Trenger tips til gode marathon i Europa

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
EirikL

Trenger tips til gode marathon i Europa

Legg innav EirikL » 30 okt 2014 22:05

Jeg trenger tips til gode marathonkonkurranser i Europa. Med god mener jeg rask løype og/eller bra publikum og/eller spektakulær løype og/eller bra liv før, under og etter marathonet etc etc.

Vi er en liten gjeng som de to siste årene har dratt på guttetur for å løpe marathon og vi har blitt hektet. Det å gjøre en sånn manndomsprøve sammen (selv om vi løper hver for oss) er rett og slett veldig gøy – både i oppkjøringsperioden, i dagene før, selve dagen og ikke minst after-run på hotellrommet og banketten. I fjor løp vi Berlin, som var helt sinnsykt bra og i år løp vi Frankfurt, som også var en fantastisk tur selv om resultatene ikke ble så bra. Men hva blir neste tur? Er det noen som har noen tips? Og hvorfor?

Jeg ønsker meg tips til en konkurranse der man ikke må vinne et lotteri for å få plass. I tillegg bør konkurransen helst arrangeres i april, mai eller juni (jeg er nemlig allerede påmeldt berlin). Etter å ha gjort litt research på nett har jeg foreløpig følgende alternativer:

Stockholm, Paris, Rotterdam, Edinburgh, Praha, Luxembourg, Zermatt og Geneve. Er det noen som har løpt noen av disse og som kan komme med noen innspill? Eller er det andre aktuelle marathon som jeg ikke har listet opp her som burde opp til vurdering?

Brukeravatar
EsspeN

Re: Trenger tips til gode marathon i Europa

Legg innav EsspeN » 31 okt 2014 10:02

Stockholm har faktisk veldig bra liv og helt klart det beste maratonnet i skandinavia. Ikke forvent noe kanontid fra dette løpet. Er alltid 20+ grader under Stklm Maraton! (unntatt det året det var 4 grader og pissregn )

Rotterdam er rask, løpt flere år. Lett å få plass, lett logistikk og billig tur (med klm). Hotellromma i Rotterdam er kjent for å være litt slitene. Løper mest sannsynlig her for tredje år på rad i april (hvis beina er OK). Løypa er mer kjent for å være rask enn at den er fin.

Rotterdam blir litt som nederlands svar på Frankfurt maraton.

Barcelona går vel i mars. Ikke løpt selv, men mange skryter av dette.

pjw

Legg innav pjw » 01 nov 2014 00:31

Stockholm er selvsagt et strålende alternativ. Lett å komme seg dit, bra med publikum, proft arrangement. Kondis arrangerer også turer dit, så det er f.eks. mulig å få hotellrom ved Hötorget, ca 20 min gange fra Stockholm Stadion (start/mål).

Ellers vil jeg slå et slag for Wien Marathon. Det går i april og Wien er en fantastisk by. Både Norwegian og Austrian Airlines flyr direkte OSL-VIE, så greit å komme seg dit også. Nå er det noen år siden jeg løp der og løypa har muligens forandret seg, men jeg husker den som flat og fin. Hele Wien er forøvrig som et stort museum og man løper med ærefrykt gjennom historien. Avslutningen forbi Hofburg og inn på Heldenplatz er magisk.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 01 nov 2014 04:27

Min erfaring med Stockholm i 2010 var meget positiv. Strålende arrangert fra A til Å; Svært god informasjon på forhånd, nok toaletter, lett å ta seg fram i byen til/fra start etc, bra drikkestasjoner, fint område å slappe av etter målgang, meget bra publikum langs løypa, varierte opplevelser/småspektakulært underveis, også er det jo en by som er fin å være norsk turist i. Jeg var også heldig og fikk været brukbart med meg det året - 15-17grader og vekslende skydekke. At Stockholm er litt tung- ja/tja, etter å ha løpt Berlin ser jeg poenget men den er ikke blytung heller. At været kan variere er nok største usikkerhetsfaktor. Anbefales, så får man ta været som en utfordring, om det ikke skulle vise seg fra sin mest konkurransevennlige side.

Jeg har ikke løpt noen av de andre som listes opp.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

boas

Legg innav boas » 01 nov 2014 12:44

Jeg er litt i samme situasjon. Noen som har løpt i København og kan fortelle om opplevelsen?

wiggen

Legg innav wiggen » 04 nov 2014 09:57

Jeg har løpt i Paris, København og Rotterdam av de nevnte. Alle er egentlig bra. Hadde valgt Rotterdam, ikke mest spektakulært med publikum og løype, men veldig bra spør du meg. Paris blir vel fort fullbooket for tiden? København er jo København.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 04 nov 2014 11:43

Bare nevner at London Maraton arrangeres sent i april:
http://www.virginmoneylondonmarathon.com/en-gb/

Har null erfaring selv med utenlands-maraton, og London er kanskje et populært løp som fort blir fullt?

For 2015 er det i alle fall fullt, men man kan jo legge det på minnet til senere.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
EsspeN

Legg innav EsspeN » 04 nov 2014 14:32

torolav skrev:Bare nevner at London Maraton arrangeres sent i april:
http://www.virginmoneylondonmarathon.com/en-gb/

Har null erfaring selv med utenlands-maraton, og London er kanskje et populært løp som fort blir fullt?

For 2015 er det i alle fall fullt, men man kan jo legge det på minnet til senere.

Det er så og si umulig å komme med. Vil nesten påstå det er vanskligere enn å komme med til NYCM. Så skal man løpe london er det bare å åpne lommeboken og betale et reiseselskap for reise, hotell og startnummer.

lotteriet for 2015 er forvørig stengt

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 05 nov 2014 07:35

Det kan være dyrt å bli med i London ja. Jeg løp i år med http://rogaland-marathon.no/. De hadde også noen restplasser som ikke var så dyre (http://rogaland-marathon.no/restplasser ... #comment-4). Men London er jo dyrt å dårlig når det gjelder hoteller så det går noen tusinger en helg uansett. Eneste som var irriterende med å reise med RM var at vi var i startområdet 3 TIMER før løpet begynte.

Kan absolutt anbefale løpet.

khhh

Legg innav khhh » 11 nov 2014 23:16

Barcelona kan anbefales. Mener det var siste uka i mars (løp i 2012), 20 grader i lufta og bra med publikum. Fin runde i storsentrum. Lett å få plass, samt at det finnes billig flytransport og hoteller. Tror det var 15000+ deltagere.

København synes jeg var 'trangt', alt for mye svinger og fortau.

k

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»