Korte økter - skadeforebyggende?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
hailegeraldo

Re: Korte økter - skadeforebyggende?

Legg innav hailegeraldo » 16 aug 2014 11:00

For det første er det morsomst med kreativt munnhuggeri. Hva angår Dr. Botox sine uttalelser skal jeg ikke gå langt inn i temaet da det interesserer meg mindre. Om det har med hjernestørrelsen min å gjøre at jeg ikke vil bruke tid på det kan være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg mener å huske at han innledet med å si at when it comes to brain, size matters. Dét finnes det vel mye forskning som strider imot.

Uansett har det lite å gjøre med om korte økter er skadeforebyggende. Nå vil ikke jeg være med på trådkuppet lenger, men du kan få siste stikk om du vil, Kollis.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 16 aug 2014 13:27

det kan virke som om du ikke forsto at jeg svar til mr s e... haile.... . Han beviste at det må være noe sannhet i eksemplet jeg brukte .Har du et slikt problem kjennetegnes med at de er hissige/oppfarende ,kan ikke forklare konkret hvorfor dem er sint og sjenerelt prater veldig lite om detaljer...Men det er ikke vanskelig å bevise ,eks prøv å snakke fornuft/ detaljer med en som har drukket mye sukkervann (redbull) eller ditt barn etter at barnet har spist gotterier....eller de som kjører i fylla ..Hjernen greier ikke å analysere noe i denne situasjonen ,hos enkelte kommer analysen dagen etterpå..eller aldri.Kvaliteten av analysen er også poeng...Er du så sikker på at det du ikke forstår tilsier ikke det at den andre er idiot.... :lol: :lol: :lol:
Det at jeg bruker hjernen som innfalsvinkel på problemer er nytt for dere men bare å si at det er tull og ikke forklare hva som dere mener styrer kroppen .Du sier også at hjernen ikke styrer kroppen men vet ikke hva...maten styrer ikke hjernen ,den tvinger hjernen til å fungere ut i fra det du spiser det grunnen til at vi ikke greier å utnytte alle mulighetene den kan gi oss.....eks skrive samtidig med begge hendene og føtene...

Jan M

Legg innav Jan M » 18 aug 2014 21:02

Hoj,

Takk alle, tar med meg innspillene videre :)

Til "Veteran", jeg er 100% enig med deg, årsaken til at jeg drar på noen intervaller ofte er for å bryte opp det noe montone med bare rolig langløping. Er fullt klar over skaderisikoen så jeg begrenser det mest mulig. Det er jo også litt for å få maks ut av en kort økt.

Samme gjelder sykling, peiser på på noen Strava-segmenter, men blir stort sett rolig. Kjører fredagsbirken til uka, som en trimtur, ikke som tidligere med kramper i hver bakke etter Kvarstad. Idioti å betale 1000 spenn for en trimtur? Ja, kanskje, men moro lell :)

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 19 aug 2014 10:47

Veteran skrev:Jeg reagerer paa din nest siste linje, ettersom jeg er i samme situasjon, det viktigste er aa holde seg i god from..
Derfor er det helt utrolig at du kjoerer en form for intervaller og ser paa klokka, det er helt hinsides..
Selv harjeg etter 23 aars fravaer etter trafikkskade trent meg opp igjen kun gjennom langturer. Intervaller har vi ikke bruk for hvis formaalet er aa
holde seg i form. Korte hektiske drag foerer utvilsomt til strekk/skader som en aldri faar ved rolige langturer, og gleden ved slik trening serjeg ikke>

Jeg er ikke enig i at intervaller er hinsides om målet er å holde seg i god form, men jeg er enig i at man med et slikt utgangspunkt bør holde seg til rolig trening i de aller fleste øktene.

Intervalltrening på flatmark vil jeg fraråde. Som noen nevner lengre oppe i tråden vil slitasjen på beina øke ekstremt mye hvis du f.eks. øker fra 10 til 15km/t. Skal du løpe intervaller, finn en heftig motbakke (+/-10% stigning) og løp i minst 4 minutter. Dette senker farten til et tempo som beina dine vil tåle, samtidig som du oppnår en puls/varighet som vil kunne gi resultater for kondisjonen. Jeg ville i utgangspunktet begrenset slike intervalløkter til 1 gang pr. uke.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»