Løplabbet ekstremt dyrt!

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
mosjonisten

Løplabbet ekstremt dyrt!

Legg innav mosjonisten » 06 okt 2014 23:45

Skal kjøpe Inov 212 for litt motbakkeløping/gåing og på Løplabbet koster de 1425 og på XXL koster de 899 kr.

Greit at servicen er god på Løplabbet, men skoene er likevel de samme. Det er ikke til å komme bort fra det faktum. Og da velger jeg XXL.

Vet at mange her elsker Løplabbet og jeg har ingenting imot selskapet. Men vet man hva man skal ha så vil mange kjøpe der det er billigst. Og man snakker ikke om "litt billigere", men ganske mye!

Brukeravatar
alfton
Sted: Narvik

Re: Løplabbet ekstremt dyrt!

Legg innav alfton » 07 okt 2014 08:54

Slik vil det nok bestandig være, noen som skal sko seg på folk..

(Beklager kunne bare ikke dy meg)
Mvh Alf Tonny Bätz

s_egeland

Legg innav s_egeland » 07 okt 2014 11:56

mosjonisten skrev:Skal kjøpe Inov 212 for litt motbakkeløping/gåing og på Løplabbet koster de 1425 og på XXL koster de 899 kr.
Greit at servicen er god på Løplabbet, men skoene er likevel de samme. Det er ikke til å komme bort fra det faktum. Og da velger jeg XXL.
Vet at mange her elsker Løplabbet og jeg har ingenting imot selskapet. Men vet man hva man skal ha så vil mange kjøpe der det er billigst. Og man snakker ikke om "litt billigere", men ganske mye!

Du har selvfølgelig et poeng. XXL er en billigbutikk der varesortimentet styres av hva XXL får på billigsalg hos leverandørene. Når XXL går tomme for størrelser får de ikke inn mer og kan ikke bestille noe inn til deg. Dette gjør de hos Løplabbet. I tillegg til at man "får" en grundig løpstest på mølle av en person som kan faget sitt, denne koster ellers 250 tror jeg.

Butikker som Løplabbet og Oslo Sportslager tar inn sko etter kvaliteten, de har alle toppmodellene til de store merkene, mens XXL kun har "svada-modeller" som Adidas Primeknit og Asics Gel-Surveyor, X-talon 212 er unntaket. Mens Løplabbet får inn (verdensrekordskoen for gateløp) Adidas Boost2 to mnd etter lansering i statene har XXL nå nylig fått inn X-talon 212 i sitt sortiment, en sko som har vært på markedet lenge.

Så pris styrer mye selvsagt men man må se på hva man får til prisen. Når det er sagt er jo X-talon til 899,- et kupp. Denne koster 1 349,- hos Oslo Sportslager. Men de fleste som ønsker seg denne skoen har nok den allerede, oppdateringen er vel heller ikke langt unna.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 07 okt 2014 16:43

s_egeland skrev: Butikker som Løplabbet og Oslo Sportslager tar inn sko etter kvaliteten, de har alle toppmodellene til de store merkene, mens XXL kun har "svada-modeller" som Adidas Primeknit og Asics Gel-Surveyor, X-talon 212 er unntaket. Mens Løplabbet får inn (verdensrekordskoen for gateløp) Adidas Boost2 to mnd etter lansering i statene har XXL nå nylig fått inn X-talon 212 i sitt sortiment, en sko som har vært på markedet lenge.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er mulig det er NOE i det, men jeg mener nå å ha sett også nyere toppmodeller på XXL. Ta for eksempel en mengdemodell som er litt i vinden for tiden; Adidas Energy boost. Denne hadde de på xxl sist jeg var der, til og med i siste versjon (andreutgaven). Det er slett ingen jallamodell. Jeg endte riktignok opp med å kjøpe "jallautgaven" - Sonic Boost, ettersom jeg leste test på nett at det var cirka samme som Energy boost bare at den kostet halvparten (jeg betalte 500,- og jeg er for øvrig fornøyd hittil). De hadde også nyeste versjon av Asics hyperspeed som er en høyst akseptabel konkurransesko til en meget rimelig penge, etc.

For all del, jeg håper det fortsatt vil være marked for Løplabbet og lignende butikker, men at det er hard konkurranse fra de store, mer generelle sportskjedene og internasjonal netthandel er det ikke tvil om.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hauginger

Legg innav Hauginger » 07 okt 2014 20:13

s_egeland skrev:
Du har selvfølgelig et poeng. XXL er en billigbutikk der varesortimentet styres av hva XXL får på billigsalg hos leverandørene. Når XXL går tomme for størrelser får de ikke inn mer og kan ikke bestille noe inn til deg. Dette gjør de hos Løplabbet. I tillegg til at man "får" en grundig løpstest på mølle av en person som kan faget sitt, denne koster ellers 250 tror jeg.

Butikker som Løplabbet og Oslo Sportslager tar inn sko etter kvaliteten, de har alle toppmodellene til de store merkene, mens XXL kun har "svada-modeller" som Adidas Primeknit og Asics Gel-Surveyor, X-talon 212 er unntaket. Mens Løplabbet får inn (verdensrekordskoen for gateløp) Adidas Boost2 to mnd etter lansering i statene har XXL nå nylig fått inn X-talon 212 i sitt sortiment, en sko som har vært på markedet lenge.

Så pris styrer mye selvsagt men man må se på hva man får til prisen. Når det er sagt er jo X-talon til 899,- et kupp. Denne koster 1 349,- hos Oslo Sportslager. Men de fleste som ønsker seg denne skoen har nok den allerede, oppdateringen er vel heller ikke langt unna.

Dette stemmer ikke. For det første har XXL et godt utvalg av modeller. De er kanskje ikke først ute, og har ikke "alt", men man skal ha veldig sterke (sære?) preferanser om man ikke kan finne brukandes sko på XXL. Er heller ikke enig i at Løplabbet har alle toppmodellene. Kommer an på hva du legger i "toppmodell", men de har iallefall få av klassikerne til de store merkene. Har inntrykk av at de bevisst dropper en del av "klassikerne" fordi disse selges så mye billigere andre steder. Var med en nybegynner på Løplabbet - det er vel nettopp folk som er relativt nye i løping som har behov for analyse og ekstra rådgivning. Han endte opp med et par av de relativt nye Asics Gel-Divide fordi Løplabbet ikke selger Kayano.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 09 okt 2014 08:40

Hauginger skrev: Dette stemmer ikke. For det første har XXL et godt utvalg av modeller. De er kanskje ikke først ute, og har ikke "alt", men man skal ha veldig sterke (sære?) preferanser om man ikke kan finne brukandes sko på XXL. Er heller ikke enig i at Løplabbet har alle toppmodellene. Kommer an på hva du legger i "toppmodell", men de har iallefall få av klassikerne til de store merkene. Har inntrykk av at de bevisst dropper en del av "klassikerne" fordi disse selges så mye billigere andre steder. Var med en nybegynner på Løplabbet - det er vel nettopp folk som er relativt nye i løping som har behov for analyse og ekstra rådgivning. Han endte opp med et par av de relativt nye Asics Gel-Divide fordi Løplabbet ikke selger Kayano.

Du må se helheten, XXL har IKKE et godt utvalg av sko, og dem som jobber der har som regel ingen peiling på løping eller løpesko. Man kan finne unntak her og der men det er helheten og konseptet jeg snakker om som skiller disse. Prøver å forklare hvordan prisene er som de er, ikke det at det ene nødvendigvis er bedre enn det andre.

Og du viser til Kayano som en "klassiker"? Dette er en sær, super-stabil joggesko for dem av oss som pronerer kraftig, absolutt ingen klassiker. Jeg mener man skal ha god peiling på sko for å gå ut fra XXL med en god deal på en sko som passer deg. XXL har f.eks. ikke Saucony, Brooks, Altra, Hoka eller Newton. Kun Adidas, Nike, Mizuno og Asics de har noe særlig utvalg av.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 09 okt 2014 08:51

s_egeland skrev:Og du viser til Kayano som en "klassiker"? Dette er en sær, super-stabil joggesko for dem av oss som pronerer kraftig, absolutt ingen klassiker. Jeg mener man skal ha god peiling på sko for å gå ut fra XXL med en god deal på en sko som passer deg. XXL har f.eks. ikke Saucony, Brooks, Altra, Hoka eller Newton. Kun Adidas, Nike, Mizuno og Asics de har noe særlig utvalg av.
(egen understreking)
Og hvilken butikk var det som hadde sært utvalg sa du?

Angående kunnskapsnivå på betjening så skal jeg ikke påstå noe definitivt ettersom jeg i flere år stort sett har stolt mer på meg selv enn på butikkpersonalet uansett, men inntrykket jeg sitter med fra de gangene jeg faktisk har benyttet meg av betjening er at du møter begge deler begge plasser, både folk som gir god veiledning ift det du trenger og folk som villeder mer enn veileder. Etter hva jeg forstår så har kundebehandlerne på de ulike avdelingene på xxl brukbar opplæring de også.

Hvis du skal ha en forklaring på prisen, så er det nok heller at det lille salgsvolumet på Løplabbet kombinert med at mesteparten foregår over disk i sentrale lokaliteter med høye leiekostnader gir meget høye kostnader per solgte enhet. Med en bredere produktportefølje kan du f.eks. plukke opp en sykkelpumpe og en skismørekoffert samtidig som du kjøper løpeskoene på XXL. Det er heller det som gjør at XXL kan selge sko billigere, tror nå jeg.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

runningman

Legg innav runningman » 09 okt 2014 09:19

s_egeland skrev:
Hauginger skrev:
Og du viser til Kayano som en "klassiker"? Dette er en sær, super-stabil joggesko for dem av oss som pronerer kraftig, absolutt ingen klassiker.

Det kan virke som du har en underlig definisjon av "klassiker" når du er så bastant om Kayano'en. En 20-års karriere, med gjennomgående svært god omtale i løpepressen, kombinert med godt salg... Høres ut som en klassiker for meg. At den ikke passer for alle løpesett, det er en selvfølgelighet. Svært få sko, om noen, funker for alle.

Et generelt punkt når det gjelder prisnivået på Løplabbet vs de store kjedene: Husk at Kondismedlemmer får 15% rabatt, da synes jeg ofte prisforskjellene blir akseptable, med tanke på at man ofte får bedre kundebehandling på labbet. (Det verste der er køene...)

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 09 okt 2014 11:17

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 09 okt 2014 11:28

Enig at kayano ikke noe spesielt god løpesko, men jeg må støtte Trygvan her om at det er en sko som selges ekstremt mye til folk som ikke er "løpere".

Selv var Kayano det andre paret løpesko jeg kjøpte (som nybegynner) da det var de jeg fikk anbefalt av alle andre som ikke hadde peiling på sko og løping =)

De gangene noen spør meg om skotips og de kjenner til noen sko selv blir alltid kayano og nimbus dratt frem. De har ofte vært de dyreste skoa i butikken, skal visstnok ha mest demping og er derfor de BESTE!

Kayano er nok en klassiker ja, men IKKE innenfor det "lille" løpsmiljøet. Mer blandt de som ikke løper konkurranser og de som kun har 1 par sko.

Det som er litt spesielt med løpesko er jo at hvor lettere og "bedre" skoa er, hvor billigere er de. Stikk i strid med alle andre idretter.
Ola nordmann går alltid for dyreste alternativ =)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»