Raskeste 10 km i (dagsturs lengde fra) Oslo

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
håvard b.

Raskeste 10 km i (dagsturs lengde fra) Oslo

Legg innav håvard b. » 21 sep 2014 12:33

Hvilke løp er de raskeste 10-kilometerne i Oslo eller innenfor en avstand av et par timers kjøring? Mange snakker om Hytteplanmila i den forbindelse, er "alle" enig i dette? Jeg tenker primært på selve traseen, men også puljeinndeling og hvordan systemet fungerer i praksis. Helst løp som er kontrollmålt.

Setter pris på meninger!

Brukeravatar
peera
Sted: Kongsberg

Re: Raskeste 10 km i (dagsturs lengde fra) Oslo

Legg innav peera » 21 sep 2014 13:42

Når det gjelder Hytteplanmila så er det iallefall er svært profesjonelt arrangement på alle måter. Løypen er selvsagt kontrollmålt også. Det er mange som har pers fra Hytteplanmila. Løypen er ganske lettløpt, men den er ikke flat selv om den ikke inneholder de store stigningene bortsett fra Pulsbakken de siste 200 meterne opp til mål.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 22 sep 2014 08:13

To løp!
Karlstad Stadslopp i midten av juni. Paddeflat 10km hvor jeg aldri løper noe særlig raskt i, men potensialet ligger helt klart i løypa. Den er ekstremt flat, men både vindutsatt og varmeutsatt. Den går midt i juni og Karlstad er stedet i sverige med mest soltimer. Alltid sjukt varmt der =)

Hytteplanmila!
Dette er norges beste arrangement! Tiltross for at det ikke er en friidrettsklubb som står bak så er det ikke inntektenene Hytteplanmila er ute etter. De er ute etter å levere et produkt med ekstremt høy kvalitet. Etter hva jeg har hørt går faktisk arrangementet med underskudd og de taper penger hvor flere som melder seg på. Dette pga lav startkontigent og at du får igjen mye for pengene iform av gratis sokker, boller, kaffe, tskjorte etc.

Mulig de har tatt tskjorta ut nå, men koster rundt 300kr å melde seg på.

Hytteplanmila er også den raskeste 10km jeg løper i norge, MEN den er IKKE flat! Det er mange som hører hytteplanmila er raskt og tror automatisk den er flat. Da får de litt sjokk. Men løypetrasen innbyr til veldig rask løping. Sånn tatt ut fra hodet starter løpet på flata i noen hundremeter før man starter med svak nedoverbakke. Her får du en vanvittig kilometertid i starten. Løypas tøffeste parti kommer fra 1,5 til 3km eller noe. Da går det litt opp og ned.. Litt som i Maridalen men kanskje ikke så brutalt.
Så er det svakt nedover igjen til steinsletta. Her får du 1 km med paddeflatt løping før du vender og setter kursen mot mål.
Det ser helt flatt ut, men det går kanskje bittelitt oppover.

Det geniale med løpet er at alt det du har fått gratis iform av slake nedoverbakker får du helt på slutten av løpet i en jafs. Siste 200m løper du inn i en bakke hvor du skal opp til mål. Det geniale er jo selvsagt at dette er det siste som skjer, så du løper deg så ekstremt stiv opp den bakken og er ferdig!

Hadde denne bakken kommet foreks etter 9km eller 5km eller et annet sted, så må man disponere på en helt annen måte.

Ikke bare det - men de opererer med brutto/nettotider. De har fartsholdere fra 70 min til 40 min på hvert 5min.
De har tau ved start, slik at folk stiller seg i sluttid for foreks 38 min, 40min , 42min, 44min osv. Dette har fungert bra!!

Siden det går i oktober er det også ganske kaldt der.
Dette er løpet hvor alle "løpere" reiser for å prøve seg.
Er det surt og kaldt før start kan du henge i en oppvarmet gymsal hvor de serverer gratis kaffe og boller.

Det er bare å ta turen til Hønefoss og HENTE Pers =)

Hvis beina mine er bra etter berlin maraton så stiller nok jeg også! Har ikke fått løpt Hytteplan på et par år dessverre.
ps! De passerer nok 1000 deltagere i år!

ps! Hytteplanmila har samme trase hvert eneste år, tiltross for dette kontrollmåler de løypa nesten hvert år (har jeg hørt).
Du slipper også å betale LISENS i dette løpet! Det er mange "løpere" som er med å arrangere, og det er nok derfor alt er så utrolig bra! De konsentrerer seg om de tingene som man selv setter pris på som løper, og ikke å tjene mest mulig penger og drite i kontrollmåling og tid som mange andre gjør.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 23 sep 2014 14:03

Takk for gode meninger, peera og EsspeN (R.? God tur og lykke til i Berlin!). Blir nok da nå Hytteplanmila, og så Kristinaløpet og kanskje Karlstad til neste år? Formen heller dårlig nå, men en tid i relativt raskt løype i høst gir et fint sammenligningsgrunnlag til våren og sommeren.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 23 sep 2014 20:40

Ja, Espen R =)

Formen er ikke all verden her heller. Har slitet med mye vond lårmusklatur i over ett år så har løpt ganske lite ift tidligere.
Får vi se på søndag da om jeg kommer meg igjennom på denne tynne mengden :)

Tiltross for 1:27:xx i drammen for litt over 2 uker siden er jeg vel så dum at jeg går ut i 4 blank i Berlin =)

Vi får se ! Sees kanskje i Hønefoss da!

Nybegynner1

Legg innav Nybegynner1 » 16 mai 2016 12:04

Flere svar på dette spørsmålet?

Har funnet frem til Sentrumsløpet, 10 for Grete, Hytteplanmila, Karlstad, Strømstadsmila og Stadionmila. Flere muligheter?

håvard b.

Legg innav håvard b. » 16 mai 2016 15:39

Nybegynner1 skrev:Flere svar på dette spørsmålet?

Har funnet frem til Sentrumsløpet, 10 for Grete, Hytteplanmila, Karlstad, Strømstadsmila og Stadionmila. Flere muligheter?

Har egentlig ikke flere alternativer til deg, men Espen har helt rett i at Hytteplanmila er fin. :-)
10 for Grete styrer jeg unna mtp persing i alle fall.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»