Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav torolav » 19 jan 2015 11:39

Motivasjonen svinger litt. I løpet av f.eks arbeidsdagen ser jeg veldig frem til den planlagte løpeturen, men etter ungene er lagt og klokka er blitt 20:00 har motivasjonen sunket betraktelig. Jobb og hjemmelogistikk krever jo sitt med levering på skole og i barnehage, og det er ikke allverdens tid til trening - derfor blir det ekstra viktig å gjennomføre det som er planlagt av trening.

Men iblant lurer jeg på om jeg skal gidde å ha ambisjoner om forbedring på f.eks 10km, eller senke skuldrene og bare tenke "trim". Det vil jeg sikkert angre på senere, men det er jo mer behagelig.

Er det noen som har noen tips til hvordan opprettholde motivasjonen for å trene så bra/mye som forholdene tillater?
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 493
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav knut42 » 19 jan 2015 12:55

Kanskje en selvbelønning motiverer?

Selv venter jeg nesten hele dagen på at kroniske smerter skal slippe såpass at jeg får trent. Ofte blir det sent og da hjelper det å ha noe godt som belønning umiddelbart etter jeg er ferdig. Pleier å sette på stekeovnen rett før starten på oppvarmingen, så inn med en fiskerett eller noe sånt når hovedøkta starter.

Brukeravatar
NorwegianRunner
Innlegg: 14
Registrert: 08 jan 2015 22:31

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav NorwegianRunner » 19 jan 2015 15:14

- Føre treningsdagbok
- Kjøpe nytt utstyr?
- Skrive en blogg? (Det gjør jeg. Super motivasjon at folk følger med på hva jeg gjør)
- Sett deg mange spesifikke mål utover hele kalenderåret (tidsmål / distansemål etc.)
- Få deg en løpekompis.
- Lag treningsplan på forhånd. Hver søndag setter du opp ukens plan.
- Variér løpeøktene. Prioritér "fartslek"
- Kjøp en bok om løping

Noe av dette som kan passe? :-)

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav Veteran » 20 jan 2015 05:23

torolav skrev:Motivasjonen svinger litt. I løpet av f.eks arbeidsdagen ser jeg veldig frem til den planlagte løpeturen, men etter ungene er lagt og klokka er blitt 20:00 har motivasjonen sunket betraktelig. Jobb og hjemmelogistikk krever jo sitt med levering på skole og i barnehage, og det er ikke allverdens tid til trening - derfor blir det ekstra viktig å gjennomføre det som er planlagt av trening.

Men iblant lurer jeg på om jeg skal gidde å ha ambisjoner om forbedring på f.eks 10km, eller senke skuldrene og bare tenke "trim". Det vil jeg sikkert angre på senere, men det er jo mer behagelig.

Er det noen som har noen tips til hvordan opprettholde motivasjonen for å trene så bra/mye som forholdene tillater?

Hei torolav ! Paa ditt nivaa, og jeg regner med at du ikke droemmer om vm e.l. saa gjoer du helt rett i aa prioritere familien framfor loeping.
Hvis du virkelig liker aa loepe saa er alltid motivasjonen tilstede, men jeg kjenner igjen din situasjon. Glem treningsprogram o.l. ikke bind deg til
faste oekter. KOs deg med ungene mens de er smaa. Loep heller litt langt og rolig naar du har tid og nyt naturen i tillegg til at det er positivt for helsa.
Da vaar datter var 9 aar begynte hun aa bli med meg til loep, og kona ville feriere i London saa da kombinerte vi marathon m.ferie. Jeg tenkte aldri paa aa
bruke penger paa meg selv f.eks. til "egotrip' til NY-maran. Paa bilferie i Norge og Sverige hendte det at vi oppdaget at det var et loep i naerheten, og da var det paa
med joggeskoene og startnr. Og jentene mine syntes det var veldig moro aa heie paa meg og alle andre ukjente. Et sted utsatt de starten med 10 min. for at jeg
skulle rekke aa faa paa meg passende klaer til aa bli med, det var moro, og ingen av de andre "gamlingene" ble suer fordi jeg ranet fra dem 1. premien !

Viktig. Jeg hadde aldri treningsplan, leste aldri noe om trening og noterte aldri tider e.l. Kun paa de to faste 30 km sloeyfene mine noterte jeg i min medfoedte
computer pass.tider paa steder det var lett aa huske. Brukte selvsagt aldri pulsklokke e.l. men vanlig armbaandsur m. stor sekundviser gjorde susen, ogsaa paa
intervalltrening sammen med andre. Saa senk skuldrene og ha det moro, bruk tiden paa familien og du vil tjene stort paa det. De vil sette saa stor pris paa det
at du automatisk vil faa overskudd og loepsglede, og kan labbe ivei med god samvittighet. For hva netyr det om du loeper 10 km. noen sek. raskere enn tidligere?
IKke gjoer som Norwegian R. sier, aa gjoere moesjonsloep til noe vitenskapelig foerer ikke til noe godt. Lykke til med fam. og loeping !!

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav Veteran » 20 jan 2015 05:35

NorwegianRunner skrev:- Føre treningsdagbok
- Kjøpe nytt utstyr?
- Skrive en blogg? (Det gjør jeg. Super motivasjon at folk følger med på hva jeg gjør)
- Sett deg mange spesifikke mål utover hele kalenderåret (tidsmål / distansemål etc.)
- Få deg en løpekompis.
- Lag treningsplan på forhånd. Hver søndag setter du opp ukens plan.
- Variér løpeøktene. Prioritér "fartslek"
- Kjøp en bok om løping

Noe av dette som kan passe? :-)

Hei du runner! Jeg synes ikke det er riktig aa oppfordre en mosjonsloeper til aa bruke baade mer tid og penger paa dette i den situasjonen har er i.
Jeg vet ikke hvilken erfaring du mar med trening etc. og hvilke tider du har oppnaadd, men uansett saa blir dette for vitenmskapelig.
Jeg har langt over 30 helmaraton og noen hundre andre loep fra 3000 m bane til 35 km i gjoerme/myr, og hadde aldri behov for treningsplan. Jeg trente og
konkurrerte en god del sammen med maratoneliten, de hadde et like enkelt men godt opplegg som meg selv. De var ogsaa alle i fast jobb og maatteogsaa ta
hensyn til familien. Alle disse gaar langt utenpaa dagens norske maratonere, selv om de sistnevte trener ofeter/mer og etter dagens "vitenskapelige“ opplegg.
Likevel var det i 2014 kun en nordmann under 2.20 paa maran, paa 80-tallet var det 15-20/aar, saa hvem tror du trente emst riktig?
Men hvis du forteller hvilke tidewr du har paa langdistansene vil jeg lytte til dine raad, i alle fall kunne diskutere. Ha en fin dag!

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav s_egeland » 20 jan 2015 10:21

Hallo Veteran! Er det hetebølge nede i Kina eller? Skal liksom ikke NorwegianRunner kunne gi tips til motivasjon før han har slengt ut noen imponerende tider? Dette blir for dumt!

Tror en mosjonist på middelmådig nivå kan langt mer om å forsere dørstokkmilen enn supermosjonister/utøvere som lever for løpingen. Tipsene han kommer med er jo prima. Ingenting motiverer som nye sko, føring av treningslogg, treningskompis osv. Flotte tips! "Hvis du virkelig liker aa loepe saa er alltid motivasjonen tilstede", sier du. Torolav er jo en mosjonist med gode tider, da må man litt utenfor komfortsonen på treninger i blant, det er dette han vil ha ekstra motivasjon til. Jeg backer de tipsene. Spesielt loggføring, og et fleksibelt program funker som søren!
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav Veteran » 20 jan 2015 11:44

s_egeland skrev:Hallo Veteran! Er det hetebølge nede i Kina eller? Skal liksom ikke NorwegianRunner kunne gi tips til motivasjon før han har slengt ut noen imponerende tider? Dette blir for dumt!

Tror en mosjonist på middelmådig nivå kan langt mer om å forsere dørstokkmilen enn supermosjonister/utøvere som lever for løpingen. Tipsene han kommer med er jo prima. Ingenting motiverer som nye sko, føring av treningslogg, treningskompis osv. Flotte tips! "Hvis du virkelig liker aa loepe saa er alltid motivasjonen tilstede", sier du. Torolav er jo en mosjonist med gode tider, da må man litt utenfor komfortsonen på treninger i blant, det er dette han vil ha ekstra motivasjon til. Jeg backer de tipsene. Spesielt loggføring, og et fleksibelt program funker som søren!

Hej du! Saa du mener at aa bruke mer penger paa seg selv, nytt dyrt utstyr etc. er viktig? Da er du ogsaa inne paa egoismens gale veier.
Ingen blir bedre leoper av det, mange bruker pulsklokke etc. etc. som koster flest uten at det har noen som helst betydning for resultatene.
Enig, torolav er en god mosjonist slik jeg selv var foer en ulykke oedela min rygg m.m. Jeg tror at torolav tar imot mitt tips, saa kan han samta sine turer med
god samvittghet naar kona sier at naa maa du ta deg en joggetur igjen, etter at han har lekt med ungene. Det er mer inspirasjon enn noe annet. Jeg "fikk" vaar datter da hun var 4 -5 aar, og brukte mye tid paa henne, derfor ble hun ogsaa veldig glad i aa bli med meg paa loep.

Apropo utstyr saa loep jeg min foerste maraton i sko til kr.47.- kjoept i et varehus i Sandvika paa gjennomreise i jobbsammenheng. Skoene holdt fint i dusinvis med lange loep. Saa dine morsomme ord: torolav er jo mosjonist, da maa man litt utenfor komfortsonen iblant. Du er en av de mange som har klaget naar jeg hele tiden har sagt
at det ikke er antall timer men kvaliteten paa treningen som teller. Og jeg har sagt at det maa kjoere hardt for aa oppnaa resultater. Tror du virkleig ikke at jeg vet dette like godt som deg? Hvorfor har du ikke bedre resultater som trener mange flere timer enn det jeg gjorde?

Jeg sier som Kaggestad i et intervju foer Jul: Jeg kjenner altfpr mange som har oedelagt ekteskapet med aa vaere saa selvopptatt med trening ewtc. at de har latt familien i stikken. Ja jeg kjenner mange slike, og jeg tror at janolav forstaar hva jeg mener. Noen faerre oekter men med god samvittighet vil vaere mye mer
verdt enn flere langturer der en lurer ppaa hva en holder paa med, hva er meningen med livet..?? Bare tr
ening og meg selv?
Bruk mindre tid paa deg selv, men utnytt treningstimene mer effektivt, og du vil faa mye bedre resultater, og god samvittighet ovenfor familien. det er mye viktigere
enn noen sek. pers. paa en distanse. Om noen aar blir du like gammel som meg, og forhaapentligvis like klok... Ha det bra, tren hardt og bli happy!

Brukeravatar
ipconfig
Innlegg: 253
Registrert: 18 jan 2010 20:12

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav ipconfig » 20 jan 2015 12:31

Du er ikke alene Tor Olav. Jeg har det akkurat likt deg. Når jeg har dårlig motivasjon så kjører jeg rolige økter - fordi jeg ikke alltid gidder. Etter noen rolige økter så øker motivasjonen igjen og jeg kan kjøre hardere. Etter å ha løpt aktivt i 10 år vet jeg at oktober - mars er veldig tunge men klarer jeg å holde oppe antall km per måned mellom 160-200km så blir treningen på våren så mye bedre.

Ambisjonsnivået har jeg gitt opp pga det er for mange andre ting som tar for mye krefter men av og til så lager jeg et 10-12ukers program (f.eks Maraton under 3:30) og følger dette. Da prioriterer jeg meg selv i denne perioden. Så istedet for å fokusere på å holde god fart hele året kan du kanskje legge inn perioder der du har løp du virkelig gleder deg til og satser hardt på. Forklar familien dette så vet de at du jobber mot et mål.

Nå er ikke alt noe ork heller - mine 2 eldste (9 og 11) syns det er stas å bli med meg på løpeturer. De løper ca 5-6km en gang i uken og for meg er det gratistrening. De deltar også på 1-2 løp i året på 5km. Etter de 5-6km med ungene så tar jeg en rask 5km etterpå.

Jeg bruker http://jogg.se til å føre dagbok og det er veldig inspirerende.

T-Rene
Innlegg: 32
Registrert: 13 apr 2010 19:52

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav T-Rene » 20 jan 2015 13:21

Hei

Er litt i samme situasjon som trådstarter. 42, familiefar til 3, glad i å løpe, men trenger til tider litt motivasjon.
Løper med Garmin GPS klokke og motiveres av den automatiske loggingen over treningsdagbøkene hos Strava og Endomondo.
Noe av det som motiverer mest utover at man enkelt logger øktene er at man f.eks på Strava får "faste" konkurrenter på rundene man løper selv.

Vintersesongen kan slite på motivasjonen. Familien krever sitt og løping ute etter kl 20 er en skikkelig dørstokk.
Ett tips kan være å bytte ut noen løpsøkter med andre aktivteter. F.eks en skitur eller svømmehall. Oppfriskende og bryter litt med mønsteret.
Dersom du har plass kan en tredemølle også være en godt alternativ. En dyr investering, men bieffekten hos oss er at hele familien bruker den flittig.

Jeg ble glad i sykkelen i 2014 pga akilles/legg betennelse som forhindret løping hele første halvdel av 2014.
På trosss av nesten kun sykling satt jeg en 10km rekord på Hytteplanmila (Sent på høsten), så andre aktiviteter trenger ikke være ødeleggende for løpsformen. Ihvertfall ikke på vårt nivå. Satt også ny maratonrekord med minimalt antall km i beina dette året. Har dog en god del å hente på denne distansen.

Så oppsummert.. Bryt mønsteret, bruk litt teknologi, ha det gøy og smil litt av gamle helters vei til Rom.

Forresten, ikke tenk på tidene i vintersesongen. Sats heller på grunnform i vintersesongen, så kommer farten med våryrheten.
PR'er:
1500m: 5:13 (Nadderud 2013), 5km: 19:26 (Nadderud 2015), 10km: 38:55 (Hytteplanmila 2014)
Halvmaraton: 1:31:31 (Fredrikstadløpet 2013), Maraton: 3:33:27 (New York 2014)

Endomondo / Strava

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav s_egeland » 21 jan 2015 09:36

Veteran skrev:Hej du! Saa du mener at aa bruke mer penger paa seg selv, nytt dyrt utstyr etc. er viktig? Da er du ogsaa inne paa egoismens gale veier.
Ingen blir bedre leoper av det...
Apropo utstyr saa loep jeg min foerste maraton i sko til kr.47.- kjoept i et varehus i Sandvika paa gjennomreise i jobbsammenheng. Skoene holdt fint i dusinvis med lange loep. Saa dine morsomme ord: torolav er jo mosjonist, da maa man litt utenfor komfortsonen iblant. Du er en av de mange som har klaget naar jeg hele tiden har sagt at det ikke er antall timer men kvaliteten paa treningen som teller... Hvorfor har du ikke bedre resultater som trener mange flere timer enn det jeg gjorde?
Bruk mindre tid paa deg selv, men utnytt treningstimene mer effektivt, og du vil faa mye bedre resultater, og god samvittighet ovenfor familien. det er mye viktigere
enn noen sek. pers. paa en distanse. Om noen aar blir du like gammel som meg, og forhaapentligvis like klok... Ha det bra, tren hardt og bli happy!


Hei, ikke meningen å bruke denne tråden til å bare diskutere oss i mellom men må ta tak i noe punkter.
1. Utstyr var kun ett av mange tips, og utstyr skaper motivasjon. Ny båt får deg på sjøen, ny støvsuger får deg til å støvsuge og ny tv får deg i sofaen. Umulig å diskutere på!
2. Han ønsker å komme seg ut oftere, bruke mer tid på løping, kan vel da virkelig ta for gitt at ikke han neglisjerer sin familie og gi han råd på det han spør om?
3. Det jeg har klaget på tidligere er farten du ber folk kjøre på langkjøringene, og mangel på tilpasning av fart til den aktuelles fysiske form. Ikke innsats på kvalitetsøktene, der tror jeg vi er ganske enige! Synes ofte at du gir ikke råd på det som det spørres om, men preacher om gamle prestasjoner, hva som funket for deg og nåtidens feiltrening, du har sikkert mye rett i det siste, også i denne saken, om ego-mosjonister som gir blanke i kidsa, er en uting! Men er jo ikke det TorOlav ber om. Ekteskapsråd hører kanskje bedre til på en annen side ;)
4. Hva vet du om hvor mange timer jeg trener da, sjef? Har kun løpt i ett drøyt år, med ca 40-45 km i uken, til sommeren løper jeg Oslo Maraton på 3:05, det er jeg happy med!

Aldri vært tilhenger av dem som setter er-likhetstegn mellom alder og klokskap, men mulig det er en ung-og-dum ting å si ;)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester