Løpegrupper

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Løpegrupper

Legg innav sodalo » 07 okt 2014 10:45

Løpere flest, både mosjonister, supermosjonister og til dels aktive, er vel stort sett ensomme ulver som trener når man vil og uavhengig av andre, og det er vel en av de fine tingene med løping, og individuell idrett generelt, at man kan trene når det passer aller best for en selv, uten å måtte innrette seg etter andres tidsskjema. Jo mer "etablert" man blir med familie, jobb og forpliktelser, jo viktigere er det med fleksibilitet i forhold til treninga.

Likevel er det veldig greit for motivasjonen sin del at man har faste fellestreninger oppe og går, som man kan møte opp på når det passer seg sånn. Kanskje et par faste tidspunkt i uka. Det har vi ikke her i bygda, og det kunne jeg tenkt meg og gjort noe med.

Jeg kunne ønsket meg løpetreninger der "alle" nivå møter opp, men det virker som veldig vanskelig å få til. Hver gang jeg har prøvd så er det de samme gamle som møter opp, og det er veldig få, og de forsvinner gjerne når det nærmer seg forhold til ski. Dermed blir det lite/ingen rekruttering.

Det har vært veldig interessant med innspill på hvordan løpegrupper rundt om fungerer.

Hvordan kommer man i gang?
Er det utopi at nybegynnere, mosjonister, supermosjonister og aktive møter opp på samme tid/sted for trening?
Hvordan legger man opp treninga? Hvordan får man ei økt til å fungere på ulike nivå?
Hvilket Innhold?
Hvilken styring? Bør man ha en "ansvarlig" for hvert nivå?

Ordet fritt! :-)

Brukeravatar
EsspeN

Re: Løpegrupper

Legg innav EsspeN » 07 okt 2014 11:05

Treningsgrupper med mange nivåer er vanskelig.
De gangene jeg har ledet en treningsgruppe med stort sprik i nivået har det vært viktig å ha noe på programmet som holder alle samlet.

Eks, intervaller på tid (og ikke distanse) hvor de fremste jogger tilbake mot de bakerste i pausene.
En annen mulighet er ei lita runde på foreks 300-500m som løpes. Her blir det naturlig grupperinger men alikevel holdes man samlet.

Største utfordringen med store nivåforskjeller er oppvarmingen. For noen er oppvarming 06:45 mens for andre 05:00...

Gandie

Legg innav Gandie » 20 okt 2014 20:00

Hei! Trener med en løpegruppe hvor nivået spriker en del. Selv er jeg i midten av gruppa et sted, og opplever det som veldig givende. Vi trener mye etter modellen som Esspen beskriver. Vi har 2 intervalløkter i uka, hvor den ene er bakkeintervall. Her løper vi slik at de raskeste snur tilbake og møter enten i selve intervallet eller i pausen. Da holder vi gruppa relativt samlet. Erfaringsmessig møtes vi i pausen til å begynne med, så øker forskjellen etterhvert.

I tillegg inviteres det stort sett alltid til en langkjøring søndag, men denne tar de enkelte medlemmene initiativ til. Her legger vi opp til rolige turer, men tempoet justeres etter dagsformen til de enkelte. Du kan besøke gruppa her: https://www.facebook.com/groups/341529882633800/ Mange medlemmer, men varierer litt hvor mange/hvem som er med. Intervalltreningene er det stort sett minst 10-15 og opp i over 30, noe færre på søndagene.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 21 okt 2014 15:11

Jeg har hatt en løpegruppe i Oslo-marka (5 ganger) og en inne på Bislett (ca 20 ganger), pluss en duatlon/triatlongruppe på bygda i Rogaland (7 ganger).

Løpegruppa: Å samle folk på lengre avstander hvor alle har stort sprik i kondisjonsnivå fungererte ikke over tid, men en kort rundløype fungerte, det dro folk. Faste dager og faste tider er viktig. Aldri avlys.

Tri-gruppa: Først hadde vi start fra en strand til en brygge og en lang løype til sykkel og løp, dette fungerete ikke. Andre forsøk var start og stopp på en privat brygge som fungerte som tøyoppbevaring og skiftesone, så kunne man svømme derfra et strekk på ca 600 til 2300 meter og tilbake til brygga. De yngste holdt seg i nærheten av brygga. Av og til hadde vi følgebåt/kajakk. Løpingen og syklingen startet på veien ovenfor brygga og det var en runde på 1080 meter. På brygga satt det ofte nølere de første ukene, de passet på og var på en måte serviceapparatet. Etterhvert kastet de seg i vannet også eller tok en runde på sykkelen eller løpende.

Greia er kanskje å ha korte runder slik at nykommerne ikke føler seg alene. Det bør være sosialt, uformelt, uforpliktende og man bør kunne velge mellom å være deltaker eller i servicesonen. Premier er viktig som et lokkemiddel. Ikke bare premier til prestasjonene, men også premier til ryddigste person i skiftesonen, til lengstsittende nøler osv. Behøver ikke å være fine premier. Vi brukte drivved vi fant på stranda og brant inn en påskrift eller skrev med tusj.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 22 okt 2014 11:30

Takker for gode innspill!
Ser poenget med tidsbaserte intervaller og korte runder. Bakkeintervaller er også fine greier siden man jogger ned igjen samme løypa i pausene, og de som er senest kan stoppe og snu når de raskeste er på vei ned igjen.

Ser også poenget i utfordring med nivåforskjeller under oppvarming. Jeg opplever at oppvarminga nesten er viktigst når det gjelder sosiale fellestreninger. Men man må vel bare akseptere at det blir nivågrupperinger også her.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»