Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
torolav
Innlegg: 144
Registrert: 08 jun 2012 10:44

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav torolav » 21 jan 2015 11:42

Flott med så mange tips!

Når det gjelder mosjonistens vei til Rom er det mange delte meninger. Samtidig ser jeg at jeg kan bruke noe fra hver bidragsyter her, tross uenighetene.

Knut 42:
Skal si du er en tøffing! Jeg bør minne meg selv på at jeg er heldig som kan løpe, fordi jeg er skadefri, har friske unger uten spesielle behov, etc. Det burde jo være motivasjon i seg selv - at man kan løpe!

NorwegianRunner:
Kan huke av mange punktene allerede, men blogg har jeg ikke tid til :) Leser for tiden "Again to Carthage" (Oppfølgeren til Once a Runner), og det er motiverende. Flere spesifikke mål kunne sikkert bidratt - mulig jeg legger inn noen månedlige egenarrangerte testløp.

Veteran:
Foretrekker lokale løp, og ungene liker også å delta - og det blir lettere dess eldre de blir. Til våren kan de være med. Før det, så tror jeg at ditt tips om å "senke skuldrene" kan være bra. Harde treninger for å teste formen når hodet er klart for det, og heller nyte løpsopplevelsen når hodet ikke er klart for å tvinge kroppen til anstrengelser.

S_egeland:
Mye av det samme som NorwegianRunner.

T-Rene:
Strava er moro! Enig der. Artig med segmet-konkurranser og "tommel opp" fra andre. Tar til meg tipset om mønsterbryting - skiturer hadde vært stas.

ipconfig:
Periodevis satsing er ikke dumt. Hadde ca to måneder med "ekstra spesifikk" trening før Lørenskog halvmaraton i høst, og resultatet ble bedre enn forventet. Så kan jeg heller fokusere på grunnform nå i vinter, og kose meg med skiturer ++

Mange gode tips fra løpere med langt bedre resultater enn meg - takker.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav s_egeland » 21 jan 2015 15:36

#diplomatisk
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
NorwegianRunner
Innlegg: 14
Registrert: 08 jan 2015 22:31

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav NorwegianRunner » 21 jan 2015 17:57

Hei du runner! Jeg synes ikke det er riktig aa oppfordre en mosjonsloeper til aa bruke baade mer tid og penger paa dette i den situasjonen har er i.
Jeg vet ikke hvilken erfaring du mar med trening etc. og hvilke tider du har oppnaadd, men uansett saa blir dette for vitenmskapelig.
Jeg har langt over 30 helmaraton og noen hundre andre loep fra 3000 m bane til 35 km i gjoerme/myr, og hadde aldri behov for treningsplan. Jeg trente og
konkurrerte en god del sammen med maratoneliten, de hadde et like enkelt men godt opplegg som meg selv. De var ogsaa alle i fast jobb og maatteogsaa ta
hensyn til familien. Alle disse gaar langt utenpaa dagens norske maratonere, selv om de sistnevte trener ofeter/mer og etter dagens "vitenskapelige“ opplegg.
Likevel var det i 2014 kun en nordmann under 2.20 paa maran, paa 80-tallet var det 15-20/aar, saa hvem tror du trente emst riktig?
Men hvis du forteller hvilke tidewr du har paa langdistansene vil jeg lytte til dine raad, i alle fall kunne diskutere. Ha en fin dag!


Vet du hva? Jeg holder meg faktisk for god til å bruke noe av min tid til å skrive et mer fyldig svar til denne kommentaren. Mannen spurte om motivasjonstips, og jeg nevnte ting jeg kom på som hjelper meg selv. Ta deg en bolle.

boas
Innlegg: 98
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav boas » 21 jan 2015 23:58

Jeg synes du har fått mange gode tips, men det kanskje viktigste er å bare presse seg selv ut døra, løpe den første kilometeren og så se hva det blir til. Føler du deg slapp løper du 1,5km til og snur så har du i alle fall løpt 5K, og har du gode bein er det bare å gi jernet i en eller annen form.

Selv har jeg hatt det på samme måten mange ganger, angrer sjelden på de gangene jeg kommer meg ut, men ofte på de gangene jeg ikke gjør det. Vi har hund som skal luftes og det hender (ikke sjelden) at jeg planlegger å løpe en tur med han på morgenen. Tar ikke nødvendigvis så mye lenger tid enn å gå tur og er deilig når jeg kommer ut. Dette er imidlertid sjelden noe særlig fristende på morrakvisten og lettere å bare gå en tur, men jeg merker at jeg har mye større sjanse for å komme meg ut når jeg har lagt fram klær. Tenker meg om to ganger og bare gjør det i stedet for å feige ut og velge den komfortable varianten. Turen blir alltid fin og jeg angrer aldri.

Jeg har hatt et år (2014) uten ambisjoner om noe som helst pga. barnefødsel, men har holdt treninga sånn passe i gang. Merker at motivasjonen kommer tilbake når jeg tester meg litt og finner ut hvor mye saktere det går og kikker tilbake på Strava og ser hvor fort jeg løp før. Tenker fortsatt at det har vært veldig greit. Har beholdt treningsgleden ved å være ute, og er mer motivert for å trene til nytt maraton i år. For min del er det nesten helt greit (en del av kroppen stritter i mot) å ikke perse hele tida, men det må være opp til hver enkelt.

Veteran
Innlegg: 411
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav Veteran » 22 jan 2015 10:13

Hei ! Jeg mener at det var en av dere som fortalte litt om veldig bra sykkeltider her nylig?/Mener det var egeland men kan ikke finne linken, saa kanskje har jeg droemt...
Det vil vaere moro aa lese dette igjen ettersom jeg har begynt aa mosjonssykleselv paa gamla dar kun for aa holde skrotten igang.. Saa hvem? Kom igjen!

MissHyper
Innlegg: 99
Registrert: 12 aug 2011 12:58

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav MissHyper » 22 jan 2015 12:27

Hei!

Synes du har fått mange tips allerede :-) Jeg er en mamma til to jenter på 7 og 9 år og mitt mål er å være et godt forbilde. Jeg tror min trening gjør at jeg orker mer i hverdagen, de får lyst til å ha et aktivt liv og de har ikke vont av å være uten mamma 4-6 timer i uken.

Måten vi gjør det hos oss er at mannen min og jeg avtaler på forhånd treningstidene. Kl 20 er vi ofte slitene begge to og øktene blir desto dårligere. Vi hjelper hverandre rett og slett slik at det er mulig å få trent i en hektisk hverdag. Jeg trener også gjerne mens det er korpsøvlse, mens de andre spiser middag osv. Jeg prøver også å legge treningene mine til lørdag og søndag morgen. Det er da jeg har de harde/lange øktene og når jeg er tilbake har knapt noen lagt merke til at jeg har vært borte ;) Vi har også en hund som må trenes, og de turene pleier jeg å "vinne". Da MÅ man ut, uansett vær eller hvor sliten man er.

PS. Barna mine er stolt av at jeg er så sprek. De synes det er stas at jeg kan løpe og ta dem igjen, at jeg synes det er morsomt å hoppe over hindre osv. De synes det er stas at jeg er så aktiv i det lokale idrettslaget som de er med i og de synes det er stas når jeg gjør det bra i løp. :D

Lykke til!

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav s_egeland » 22 jan 2015 15:32

Veteran skrev:Hei ! Jeg mener at det var en av dere som fortalte litt om veldig bra sykkeltider her nylig?/Mener det var egeland men kan ikke finne linken, saa kanskje har jeg droemt... Det vil vaere moro aa lese dette igjen ettersom jeg har begynt aa mosjonssykleselv paa gamla dar kun for aa holde skrotten igang.. Saa hvem? Kom igjen!


Egeland nekter straffeskyld! ;) Sykler kun for moro, har enda ikke klart under 1:10 på 40km, så er langt igjen til noe som imponerer.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Brukeravatar
knut42
Innlegg: 493
Registrert: 21 jan 2010 11:16

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav knut42 » 22 jan 2015 22:00

:)

Formulerte meg kanskje litt krøkkete... Hold belønningene så langt nede på behovspyramiden som mulig.

Hauginger
Innlegg: 19
Registrert: 03 jun 2013 22:10

Re: Motivasjon - hvordan opprettholde den?

Legg innav Hauginger » 28 jan 2015 22:56

Mitt råd må være å legge om til trening på morgenen. Jeg er selv midt oppe på små-barn-krevende-jobb-null-tid-til-overs kjøret, og når ungene er lagt om kvelden er energilageret oppbrukt. Står derfor tidlig opp og trener en time eller to før ungene står opp. Det er tungt i begynnelsen, men helt klart en tilvenningssak. Jeg trener nesten utelukkende om morgenen, også fordi det gir mulighet til å mentalt planlegge dagen mens jeg løper. Har lagt mange jobbplaner og løst mange logistikkfloker i soloppgang med joggesko på beina :-)


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester