Bøler sier nei til Engangslisensen i forslaget til NFIF

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
admin
Site Admin
Sted: Oslo
Kontakt:

Bøler sier nei til Engangslisensen i forslaget til NFIF

Legg innav admin » 22 jan 2015 12:49

I en artikkel på kondis.no i dag kan du lese at Bøler vil fremme et forslag på Friidrettstinget i mars om at Friidrettsforbundet må avvikle engangslisensen.

Les artikkelen her

Hva mener du om engangslisensen og forslaget til Bøler? Skriv en kommentar i denne tråden.

MissHyper

Re: Bøler sier nei til Engangslisensen i forslaget til NFIF

Legg innav MissHyper » 22 jan 2015 12:55

Jeg er vel i den gruppen som synes en del løp er altfor dyre! Men det er ikke engangslisensen som velter lasset egentlig. Jeg synes arrangørene tar for mye ved en del løp. På den annen side er Friidretten viktig og at de har blitt svekket pga mosjonsløpene er jo synd. Men synes ikke vi skal "straffes" for det.

Med andre ord, jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener i denne saken, men jeg synes HELT sikkert at mange arrangører tar altfor mye....

boas

Legg innav boas » 22 jan 2015 14:09

Mulig jeg er treig, men jeg skjønner ikke hva du mener med følgende utsagn: "På den annen side er Friidretten viktig og at de har blitt svekket pga mosjonsløpene er jo synd."

I mine øyne er mosjonsløp en døråpner til friidrett og iom. at mange av mosjonsløpene (de aller fleste og største?) arrangeres av friidrettslag vil vel lavere pris og økt deltagelse i mosjonsløp tvert i mot styrke friidretten?

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 22 jan 2015 22:10

admin skrev:Hva mener du om engangslisensen og forslaget til Bøler? Skriv en kommentar i denne tråden.

Bilde
Sist redigert av knut42 den 23 jan 2015 14:20, redigert 3 ganger totalt.

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 22 jan 2015 23:54

Til MissHyper:
"Jeg er vel i den gruppen som synes en del løp er altfor dyre! Men det er ikke engangslisensen som velter lasset egentlig."

Jeg er enig i at noen løp er blitt for dyre. Engangslisensen kommer imidlertid på toppen av alle andre utgifter arrangørene har, så det er vel den som må vekk først. Men allerede før engangslisensen ble innført, var noen løp for dyre. Det gjelder spesielt en del byløp med store utgifter til politi og sperringer, og birkebeinerløp/renn/ritt. Men det som enkelt kan fjernes er engangslisensen. Da blir alle løp kr 20 til 50 billigere. Det hjelper litt.

Engangslisensen er uansett en flytting av inntekter fra arrangørene til forbundet. Og underveis forsvinner en god del av pengene til å administrere ordningen. Så for friidretten som helhet er det en dårlig løsning, selv om den gir forbundet sentralt noen kroner ekstra til deres oppgaver. Les Bøler IFs begrunnelse for forslaget om å fjerne lisensen, hvor dette punktet er nøye begrunnet.

Brukeravatar
sodalo
Sted: Kyrksæterøra

Legg innav sodalo » 23 jan 2015 11:01

Jeg uttaler meg som leder av en friidrettsklubb på bygda. For vår del henter vi største del av våre inntekter fra turgåere, som deltar på våre arrangement for å støtte opp om klubben. Disse føler nok liten behov for forsikring, og har veldig lite forhold til friidrettsforbundet. Pga lisensopplegget økte vi startkontingenten litt. Antall trimmere som møtte opp sank med 20 prosent på vårt tradisjonelt største arrangement. Kan jo forstå det. Turgåere betyr ofte barnefamilier. Da bikket vi nok over smertegrensen for hva de var interessert i å betale. Synd for oss. Det er jo akkurat disse vi ønsker å ha med. Barn som skal få et første forhold til å delta på et mosjonsløp. Om de ikke blir med fra de er små så blir de nok heller ikke med senere.

Deltakelsen i konkurranse var derimot ikke påvirket. Konkurranseløperne heromkring er gjerne skigåere, som sikkert er vant til å betale lisens.

Jeg selv har ingen motforestilling mot å betale lisens. Jeg deltar aktivt på konkurranser, og har et forhold til friidrett. Jeg skjønner at friidrettsforbundet trenger inntekter, og jeg verdsetter mye av det de gjør. Min klubb har nytt godt av en rekke tjenester som forbundet tilbyr, som f.eks. klubbveiledning og ulike kurs. Men jeg ser at lisensopplegget treffer oss på en veldig dårlig måte.

MissHyper

Legg innav MissHyper » 23 jan 2015 14:36

Jeg
boas skrev:Mulig jeg er treig, men jeg skjønner ikke hva du mener med følgende utsagn: "På den annen side er Friidretten viktig og at de har blitt svekket pga mosjonsløpene er jo synd."

I mine øyne er mosjonsløp en døråpner til friidrett og iom. at mange av mosjonsløpene (de aller fleste og største?) arrangeres av friidrettslag vil vel lavere pris og økt deltagelse i mosjonsløp tvert i mot styrke friidretten?

Dette var Friidrettsforbundets uttalelser om årsaken til at lisensen ble innført. Men nå sitter jeg ikke med noen svar, altså. Jeg er bare litt usikker. Jeg er også aktiv som arrangør i en sportsklubb med "lavterksel" startkontigent. Alt overskudd går til Aktiv mot Kreft. Personlig foretrekker jeg disse små løpene, med masse engasjerte mennesker bak. Jeg (og familien min) har ikke falt av lasset pga lisensen, men hadde ikke hatt råd til å melde hele familien til Oslo Maraton for eksempel i tide og utide. Oslo Maraton er et proft arrangement med folk i lønnede stillinger. Skjønner jo at det også koster. Jeg ser at resultatet til bedriften Oslo Maraton er "bare" 1 669 000 for 2013.

Men når det er sagt er jeg vel egentlig imot den lisensen jeg og. Men helt svart og hvitt er det ikke. Jeg brenner for barneidretten og her trengs det rekruttering. Og det lar seg ikke løse med en slik lisens nei.

Brukeravatar
NorwegianRunner

Legg innav NorwegianRunner » 24 jan 2015 01:18

Jeg har ikke løpt mosjonsløp på 20 år, og må si at jeg fikk litt bakoversveis da jeg så hva det kostet å melde seg på til Sentrumsløpet og Halvmaraton i Oslo. Dette har vel forsåvidt ikke så mye å gjøre med lisensen da.

Kjell Vigestad

Legg innav Kjell Vigestad » 25 jan 2015 03:28

NorwegianRunner » 24 Jan 2015 02:18

"Jeg har ikke løpt mosjonsløp på 20 år, og må si at jeg fikk litt bakoversveis da jeg så hva det kostet å melde seg på til Sentrumsløpet og Halvmaraton i Oslo. Dette har vel forsåvidt ikke så mye å gjøre med lisensen da."

Kommentar:
Når engangslisensen kommer som et tillegg til startkontingenten på 10 - 20 %, så er det en klar sammenheng mellom startkontingent og engangslisens. Når man nå må betale engangslisens i tillegg til en startkontingent, som allerede er i dyreste laget, så blir situasjonen enda verre. Dette er arrangørklubbenes dilemma. De ønsker å tjene så mye som mulig på arrangementet og tar så høy startkontingent som de tør uten at de tror deltakelsen vil bli minske av den grunn.

Så kom engangslisensen i 2014 som et tillegg til kontingenten og gjorde at noen arrangører ser at summen av startkontingent og engangslisens vil passere grensen for hva man med en viss anstendighet kan kreve av deltakerne. I praksis blir engangslisensen en arrangørskatt fordi arrangørene må se helheten i det deltakerne skal betale for å få delta.

Det er ingen tvil om at startkontingentens størrelse påvirker deltakelsen. Riktignok er mange løpere villig til å betale for kvalitet. En del av løpene som har størst deltakelse er også de som er dyrest å delta i. Men selv for løp med en flott ramme rundt løpet, går det en grense for hvor mye arrangøren kan ta i startkontingent.

Deltakerne er helt klart mer motivert for å betale til arrangøren enn til en tredjepart, som de ikke har noe forhold til. I debatten om engangslisensen har mange som deltar i mosjonsløp sagt at de synes det er dyrt, men de sier også at siden pengene går til lokalt idrettsarbeid, så aksepterer de likevel at det er i dyreste laget å delta. Men folk flest uten noen annen tilknytning til friidretten enn at de nå vurderer å delta i mosjonsløp, sier klart fra at lisensbetaling til et forbund for å få lov å løpe, det er noe de har minimal sans for.

I fjor vår var det lange debatter om engangslisensen på en rekke diskusjonsfora som nettsidene til NRK, Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Vi har tatt kopi av innleggene i disse debattene, rundt 500 totalt, og antall som støttet friidrettsforbundets engangslisens var svært få, maks 1-3 i hver debatt. Og det på tross av at dette er forum på medier som selv ikke har flagget noen mening i saken. Noen innlegg var av en slik karakter at de ikke kunne telles som "for eller mot", som for eksempel de som generelt ikke har sansen for verken mosjon eller det å delta i løp. Av resten var over 95 % negativ til friidrettsforbundets engangslisens.

Veteran

Legg innav Veteran » 25 jan 2015 11:28

Hei ! En gammel traver lurer paa om .feks. Oslo maran, som sponses av en bank , maa betale lisens til NFIF ? Synes ikke det hoeres rimelig, men dette
vet sikkert Kjell. Jeg har lest om at flere loep sponses av banker og aviser, og da virker det urimelig med avg. til forbundet.
Det er vel kun idrettslag tilsluttet forbundet som i tilfelle maa betale avg. Det burde i alle fall vaere slik.

Hvorfor ikke utfordre NFIF med private arr. det maa da vaere fullt mulig. Unngaa loep inne i de store byene, for egentlig hoerer ikke loep hjemme i bykjernen.
De fineste traseene ligger jo utenfor byene. Mitt aller verste maratonloep var i Oslo, (1980-81 tror jeg, noterer aldri noe men husker at det var et forferdlig regnvaer
og vi loept ut til Hoevik. Vi sa at vi tok svoemmmeknappen paa Raadhusplassen paa hjemveien. Den traseen var virkelig trist, men regner med at det loepes enannen sloeyfe naa.
Uansett - det hoeres voldsomt ut med flere hundre i startkontingent til og med for 10 km. Saa mye er det ikke verdt, og alt tull med matstasjoner o.l. er ikke noedvendig,
det holder med litt drikke. Det forenkler og gjoer opplegget mye enklere og billigere.
Jeg oppfordrer dere som brenner for loeping om aa satse paa private opplegg. Sikkert mange aviser og lokale banker som med glede vil sponse dette. Jeg har f.eks.
lest at Ringerikes Blad er sponsor for Ring-maraton hvor det visstnok er mange deltakere.
Det burde vaere fullt mulig aa putte litt smastein og rask i NFIF,s sugeroer, de kan heller redusere adm. som der i likhet med f.eks. NFF kveler seg selv.

Ok, spredte tanker fra en veteran som ivrer for masseidrett of lange loep spesielt. Med oenske om "bedre tider" paa flere vis for alle mosjonister.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»