Korte økter - skadeforebyggende?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Jan M

Korte økter - skadeforebyggende?

Legg innav Jan M » 10 aug 2014 19:10

Hei dere,

Litt sært, men likevel: Mange år med løping har gitt slitasjeskader i kne/ hofte mm, så løpingen er for min del egentlig lagt på hylla. Istedet drives det med sykling og langrenn på akseptabelt nivå.

Skadeproblematikken gjelder jo for mange, så min historie er relativt vanlig, og ikke noe spesielt å dvele ved.

MEN, i det siste har jeg begynt å løpe noe igjen, da kun korte økter, f.eks 15 min oppvarming og så noe drag på 1-2 min med 40 sek pause i mellom (8-10 drag) og så rolig nedjogg igjen.

Er det noen som vet hvorvidt såpass korte økter kan unngå å provosere frem igjen gamle skader? Vil kroppen holde seg/ restituere bedre siden jeg nå ikke løper i "timesvis" på asfalt slik som før? Dvs, er det grunn til å tro at jeg kan fortsette med dette fremover, eller er det slik at løping er løping uansett, og skadene vil komme.

Klar over at dette er individuelle saker, men likevel. Er det gjort noe forskning/ erfaringsbasert læring rundt hvorvidt kortere økter gjør en mindre skadeutsatt?

Jeg har ikke lenger noen ambisjon om å delta i løp, eller sette "pers". Kun holde meg i aktivitet.

Takker for alle innspill!

Mvh Jan

Brukeravatar
Einar

Re: Korte økter - skadeforebyggende?

Legg innav Einar » 12 aug 2014 13:24

Kan kun snakke for meg selv. Erfaringsbasert for min del forebygger lange rolige økter skader. Det er farten, ikke distansen som dreper...
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 12 aug 2014 13:42

Sist gang jeg fikk en skade var det under en rolig, kort økt. Årsak til skaden var mengden (samlet treningsbelastning over flere uker) og mangel på tøying. Piriformis er vel rett betegnelse på det jeg da fikk, og en periode med tøyeøvelser i noen uker fikk fjernet det igjen. Strekkskader, slik som hamstring og achilles kan såvidt jeg forstår forebygges med styrkeøvelser, samt at du ikke bør øke belastningen for mye på kort tid.

Den normale forklaringen til skader er vel "too much too fast", altså at du trapper opp treninga for raskt. Her tenkes det nok på treningsbelastning som en funksjon av tid x intensitet. Dvs at faren for skader er til stede både ved økning i samlet mengde OG i økning i belastning på den mengden du har. Dvs vi kan ikke utelukke skader dersom du bare trener rolig, selv om det hjelper.

Kne-hofteskader kan være mye forskjellig. Hvorvidt det kan forbedres med tøye og-/eller styrkeøvelser burde vel være interessant for deg å finne ut. Noen skader kan være skader i brusk e.l. som kan være værre å bli kvitt. Mitt tips - oppsøk en lege eller fysioterapeut for nærmere diagnose. Kanskje bør du ikke løpe på kneet ditt i det hele tatt, eller kanskje er det mulig å bli kvitt hele problemet og gjenoppta større mengder.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 12 aug 2014 21:15

Etter mange års undersøkelser er erfaringen min at hjernen styrer restitusjonen...
Enkelt forklart må en være litt exstrem .Ønsker du å restituere ben og ledd tar du 30 timers faste og spiser bare proteiner i 1måltidet.
Når du er snart 50år som meg er sener og ligament også et problem .For å myke opp ledd og rygg bruker du badstue og overdriver inntaket av god drikke øl lignende.
Det siste er unødvendig når en er ung ,da en fest er ofte nok...
1 g du tar fasten kan mentalt bli tungt for dem som utadvent og de greier som oftes ikke å gjennomføre...2 og 3 g er ikke noe problem...
Du kan eks føle mer smerten i knærne en periode men ikke over 4uker da er det noe annet..

s_egeland

Legg innav s_egeland » 13 aug 2014 08:09

30 timers faste er absolutt å anbefale ja. Ingenting gjør kroppen godt som fravær av næring!

Hvis dette ikke virker må du ty til mer ekstreme metoder. Knyt en ulltråd rundt ankelen under neste fullmåne, da skal du se at knær og hofter blir bra!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 13 aug 2014 10:04

Mange som påpeker det med at det er fart og ikke mengde som gjør enn skadet.

Selv har jeg fått 95% av skadene mine på mengde og ikke på fart. Faktisk er det når jeg øker farten med mange av skadene jeg har hatt at jeg har minst vondt. så dette kan sikkert være individuelt.

Nå har jeg redusert volumet ganske mye og løper raskere på de få øktene jeg løper og synes kroppen (enn så lenge) responderer bra på det.

Det skal sies at jeg har mye sone1 trening også, men ikke med joggesko. Det blir sykkel, ski/rulleski og spasering.
Det er klart, jeg løper sjeldent raskere enn 3:20 fart på noe intervaller så kanskje det med fart gjelder de som løper vesentlig raskere enn dette.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 16 aug 2014 07:46

s egeland ....https://www.youtube.com/watch?v=vUJcinkS7wo enkelt for deg ....Du har ingen meninger inne på forumet mao du kan ikke noe....Det er det du beviser, i din måte å svare på ....og fasten greier du ikke

hailegeraldo

Legg innav hailegeraldo » 16 aug 2014 08:41

:lol: :lol: :lol:
Haha. Dette var ganske morsomt til tross for at jeg ikke umiddelbart fester lit til en botox-injisert Dr. Wannabe Troverdig.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 16 aug 2014 10:35

at han referer til et forsknings resultat trenger en ikke store utdannelsen til ...hva har hans arbeid med saken å gjøre? Venter spent på ditt svar...siden du ikke forsto hva snakker om men må ha en du liker for å tro på hva han sier???

Veteran

Legg innav Veteran » 16 aug 2014 10:54

Jan M skrev:Hei dere,

Litt sært, men likevel: Mange år med løping har gitt slitasjeskader i kne/ hofte mm, så løpingen er for min del egentlig lagt på hylla. Istedet drives det med sykling og langrenn på akseptabelt nivå.

Skadeproblematikken gjelder jo for mange, så min historie er relativt vanlig, og ikke noe spesielt å dvele ved.

MEN, i det siste har jeg begynt å løpe noe igjen, da kun korte økter, f.eks 15 min oppvarming og så noe drag på 1-2 min med 40 sek pause i mellom (8-10 drag) og så rolig nedjogg igjen.

Er det noen som vet hvorvidt såpass korte økter kan unngå å provosere frem igjen gamle skader? Vil kroppen holde seg/ restituere bedre siden jeg nå ikke løper i "timesvis" på asfalt slik som før? Dvs, er det grunn til å tro at jeg kan fortsette med dette fremover, eller er det slik at løping er løping uansett, og skadene vil komme.

Klar over at dette er individuelle saker, men likevel. Er det gjort noe forskning/ erfaringsbasert læring rundt hvorvidt kortere økter gjør en mindre skadeutsatt?

Jeg har ikke lenger noen ambisjon om å delta i løp, eller sette "pers". Kun holde meg i aktivitet.

Takker for alle innspill!

Mvh Jan

Jeg reagerer paa din nest siste linje, ettersom jeg er i samme situasjon, det viktigste er aa holde seg i god from..
Derfor er det helt utrolig at du kjoerer en form for intervaller og ser paa klokka, det er helt hinsides..
Selv harjeg etter 23 aars fravaer etter trafikkskade trent meg opp igjen kun gjennom langturer. Intervaller har vi ikke bruk for hvis formaalet er aa
holde seg i form. Korte hektiske drag foerer utvilsomt til strekk/skader som en aldri faar ved rolige langturer, og gleden ved slik trening serjeg ikke>

Jeg gikk opp 7-8 kg. i den lange perioden uten trening. Etter kun 2 aar med sykkeltrening (mer skaansomt for alle ledd og spesielt fordi jeg har
en kunstig hofte. Naa sykler jeg 3-5 turer i uka, 60-115 km. i fin fart, soendagstempo kun sammen med kona iblant, ellers klatrer jeg en del opp
mot fjellene, og jeg kan kjoere hele aaret. Hittil ingen smerte noe sted, hofta funker utmerket, og min gamle maratonkondis blir stadig bedre,
selv om formaalet kun er vedlikehold med oenske om et langt og godt liv.
Sats mer paa langturer du ogsaa, opplev naturen, fugler og dyr paa din vei, glem kjedelige intervaller som ikke gir noe av livsverdi.
Lykke til paa sykkel og ski !

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»