Lisens - har vi gitt opp?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
ipconfig

Lisens - har vi gitt opp?

Legg innav ipconfig » 03 okt 2014 23:44

Hva sier dere? Har dere gitt opp lisensen? Mitt inntrykk er at folk ikke gidder å bry seg så mye så lenge de bare kan betale å gå hjem uten noen mer forpliktelser. Problemet for oss i klubbene som arrangerer er jo at det kommer ikke noe mer medlemmer, forbundet sender en megastor tropp til EM (hvor kommer pengene fra mon tro) og mosjonistene merker ikke noen ting.

Nå håper vel NFIF at det hele skal gå over men det er mye frustrasjon der ute. Selv tror jeg løsninger er nye klubber som er i NIF og som ikke er under NFIF. Da vil mye av grunnlaget for friidretten forsvinne og løpere vil kunne fortsette som før lisensinnføringen.

Andre som har synspunkter på dette?

gammelkaffe

Re: Lisens - har vi gitt opp?

Legg innav gammelkaffe » 04 okt 2014 14:46

Jeg bryr meg fremdeles, men er vel en av de få som boikotter i Bergensområdet. Jeg håper Kondis ikke har gitt opp, for det føles hardt å kjempe denne kampen alene og stå på sidelinjen start etter start mens alle andre løper.

Jeg liker å tro at prinsippfasthet fremdeles er en dyd, og jeg har ikke løpt en eneste konkurranse i hele 2014. Men i dag løp jeg Fanaløpet. Riktignok med Klevstuls NeiTilLisens-tskjorte, men jeg har deltatt i et lisensløp :( (men løpinga var :D og det er det jo alltid!)

Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å være prinsippfast. Møkkaforbund!

Brukeravatar
tim
Moderator

Legg innav tim » 11 okt 2014 09:13

Nei, vi har ikke gitt opp!
Men det er nå sånn da, at vi er helt avhengige av at klubber faktisk må stå opp og komme med forslag på neste ting ( mars 2015). Kondis kan bare være en pådriver, siden vi ikke har stemmerett eller forslagsrett på friidretts tinget.

Jeg har sett at i Sverige, så er det nå blitt slik at man frivillig kan tegne en slags forsikring i forhold til konkurranser. Altså ikke noe krav, men mere en mulig løsning for de som ønsker å forsikre seg.
Noe sånt kunne kanskje også ha fungert i Norge. Men da vil nok NFIF få inn mindre penger - og det vil de nok sikkert ikke godta!
Kondis har sagt og ment mye om lisens, men det er vanskelig å få løftet den debatten opp på et høyere nivå.

Konkret så kommer det forslag på tinget om å ta bort lisens. Spørsmålet er bare om hvor mange klubber som evnt vil støtte det forslaget. Det er der det nå kanskje må jobbes mest!
Mvh Tim

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 11 okt 2014 22:35

Enten må vi velge en løsning som er en forsikring gjelder for alle typer idrett og forbundet får betalt ut i fra hvor du er med.
Eller gå for at det ikke er lov til å kreve forsikring for noe du er forsikret for fra før.
Slik det er nå gidder de fleste ikke å løpe når de må betale 500-800 kr( inkl alle utgifter) for å løpe .Da blir det et klasse skille .
Noen trenger mye konkurranse trening men får ikke dette til vist ikke mor eller far betaler ....
Mange talenter må velge og da er det ikke ofte friidrett er første valget...
Jeg tipper løping taper mest på dette ,,når de ser resultatet av denne avgiften .

Jeg ønsker meg at de som arrangerer må settes krav til kvalitet.
At jeg som løper får det jeg betaler for.
Fordi dårlige løps opplevelser fører til...
De må ha en kontrollør som enten er med i løpet eller sjekker fra side linjen pga det tar for mye tid og styr . Når løperne selv skal kontrollere kvaliteten av løpsarrangøren.
Mao de som er gode arrangører blir verdsatt og det dårlige tjener mye penger på at andre er flinke.Må vi unngå.
Dette må til vist vi ønsker en god rekruttering og mindre av at noen skor seg på oss løperne....
Her må vi se litt fremover i tid og forstå at kvalitet i løpsarrangementene er nøkkelen til å bedre fremtiden...
eks 3 forskjellige krav som setter standaren for hvilken kvalitet og pris pr løper de kan ta i et 100kr løp i et 250kr løp 0g et 500kr løp og det er ok at de legger på 100kr for etteranmeldte... her kan vi styre gjennom kravene hvilken mål vi ønsker og nå som er best for alle Det blir dumt å kreve forsikring fra løperne vis arrangøren får gjøre nesten hva som helst....

Brukeravatar
tim
Moderator

Legg innav tim » 12 okt 2014 09:37

Kollis : interessante tanker! Kondis har jo det vi kaller "Kvalitetsløp" - men du tar den ennå litt videre - Og det må vi se på !
Mvh Tim

dorten75

Legg innav dorten75 » 03 nov 2014 20:37

Spørsmål om lisens....

En skiklubb arrangerer ett offentlig barmarks løp. Skal de da betale lisenser til Friidrettsforbundet?
Har de mulighet til å kjøpe lisens av ett forbund de ikke er med i?
Er vel eneste måten å ha noe forsikringsløsning på, men lar det seg i det hele tatt gjøre?

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 05 nov 2014 07:48

En skiklubb arrangerer ett offentlig barmarks løp. Skal de da betale lisenser til Friidrettsforbundet? NEI. Kun klubber som er tilknyttet NFIF må kreve inn lisens. Samme problem vil Triathlon forbundet ha hvis man kunne stille opp i f.eks. marathon løp under et ironman arrangement- men de kjører egen lisens. Det samme gjelder Drammen Påskemaraton. Dette arrangeres av Kickboxing Master og har ingen ting med NFIF å gjøre.

Har de mulighet til å kjøpe lisens av ett forbund de ikke er med i? NEI - du må være medlem av en NFIF klubb.

Er vel eneste måten å ha noe forsikringsløsning på, men lar det seg i det hele tatt gjøre? Forsikring kan kjøpes av utøverne ved frivillig å melde seg inn i klubb og kjøpe lisensen. Arrangører er forsikret via NIF sin kontingent (sist jeg leste i 2013).

Hele forsikringsaspektet er tullete i løping. Sykkel og hopp/alpint er greit fordi man kommer opp i store hastigheter og skadene kan være omfattende. Men hva med løping? Strekk, vrikking av ankel er liksom ikke så mye i forhold til brukne bein, hjernerystelser osv. Hele greia er så oversolgt at jeg blir kvalm. Tidligere var det frivillig men nå er det obligatorisk for klubbene å kreve det inn. Trist.

Skal du arrangere løp så har noen ekstra vakter ute og sjekk at alle kommer i mål så er det greit. Går løpet i skog så merke gjerne røtter i løypa som er lette å snuble i med orange merkespray slik at folk ikke snubler - verre er det ikke.

padde

Legg innav padde » 05 nov 2014 20:02

Spørsmålet kan jo også være om det er noe å engasjere seg imot.
Lisensen er innført i både orientering, ski og sykkel som de fleste kjenner til, dog til langt høyere satser. Et mosjonsarrangement enten det er nå er i løp, sykkel, ski eller orientering har særdeles lik profil, og å hevde at løp er noe annet, for "mannen i gata", må i så fall skyldes manglende kunnskap om de øvrige idrettene.

Jeg er både var og er i mot denne type lisenser, jeg synes idrett skal være tilnærmet gratis, men er lisens innført ett sted er det logisk at det innføres et annet. Lisens er en skatt, en inntektskilde til forbundene. Tilbake som mosjonist får man noen småtterier som forsikring, en webside for påmelding mm, men formålet har aldri vært å profesjonalisere slike arrangement. Formålet er selvsagt inntekter, som i aller høyeste grad er et behov. Da blir det lisens, p- avgifter, løypeavgifter etc. etc. Bedre da med lisens som knyttes til konkurranse, enn avgifter som linkes opp mot trening. Avgift for treninger en vederstyggelighet!, og jeg undres over kondisdebatanter som tar lett på dette- som "det koster jo å kjøre opp skispor "- men hisser seg opp mot nfif-lisensen.

Nfif er ikke en grådig organisasjon, ikke ski- eller orienteringsforbundet heller (eller kanskje litt ski..). Jeg har barn som er med i både friidrett, ski og orientering og mener jeg, dvs barna, har meget stor nytte av å være medlem av disse forbundene:
Det er blant annet en evig kamp for å skrape sammen nok ressurser til å gjøre idrettene attraktiv især når barna blir større. En femtenåring grynter på nesa hvis tiden måles manuelt, for å ta et eksempel. En mindre klubb må da låne tidtakerutstyr av distriktsforbundet skal stevne gjennomføres. Videre mener jeg det er avgjørende at det er avgjørende at det er støtte å hente til juniorer, i tillegg til (semi)profesjonelle utøvere. Uten kan de ikke satse.
Vi som foreldre betaler både for halleie, treningsavgifter, reise og opphold, utstyr (milde måne) osv., i tillegg altså til dugnader i alt barna måtte finne på å være med på. Ingen vond tanke om dette, det er stort sett veldig ok, men det er ikke så mye mer å hente fra oss i alle fall: Vi greier nok på et vis å få det til å gå rundt i klubben, men det er ingen videre økonomi til å tilby de utøvere som ønsker å satse noe fra "foreldregruppa" eller fra de mindre idrettslag.

I mine øyne er altså dette mer et tema om manglende støtte fra offentlig hold. Mangler det penger, må de hentes inn, eller spares. Jeg har inntrykk av at det siste ikke gir den helt store gevinsten i alle fall ikke hos nfif eller nof.

Ekeberghallen, idrettens hus, er den eneste hallen i Oslo som kan dosere svingene. Helt nødvendig skal du løpe innendørs. Siden i våres er den ene svingen ødelagt og kan ikke heves. Det er p.t. ikke økonomi til å reparere, og det holder ikke med et kakelotteri. Jeg frykter håndballen er mer betalingsdyktig, og friidretten skvises ut fra den hallen og det derfor blir mindre "viktig" å reparere. Jovisst trenger vi et sterkt forbund- og politikere som faktisk gjør det de sier

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 07 nov 2014 14:58

Her blander du kortene Padde.

1. Lisens for baneløp har det vert i mange mange år med allverdens forsikringsordninger. At Ekeberghallen har defekter er synd men det er sikkert mulig for dere i Oslo å reise på treningsleir til nærliggende innendørshaller og overnatte på skole? Du har jo Stangehallen som ikke er så langt unna som etter sigende skal være i svært god stand. I Oslo kan du jo trene under Bislett hele året.

2. At mosjonsløpere skal betale for banefriidrett som færre og færre blir interessert i er helt tullete. Vi vil ha mosjonsarrangement à la Holmenkollstafetten, Sentrumløpet, Maratonkarusellen i Bergen, Mandal Maraton, Midnight Sun i Tromsø. At en gjeng som vi nesten kan sammenligne med hoppere må kjøre 2 timer hver vei for å komme til en innendørshall er helt i orden når det går an å løpe rett utenfor døra. Her er det ingen Hall-leie, dugnad er å måke snø. Pengene fra lisens ser ingen mosjonist noe av. Disse innsamlede midlene burde gått til portable chip-tidtaker anlegg for mosjonsklubbene hadde lisensen hatt noen mening. Istedet kjører NFIF på med "sin egen" påmeldingsløsning som er en dårlig konkurrent til de eksistende løsningene som bl.a. hovedsponsoren står bak (http://www.deltager.no).

3. NFIF er en gjeng som ikke har innsett at måten bane-idretten driver på er helt tullete. Det er ingen i landet uten de som er svært sterkt interesserte som gidder å følge med på 3000m statestikken for seniorløpere. Det er ingen eliteserie som det er lett å følge med på (à la fotball og håndball).

4. I stedet for å få staten til å punge ut for dyre idrettsanlegg for få utøvere bør heller kommunene legge opp til mosjonsløyper/lysløyper i nærområdet. De som ønsker å satse kan heller oppsøke de hallene og miljøene som klarer å drive uten for mye statlig støtte.

Friidrett er en sommeridrett og løping er helårsidrett. De som driver med friidrett bør ha egen lisens og ikke blande mosjonsløping inn i bildet. Mosjonsløping oppfattes ikke som friidrett av hverken NFIF eller mosjonistene selv. Bare ta en titt på http://www.friidrett.no. Ikke mye mosjonsstoff der i gården så lenge det er utendørsstevner. Nå fikk de seg til å publisere litt artikler ifbm Djupadalten og løpskarusell i Bergen.

padde

Legg innav padde » 07 nov 2014 19:17

Det jeg reagerer litt på i denne debatten, er denne nedjusteringen i betydningen av idrettslag. Ofte litt subtil, gjennom bla henvise til arrangementer man mener står seg godt uten idrettslag,- og herav konkludere i at idrettslagene, og spesielt friidrettslaget ikke trengs for mosjonsløp.

I kondisbladet mener jeg og kunne se denne holdningen. Runar Gildberg skrev «ran» da skiforbundet innførte tilsvarende lisens, og hadde nok sikkert sin lesegruppe i bakhodet. Men har man i bladet glemt sitt opphav? Ta en titt på bladets skribenter og se hvor de gått sin skole.

Idrettsnorge er ingenting uten sine idrettslag.
Idrettslagene er hovedarrangør av de aller fleste mosjonsarrangementer i Norge, og de øvrige arrangementer er tett linket opp, enten det nå arrangeres av personer som har en fortid og kompetanse fra et idrettslag eller er i begge leire. Dette er intet galt, men man må jo kunne se linken her: Uten idrettslagene snubler mosjonsarrangementene før startstreken, eller som en hopper uten (nær) hoppbakke å trene i.
Og ethvert idrettslag er dønn avhengig av sine forbund. Dette tror jeg de de aller fleste som har befattet seg litt med idrettslagene er enige i.

Slik det er nå arrangeres motbakkeløp gjerne av skiklubben, stafetter-, terreng- og gateløp/ mosjonsløp av friidretten, eller det er et arrangement hele det lokale idrettslaget samles rundt for å arrangere. Det spørs jo litt på størrelsen av arrangementet og klubben.

Alternativet er jo bedriftsidretten. Her slipper du jo å betale lisensen. Ulempen er dessverre at tilbudet er begrenset, og sentrert rundt en del byer. Ikke er det spesielt mye billigere heller, selv uten lisens, og jaggu treffer du de samme folka bak arrangementene, inkl av og til meg selv:)
Min påstand er at man heller ikke i bedriftsidretten klarer seg uten idrettslagene.

Den differensieringen du gjør mellom friidrett og (mosjons)løping er uforståelig for meg, likeså ønske om «mosjonsstoff». Tror du friidrett kun er bane? Er ikke all godt «mosjonsstoff» direkte sammenheng med eliteidretten?( Hva er egentlig «mosjonsstoff»?)
Videre synes jeg det blir en smule småelig over beskrivelsen av ungdom og idrett og behovet for aremaer.

Lisensen er sure greier, kanskje mest for arrangøren som sender en del av overskuddet videre. Slik er det jo å arrangere, bruker haugvis med tid og forberedelser, baker kake og kjøper det samme kakestykket man selv har bakt mv.
Men vi klarer oss ikke uten et forbund, og forbundet må ha visse muskler. Sånn er det bare. Inntektene må hentes inn, og som du selv sier er det jo få «seniorer» på et banearrangement, derimot haugvis med barn og unge som ikke er særlig betalingsdyktige. Det er de du støtter.

Ha et godt løp!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»