som gikk ved siden av hverandre som kom imot. Han bremset ned til gangfart og forventet at de skulle lage en åpning for ham. Det gjorde de ikke. Han måtte stoppe sykkelen og be om å få gå gjennom. Da fikk han kjeft for at han syklet!? På en bilveg!!!
Jeg er litt redd for at gruppen med personer som hater syklister uansett er så stor, at det faktisk blir veldig litt rom igjen for syklistene som de får tildelt faste stier. Men det kan kanskje oppfordres med små skilt langs turstier at syklister bør holde lav fart... Burde egentlig være unødvendig, men jeg tror at høy fart hos enkelte kan være årsaket til mye av irritasjonen.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 21 aug 2014 13:11

Oi, er det så ille i Oslomarka nå? Uff så trist! Jeg er oppvokst i Oslo og har benyttet meg MYE av forskjellige deler av Nordmarka. Sånn det var da, så var det nesten ikke folk når du kom litt inn i marka. Og alle var blide og hyggelige mot hverandre.

I dag bor jeg i Lier og har nå Finnemarka, Vestmarka og Kjekstadmarka som ny boltreplass. Jeg både sykler og løper og møter aldri sure folk (de sjeldne gangene jeg møter noen) Om jeg beveger meg mer vestover mot Asker, er det riktignok en litt annen holdning. Pussig det der, at man blir gretten og hensynsløs(?) jo nærmere Oslo man kommer! Når det er sagt har jeg sjeldent møtt hensynsløse egosyklister eller mødre i ammetåka som sperrer hele veien.

Møter jeg noen i marka, smiler jeg, og de smiler til meg. Høres sikkert banalt ut, men så enkelt er det! Også tar jeg selvfølgelig hensyn. Jeg MÅ ikke rase ned bakker i full fart om det er folk i den bakken. Da venter jeg eller tar det rolig. Om jeg løper med hund og møter andre syklister har jeg alltid møtt smil og de har tatt hensyn. Jeg har løs hund i marka og han er flink til å passe seg for syklister og jeg har en god innkalling på han.

Marka er for ALLE! Også for oss som trener på sykkel. Og da går det jo ofte fort. Men aldri uten kontroll.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 21 aug 2014 13:15

Bruker Nordmarka Nord og Lillomarka en del. Ikke mye folk/problemer der synes jeg.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 21 aug 2014 17:05

Sak i dagens avis om akkurat dette temaet: http://www.osloby.no/nyheter/Na-lansere ... 74156.html

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»