Hjernevask?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hjernevask?

Legg innav Bjørn Fra Land » 17 apr 2010 18:02

Ingen ny diskusjon, men vi lar oss lure av våre venner på Løplabbet m.m... eller?

http://www.dagbladet.no/2010/04/17/kultur/debatt/jogger/trening/11316085/
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hjernevask?

Legg innav Korak » 17 apr 2010 19:03

Nå må det nå sies at det er Løplabbet som står som arrangør av det seminaret som Rollnes var konfransier for, og som har gitt ham input til sin artikkel.

Løplabbet har tatt forfotløping innover seg, og har lagt om på hele konseptet sitt.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 17 apr 2010 20:11

Jepp Gunnar. Det var akkurat derfor jeg reagerte, for i artikkelen stod det bl.a.:

Alle ansatte stilte uten sko, hyllet barfotfilosofien, men minnet om skobehovet til de utrente og tunge blant oss, også kjent som flertallet.

samt en kjapp kikk i nettbutikken til LL sier noe annet, naturlig nok, for de lever da vitterlig av å selge dyre sko. Jeg tror LL sliter med å ta dette innover seg, og at man rir flere hester foreløpig.

Skovalget må vi nok gjøre selv ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 17 apr 2010 20:58

Okey, nå skal jeg ta på meg en lett freemodell kjøpt i new York i høst og ser ut som en smal racesko) på banen på mandag å se hva som skjer, blir nok orfotløping innimellom da ja. Når farten er god nok går man,(jeg) automatisk opp på forfot.
Turbo som ellers seter ned midt på foten. ;)
P.S. Gleder meg til mandag og trenerens blikk på skoane,he he.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 17 apr 2010 22:09

Ja, Bjørn. Skovalget må vi gjøre selv. Det som imidlertid ser ut til å være i ferd med å skje er at Løplabbet skjønner at noen av oss lander på forfot og ønsker lave sko. Jeg håper at de ønsker å selge sko til oss også, og etterhvert utvider utvalget.

Det er jo helt ok å kjøpe sko på nettet, men noen ganger kan det være ønskelig å prøve skoene før man kjøper.
Gunnar Müdtzy-Knutsen

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 18 apr 2010 09:18

Tror nok vi er ganske enige ja. Og jeg tror at det er atskillig mange flere av oss som kan bruke lettere sko, og vil bli svært fornøyd med det. Det som irriterer meg litt er at skopusher'n min på Løplabbet i Trondheim klarte å lure på meg mengdetreningssko etter at jeg egentlig hadde funnet ut at jeg trivdes bedre i andre sko...

Var svært oppmerksom på steget mitt i går. Til tross for at skoen nærmest "tvinger" hælen ned først, likte jeg følelsen, klarte jeg å lande mykere lengre fram på foten.

Jeg tror Løpelabbet vil tjene på å undervise nye løpere litt om dette. Fulldemping for store, tunge og utrenede, javel. Men selv de kan fort ha lettere sko å variere med. Det tror nå jeg ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 18 apr 2010 10:50

en skulle tro at tyngre løpere har et større behov for å lande litt frampå foten slik at en minker skadeomfanget...isteden for puter som avlaster trykket,( i en kortperiode).......tror at dette gir oss flere som løper på langsikt,selv om dette året ser ut som blir flere deltagere på mange år.(Håper arrangørene er oppmerksom på dette.......??)
øysten sunde drikkevaner sitat....ned skal det så om det skal opp igjen.... :lol:

tomilevat

Legg innav tomilevat » 18 apr 2010 14:55

“Du vet at løping kan være en tøff påkjenning for kroppen. Du vet at skoene er det eneste som beskytter deg mot tyngdekraftens påvirkning” . (fra løplabbets reklame).
Håper ikke Skaperen eller evolusjonstilhengere leser dette og samtidig REFLEKTERER over hva det betyr. Dårlig skaperverk eller millioner av år uten utvikling?

Jeg er så heldig at jeg på en særdeles enkel måte kan “lese av” på min tredemølle hvilken dempeeffekt forskjellige løpere med forskjellige løpsteknikker og forskjellige sko har. Kjetil Rolness har skjønt det meste…
På denne bakgrunn blir følgende sitater bare tragisk latterlig sett ut fra elementær fysikk i praksis og bort fra følelser og synsing:

Fra G-sport reklameavis:

“ Mellomsåle i lett Phylon med Air såle i hele skoens lengde gir suveren støtdemping. Crash pad på hælens ytterside demper landingstrykket og bidrar til et naturlig steg” (Nike Air Pegasus+26)

“En løpesko fullspekket med ny og innovativ teknologi, blant annet den revolusjonerende Formotion-teknologien som gir maksimal støtdemping og skadeforebygging” (adidas adiStar Ride 2)

”IdCell og duoCell for best mulig støtdemping” (div Puma)

“Solyte mellomsåle, sammen med GEL i hæl og forfot, sikrer meget høy komfort og god støtdemping” (Asics Gel Nimbus 11)

Det er kanskje aksept for løgner i reklame, men litt synd for sannheten at så mange tror på den…

Brukeravatar
turbo

Legg innav turbo » 18 apr 2010 18:38

Ja mine flate Nike veier 115 gr. stk..
Der er det ikke noe gratis sprett i sålen i hvertfall og dempning mangler også + stabilitet! Her må man ha full kontroll på føttene sine. ;)
Turbo

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»