Problem med pulsbelte for kvinner?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torolav

Problem med pulsbelte for kvinner?

Legg innav torolav » 05 aug 2014 12:40

Et spørsmål på vegne av kona:
Er det noen damer som har opplevd problemer med å få pulsbelter (Garmin) til å virke, og som har funnet en løsning på det?

Kona har et Garmin pulsbelte som har vanskelig for å lese puls når hun bruker det. Jeg testet det også, med hennes klokke, og det fungerte utmerket på meg. Jeg tror derfor ikke at det er noe galt med selve pulsbeltet.
De opplagte triksene som fukting av beltet, og tilstrekkelig stramming er nok ivaretatt. Men siden det virket fint på meg, men ikke på henne, begynte jeg å lure på om det var noe spesielt kvinner måtte tenke på - selv om det kanskje er litt søkt.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Linda
Sted: Røyken kommune

Re: Problem med pulsbelte for kvinner?

Legg innav Linda » 06 aug 2014 09:53

Jeg bruker selv Polar og har ingen problemer av den typen. Jeg fukter sensorene på beltet med mye vann og fukter også knappene som jeg klikker senderen på. Når den funker dårlig, skyldes det ofte dårlig batteri. Jeg skyver beltet under BH'en, noe som kan forårsake litt sår og irritasjon på undersiden av brystene. Ikke helt ideel det. Jeg har også forsøkt å bruke beltet over BH'en, men da tar det tid før senderen virker pga stoffet under må bli våt.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 06 aug 2014 12:03

Hos noen mennesker uavhengig av kjønn er det vanskelig å fange opp pulssignaler gjennom huden. Av og til kan det hjelpe å snu beltet så mottakeren sitter på ryggen. Det er verdt et forsøk. :-)
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 06 aug 2014 13:37

Det var to interessante svar, tusen takk!
Tror ikke kona har prøvd å skyve pulsmåleren under BHen (slik at BHen faktisk ligger oppå), så det kan prøves. Alternativt snu det på ryggen.
Håper det løser problemet :)
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Kcm
Sted: Oslo

Legg innav Kcm » 08 aug 2014 20:33

Jeg bruker også Garmin pulsbelte, og min erfaring tilsier også at pulsbelte må plaseres under BH.

Jeg har blitt fortalt at det er lettere å få pulsbelte til å virke på menn enn kvinner. Kanskje det dunker høyere i brystkassa? Om det er reelt vet jeg ikke.

pjw

Legg innav pjw » 11 aug 2014 09:23

Løsningen er å ikke bruke pulsbelte. Optiske sensorer direkte i klokka erstatter nå pulsbelter og flere har kommet med slike løsninger. Tom Tom, Mio, adidas. Håper Garmin kommer med en slik løsning snart også.
Fikk testet TomTom Cardio Runner her forleden og pulsmåleren var overraskende bra. 99% nøyaktighet sammenlignet med EKG i følge produsenten. Og bedre nøyaktighet enn pulsbelte rundt brystet. I tillegg får man målt pulsen i vann.

Vil man vente før man kjøper ny pulsKLOKKE, kan man beholde den man har (Garmin i dette tilfellet) og kun erstatte pulsBELTET med et armbånd som sender til Garmin-klokka via ANT+. Mio Link skal etter sigende gjøre susen. Det er altså ikke en klokke, men bare en ren erstatning for pulsbeltet. Har det til en tusenlapp på Løplabbet: http://www.loplabbet.no/mio-link.html

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»