Konkret skospørsmål halvmarathon.

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
EsspeN

Re: Konkret skospørsmål halvmarathon.

Legg innav EsspeN » 29 okt 2014 13:53

Adidas skoene veier MYE mer enn NB skoene. De veier 40-50 gram mer, noe som er ganske mye.

Jeg er enig i at kenyanerne løper fort med de skoa de blir betalt for å ha på beina. Men konkurransen er stor mellom skoprodusentene og marginene er små. Jeg vet foreks at maratonskoene til NIKE er vesentlig lettere enn maratonskoa til Adidas, alikevel løper ikke kenyanerne med NIKE noe raskere.

Et annet pussig fenomen er at de kenyanerne som ikke er de beste, som også sponses av adidas velger ofte å løpe med den utgåtte modellen adios 1.
Så jeg tror nok det er flere enn meg som har det som sin favorittsko. Her har nok kenyaneren ikke blitt tvunget til å løpe med "adios boost 2" siden han ikke er i "verdenseliten". Da velger kenyaneren selv den skoen han synes er best - og det er en modell som man sluttet å selge for flere år siden =)

Det er veldig få maratonsko som har lav drop. Takumisen og NB1600 er de to eneste jeg kommer på som har litt lavere (6mm). Mulig noen av disse NIKE modellene har 6-8mm drop også, mens Adidas har ganske mye drop (10mm)

Asics sin Hyperspeed har vel også 6mm og det er vel skoen Ryan Hall bruker?

fredrik

Legg innav fredrik » 29 okt 2014 14:33

EsspeN skrev:Adidas skoene veier MYE mer enn NB skoene. De veier 40-50 gram mer, noe som er ganske mye.

Jag svarade trådstartaren och jämförde med hans NB skor 890v3. 890v4 veier enligt NB 240 gram och det stämmer bra med vikten på mitt eget par. De är alltså inte mycket tyngre än skon som har en massa rekord på maraton.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 29 okt 2014 14:46

aha! Ja, da er jeg med =)

mosjonisten

Legg innav mosjonisten » 29 okt 2014 23:19

Husker veldig godt den bloggen du dreiv for noen år siden, det var ikke få sko du kjøpte i måneden. Husker jeg fikk litt sjokk av det skoforbruket ditt, selv damene må melde pass her. :D

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 30 okt 2014 08:44

hehe! Heldigvis kjøper jeg ikke så mye sko lenger. Men jeg har alltid vært flink til å handle sko på salg, betaler sjeldent mer enn 500kr for et par sko. Unntaket er adidas sine boost sko, de er vanskelig å få tak i til under 900kr

Veteran

Legg innav Veteran » 30 okt 2014 09:21

EsspeN skrev:Adidas skoene veier MYE mer enn NB skoene. De veier 40-50 gram mer, noe som er ganske mye.

Jeg er enig i at kenyanerne løper fort med de skoa de blir betalt for å ha på beina. Men konkurransen er stor mellom skoprodusentene og marginene er små. Jeg vet foreks at maratonskoene til NIKE er vesentlig lettere enn maratonskoa til Adidas, alikevel løper ikke kenyanerne med NIKE noe raskere.

Et annet pussig fenomen er at de kenyanerne som ikke er de beste, som også sponses av adidas velger ofte å løpe med den utgåtte modellen adios 1.
Så jeg tror nok det er flere enn meg som har det som sin favorittsko. Her har nok kenyaneren ikke blitt tvunget til å løpe med "adios boost 2" siden han ikke er i "verdenseliten". Da velger kenyaneren selv den skoen han synes er best - og det er en modell som man sluttet å selge for flere år siden =)

Det er veldig få maratonsko som har lav drop. Takumisen og NB1600 er de to eneste jeg kommer på som har litt lavere (6mm). Mulig noen av disse NIKE modellene har 6-8mm drop også, mens Adidas har ganske mye drop (10mm)

Asics sin Hyperspeed har vel også 6mm og det er vel skoen Ryan Hall bruker?

Hei!! Ja 40-50 gram er veeeldig mye... spesielt naar en tenker paa at de fleste mosjonistloepere som alle her paa forumet er, oftest drar med seg 5-10 kg. x-tra,
fordelt over hele kroppen. Noen gram x-tra paa et par sko er bare av det gode hvis det betyr bedre stoetdemping. Jeg har sett altfor mange loepe i altfor lette
sko uten demping, og resulatet har vaert krampe/stivhet og ikke de gode tidene som en haapet paa naar de lette skoa ble snoert paa foer start..
Aa prate om kenyanerne i denne sammenheng er langt ute i bushen, den som gjoer det har mistet bakkekontakten..
Vi gamle tullinger fant et par sko som satt godt paa beina og hadde god demping, det var det viktigste. Hoerte aldri noen prate om vekt paa skoene, men at vi
selv maatte tenke paa egen vekt hvis vi skulle komme raskere fram. Saa tenk paa det, vi var mange som lett tok av 5-10 kg. og beholdt den vekta i aarevis, da betyr
ikke skovekta noenting, men god demping er viktig. Sats paa solide sko med demping og glem vekta, brenn heller av noen kg. med litt trening, det er enkelt.
God tur og lykke til!!!

Osloby

Legg innav Osloby » 30 okt 2014 10:07

Ikke ofte jeg er nesten 100% enig med det Veteran skriver!
Men det med skovekt har tatt helt av.
Har alltid ledd meg ihjel av Birken syklistene (med maga) som betaler 1000 vis av kroner ekstra for å få dempere, sko, dekk etc ned noen 100 gram,
isteden for å faktisk kutte ned på kalorier før rittet å rase ned 10-20kg.

Sko er en individuell greie, de skal passe DEG og ikke Kenyanerne vi snakker om her.
Selv kjøper jeg selvsagt også Kenyanernes favoritt sko :lol:

fredrik

Legg innav fredrik » 30 okt 2014 10:47

Vekt på skor kan säkert vara överdrivet men skorna sitter på en del av kroppen som acceleras nestan hela tiden under ett löp steg och vikt är en nakdel under accelerationer. Man vill också ofta bevege foten rätt raskt för att få till ett bra steg.

Det är oppenbart inte så att 100 gram skillnad i skor ger samma effekt som 100 gram runt midjan. En rätt liten skillnad i vekt på skor kan definitivt göra en viktig skillnad. I sykkel däremot är vikt på kroppen mer eller mindre evivalent med vikt på själva sykkel och man kan räkna en faktor två på den roterande vikten på ett hjul (antaget att all vikt sitter längst ut på hjulet) som ger en skillnad vid endringar i hastighet.

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 30 okt 2014 13:57

Her sammenligner man epler og pærer.
Hvis du mener ikke vekta på sko har noe å si, så deg om det.... Jeg merker ivertfall stor forksjell.
Men det har kanskje ikke så mye å si som noen hevder?
Selv synes jeg det er ukomfortabelt å løpe med sko over 270gram. Har selv fått gratis noen par nimbus og andre sko og jeg klarer ikke løpe med. Blir altfor tungt og føles unaturlig. Som å løpe med mursteiner på beina.

Når det gjelder sykkel er jeg enig.

Nå er det faktisk slik på løping at en lettere og raskere sko er faktisk BILLIGERE enn en tung sko med masse "features". I alle andre sporter er "lettere og raskere - dyrere!" Det er ganske unikt!

Som jeg sier gidder jeg ikke betale mer enn 500kr for en lettvektssko og en kayano koster vel nesten 2000 som veiledene pris. Mitt siste par med kayano (før jeg visste bedre) gikk i søpla i 2008.

Er også helt uenig at "hvor mer demping- hvor bedre"

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 30 okt 2014 20:21

Vekt på sko har selvfølgelig noe å si, men hvor mye kan selvfølgelig også diskuteres.
I søket etter forklaringsmodeller til hvorfor kenyanere og etiopiere løper raskere enn alle andre så er det med vekt på legger og føtter en av et par faktorer som trekkes fram. Jeg tror det som bør sies i sammenhengen er sagt over; det blir tilsvarende det som er innenfor sykling der man hevder at minst mulig vekt på hjulsettene - roterende vekt- er det viktigste.

En skodesigner prøver selvfølgelig å lage sko som tilfredsstiller markedets forventninger til lav vekt, passform, demping og eventuell støtte og annen beskyttelse. Jeg vil nok tro at de skoene du ikke liker på over 270g Espenn handler like mye om at du finner tilstrekkelig av støtte, demping etc i lettere sko, slik at alt det over det blir bare unødvendig prakk. Er det en mulig forklaring? Men det betyr jo ikke at ikke andre kan sette pris på evt litt mer støtte, demping etc.

Min personlige erfaring rundt vekt er at jeg har ikke merket noen enorm fartsforskjell bare ved å ta på meg lettere sko. Derimot synes jeg det er en liten psykisk faktor - det blir kanskje litt individuet dette- men for meg så blir jeg på en måte mer offensiv i hodet når jeg tar på meg et par jeg vet er "konkurransesko", og omvendt at jeg bruker et par litt tyngre sko til restitusjon for å "bestemme meg for" at jeg skal ta det rolig.

I en konkurransesituasjon kan selvfølgelig ikke vekt være eneste avgjørende faktor. Passform, erfaring med skoen etc er like viktig. Du skal slippe unødvendige vondter, beholde et økonomisk løpesett etc.

Jeg fikk nå omsider tak i DS Racer 10! ;) Men spørs nok etter de diskusjonene vi har hatt her om jeg ikke bør holde meg til adios 2 likevel, da jeg ikke har prøvd ds raceren på noen turer enda. Jeg har hatt mange gode konkurranser i adiosene allerede i år, inklusive på halvmaraton, så det er helt sikkert at jeg får til å løpe raskt nok i de. Vennlig hilsen fra det store eplet. :)
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»