Kontrollmåling av gateløp

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Kontrollmåling av gateløp

Legg innav sodalo » 21 okt 2014 11:40

Dette er egentlig ment som et innspill til Kondis, men legger det ut her så kan alle som ønsker komme med kommentarer.

I alle år jeg har deltatt på gateløp (og sikkert så lenge som gateløp har eksistert som idrett?) så har riktig distanse vært et hyppig omdiskutert tema. Når jeg melder meg på et løp med spesifikk distanse, f.eks. 5km, 10km, halvmaraton eller maraton, og løpet i tillegg reklamerer for å være kontrollmålt, så regner jeg med at distansen er riktig.

Kondis måler distansene etter gitte standarder/regelverk, og jeg har ingen tvil om at det blir gjort på god måte. Løpene får dermed et kontrollmåltstempel, som er viktig for meg når jeg velger prioriterte løp. Da har det liten betydning hva egen gps viser etter løpet, for en eventuell diff skyldes gjerne små feilmålinger med klokka eller at løperen ikke løper nøyaktig etter den kontrollmålte linjen.

Men greia er at en del arrangører, av ulike grunner, gjør egne tilpasninger i traseen, uten at løypa blir målt på nytt. Det kan være at det er veiarbeide som gjør at traseen må endres. Start/målgang flyttes på ettersom det passer seg. Løpet har snupunkt i løypa som flyttes på. Kanskje husker ikke arrangøren nøyaktig trase. Dessverre skjer dette altfor ofte, og det gjør at det alltid blir spekulasjoner om hvorvidt distansen er riktig. Og utbredelsen av gps gjør skaden vondt verre, for da blir mange løpere til sin egen kontrollmåler, og diskusjonene blir høylydte.

En ting er at det skjer i små miljø, der kontrollrutinene i arrangørklubben kan variere. Men det skjer også i store profilerte arrangement, og årets største blemme var det selveste Oslo maraton som sto for, på sin 10km, og det var også spekulasjoner rundt langdistansene da faktisk løypetrase varierte litt i forhold til arrangørens offentlige løypekart (men det var forhåpentligvis den kontrollmålte traseen som ble løpt??).

Godt mulig jeg misforstår noe, men disse mistankene deles av mange, og slik bør det ikke være. Det skal ikke være noen tvil om distanse når en trase er kontrollmålt. Dette er veldig viktig.

Slik jeg forstår det er det Kondis som kontrollmåler gateløp i Norge, og det skjer med målehjul eller noe sånt. Har det i tillegg vært mulig å gps-spore den nøyaktige ruta, og publisere denne ruta på enn eller annen form for "kontrollmålt"-portal på nett? Da ville det være enkelt for deltakere, ved mistanke om feil i traseen, å sjekke selv, og arrangøren vil måtte dokumentere eventuelle endringer. Dette ville også være et godt verktøy for arrangøren, for merking av den nøyaktige traseen. Kan det være en vei å gå?

palsimen

Re: Kontrollmåling av gateløp

Legg innav palsimen » 23 okt 2014 06:19

Jeg liker ideen med at kontrollmålte gps-ruter legges på nett.

Blir spennende å se om det er noe interesse.

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 24 okt 2014 09:35

Nå som Friidrettsforbundet forsyner seg med større andel av mosjonskaka via sin lisensordning så har det vært rett og rimelig at de bidrar med midler til kvalitetsikring? F.eks. ved å gi tilskudd til en slik tjeneste?

Kan jo forstå at arrangement som f.eks. Oslo Maraton har utfordringer i forhold til at endringer i løypetrase nødvendigvis MÅ skje på kort varsel, både pga hensyn til trafikkforhold og praktiske hensyn til avvikling av løp med så store folkemengder. Men når faktisk trase avviker litt fra offentlig løypekart (slik som det har blitt kommentert på sosiale media) så skaper det usikkerhet på om lengden er riktig. Om kontrollmålt trase har vært publisert av uavhengig tjeneste så har man unngått slike negative omtaler. Og 10kilometeren VAR feil. Kanskje greit for de som stiller bare for å GJENNOMFØRE 10 km gateløp, men for de som satser på god tid, kanskje ny pers, så blir det veldig feil.

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 19 nov 2014 04:27

AIMS-måling med sykkel og Jones-counter
Løypemåling utføres med en Jones-Counter på en sykkel. Det er samme utstyr og samme prinsipper som ligger til grunn for målingen i alle land i verden. Det er AIMS (den internasjonale organisasjonen for løpsarrangører) som administrerer ordningen. Det internasjonale friidrettsforbundet har godkjent at dette er måten løyper skal måles på. Bak målingen ligger en metode basert på at en kontrollstrekning på 400 m måles opp med stålmålbånd. Denne sykles fire ganger før selve målingen starter, og telleren på sykkelen (counter) kalibreres etter snittet av disse fire kalibreringsmålingene. Dette er en kortversjon av et grundig regelverk.

Alle løp som er medlem av AIMS skal måles av en internasjonal AIMS-måler. Siden Oslo Marathon er medlem av AIMS skulle alle distanser i Oslo Maraton vært målt av en internasjonal kontrollmåler. Det er ikke blitt gjort i 2014. Kondis målte imidlertid halvmaraton og maraton, som vi normalt gjør før det kommer en internasjonal måler, slik at Oslo Maraton da kan vite at løypene holder mål før det kommer en internasjonal måler.

10 km og 3 km aldri ble målt på forhånd i år. Og siden det var gjort endringer i forhold til fjorårets løype, så ble årets 10 km uten stempel som kontrollmålt. 3 km-løypa var også vesentlig endret i forhold til i fjor, og arrangøren visste godt på forhånd at løypa var vesentlig kortere enn 3 km. På terminlista til Kondis ble det imidlertid ikke gjort noen endringer i avkryssingen om at løypene var kontrollmålt, og siden AIMS skulle måle løypene i Oslo Maraton, så ante ikke Kondis før løpet at to av løypene ikke var kontrollmålt. Dermed ble løperne som sjekker om løyper er kontrollmålt på terminlista på kondis.no, lurt til å tro at alt var i orden.

I en del land er det nasjonale friidrettsforbund som administrer ordningen som for eksempel i Sverige og Danmark. I Norge er det Kondis som gjør jobben. Dette var i utgangspunkt et samarbeidsprosjekt mellom Norges Friidrettsforbund og Kondis, og NFIF har tidligere vært med på å betale en del av kostnadene og en del løypemålere var rekruttert via NFIF. De siste årene har Kondis stått både for kostnader og opplæring av nye løypemålere, og alle er rekruttert gjennom Kondis. Mange av dem er ikke kun Kondis-medlemmer, men også aktivt med på å arrangere løp som arrangeres av NFIFs klubber.

Arrangørsvikt
Det skjer dessverre hvert år at noen løp med kontrollmålte løyper gjør endringer uten å bestille ny måling. Dette skyldes som regel at stadig nye personer får ansvar for arrangementet uten å vite om hva som skal til for å få godkjent løypelengden. Men noe stort problem er det ikke. Med alle GPS-klokkene som brukes av deltakerne i dag, tar det ikke lang tid før Kondis får meldinger om at noe kan være galt. Og det er noen løyper hvert år som blir underkjent i ettertid.

Måleprinspippene til AIMS gir en feilmargin på en promille eller 10 m på et 10 km-løp. Disse 10 meterne legges på løypelengden, slik at en gjennomsnittlig kontrollmålt 10 km-løype er 10.010 meter. Lenge var GPS-klokkene forholdsvis unøyaktige, og fortsatt er det store forskjeller mellom distansen GPS-klokker viser. I Oslo Maratons 10 km var det opptil 200 m mellom korteste og lengste oppgitt GPS-visning, men det skyldes ikke bare ren feilvisning. Det var veldig trangt i løypa og mange langsomme halvmaratonløpere ble nådd igjen. Det ble dermed mye sikksakk-løping, og dermed også lenger løpsdistanse på GPS-målingen. Mens en kontrollmåler sykler rett fram og hele veien og tar alltid kortest mulige vei i svinger, så løper vi på ingen måte rett fram. Hvis man bruker et kalibrert målehjul, så viser det ca. 1,5 % for lang distanse, eller ca. 150 m på 10 km, fordi det er umulig å gå like stabilt med et målehjul som å det er å sykle.

GPS-måling blir stadig riktigere
Om man får være aleine i løypa når man løper og kan løpe kortest mulige vei alle steder, så er feilmarginen på GPS-målinger blitt mye mindre enn før. Og legger man GPS-målingen inn på et kart og korrigerer GPS-målingen der den kutter gjennom hushjørner og gjerder eller hekker, så er det ikke langt unna at GPS-målinger er nesten helt riktige. Men i løp med mange løpere og stor trengsel og uten lange rettstrekning, så kan det bli store variasjoner mellom GPS-målingene. Gjennomsnittet av rapporterte GPS-målinger på 10 km i Oslo Maraton var ca. 10.300 m, mens kontrollmålingen Kondis gjorde i ettertid viste 10.154 meter.

Kjell Vigestad
tidligere daglig leder av Kondis

jndidr

Legg innav jndidr » 01 des 2014 17:05

Finnes det noen "offisiell" oversikt over kontrollmålte/godkjente løp i Norge? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal løpe 10km nyttårsløp i Madrid og trenger da en tid for startpulje-seeding og kvalifisering til klasse "Internacional". Mitt beste løp i år er Hytteplanmila, men den finner naturlig nok ikke arrangøren på sine oversikter... I praksis er det ikke noe problem, fordi jeg kan bruke tiden i fjorårets løp (der jeg riktignok løp litt dårligere), men jeg er nysgjerrig på om det finnes noen norsk oversikt som er offisiell nok til å bli godkjent i utlandet.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 01 des 2014 19:10

Nå er det sikkert de som kan dette bedre enn meg, men jeg prøver meg på et svar så får jeg heller bli korrigert.

Det finnes ingen egentlig offisiell oversikt over kontrollmålte løp i Norge ettersom Friidrettsforbundet ikke har tatt den rollen. Men Kondis kontrollmåler løyper og har en oversikt. http://www.kondis.no/kontrollmaalte-loe ... 09.no.html
Denne kan vel kalles "offisiell" på en måte. Her fremgår det jo også, heldig for deg, at Hytteplanmila ble kontrollmålt i år.

Jeg ville prøvd meg på en e-post til arrangør med lenke til resultatlista og til siden ovenfor. Er de vrange i Madrid får du kanskje negativt svar, da får du prøve nye ting, men som regel er det ikke noe poeng for arrangørene å være vrange.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

jndidr

Legg innav jndidr » 05 des 2014 11:19

Takk, for tips! Jeg henviste til Kondis-oversikten, og det ble godkjent. :-)

Brukeravatar
sodalo

Legg innav sodalo » 18 jan 2015 13:15

Takker til Kjell for god orientering på hvordan kontrollmåling utføres! Jeg har aldri vært i tvil om at måling foregår på riktig måte.

Poenget med denne tråden var i utgangspunktet kvalitetskontroll på hvordan arrangørene faktisk legger opp traseene, at traseen faktisk stemmer overens med kontrollmålt trase.

Om kontrollmåleren har brukt gps-tracking (i tillegg til målehjul) når man sykler rundt, så ville man fått et sånt resultat:
http://kart.gulesider.no/m/m3Hkr (dette er ikke et reelt løp, enda....)
Om slike kart har blitt publisert i oversikten over landets kvalitetsløp, så har deltakere kunne sjekket traseen selv, og arrangører ville hatt en god mal å gå etter ved merking av trase.

Det vil gi ekstraarbeid for kontrollmåler, men kan kompenseres med litt høyere avgift?

Forslag fra min side :-)

Veteran

Legg innav Veteran » 20 jan 2015 05:50

sodalo skrev:Dette er egentlig ment som et innspill til Kondis, men legger det ut her så kan alle som ønsker komme med kommentarer.

I alle år jeg har deltatt på gateløp (og sikkert så lenge som gateløp har eksistert som idrett?) så har riktig distanse vært et hyppig omdiskutert tema. Når jeg melder meg på et løp med spesifikk distanse, f.eks. 5km, 10km, halvmaraton eller maraton, og løpet i tillegg reklamerer for å være kontrollmålt, så regner jeg med at distansen er riktig.

Kondis måler distansene etter gitte standarder/regelverk, og jeg har ingen tvil om at det blir gjort på god måte. Løpene får dermed et kontrollmåltstempel, som er viktig for meg når jeg velger prioriterte løp. Da har det liten betydning hva egen gps viser etter løpet, for en eventuell diff skyldes gjerne små feilmålinger med klokka eller at løperen ikke løper nøyaktig etter den kontrollmålte linjen.

Men greia er at en del arrangører, av ulike grunner, gjør egne tilpasninger i traseen, uten at løypa blir målt på nytt. Det kan være at det er veiarbeide som gjør at traseen må endres. Start/målgang flyttes på ettersom det passer seg. Løpet har snupunkt i løypa som flyttes på. Kanskje husker ikke arrangøren nøyaktig trase. Dessverre skjer dette altfor ofte, og det gjør at det alltid blir spekulasjoner om hvorvidt distansen er riktig. Og utbredelsen av gps gjør skaden vondt verre, for da blir mange løpere til sin egen kontrollmåler, og diskusjonene blir høylydte.
Hei sodalo! Haha, du maa visst starte med aa oppdatere ditt bilde, for du skriver at du har deltatt i gateloep saa lenge det har eksistert, og daa maa du i alle fall vaere eldre enn meg som er 75. I 1976 deltok jeg bl.a. i et gateloept i Tr.heim og siden var det loep i alle byer . Jeg ble forresten nest sist i mitt 1. loep !
Men det viktigste: I alle loep saa loeper du like langt som konkurrentene, hva spiller det for rolle om leypa er litt for lang /kort? Kun i store loep hvor det er penge-
premier for v-rek. betyr antall meter noe, ellers er dt bare flisespikkeri aa klage paa slikt. Men jeg er vel for dum til aa forstaa hvor viktig det er om faar en pers. som er 1 sek. bedre paa maraton... Bruk tiden du bruker paa dette til hardtrening saa faar du noe viktig tilbake. Lykke til med trening og konkurranser!

En ting er at det skjer i små miljø, der kontrollrutinene i arrangørklubben kan variere. Men det skjer også i store profilerte arrangement, og årets største blemme var det selveste Oslo maraton som sto for, på sin 10km, og det var også spekulasjoner rundt langdistansene da faktisk løypetrase varierte litt i forhold til arrangørens offentlige løypekart (men det var forhåpentligvis den kontrollmålte traseen som ble løpt??).

Godt mulig jeg misforstår noe, men disse mistankene deles av mange, og slik bør det ikke være. Det skal ikke være noen tvil om distanse når en trase er kontrollmålt. Dette er veldig viktig.

Slik jeg forstår det er det Kondis som kontrollmåler gateløp i Norge, og det skjer med målehjul eller noe sånt. Har det i tillegg vært mulig å gps-spore den nøyaktige ruta, og publisere denne ruta på enn eller annen form for "kontrollmålt"-portal på nett? Da ville det være enkelt for deltakere, ved mistanke om feil i traseen, å sjekke selv, og arrangøren vil måtte dokumentere eventuelle endringer. Dette ville også være et godt verktøy for arrangøren, for merking av den nøyaktige traseen. Kan det være en vei å gå?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»