Er maraton gjennomførbart for meg?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
turidl

Er maraton gjennomførbart for meg?

Legg innav turidl » 08 mar 2015 22:55

Eg har eit spørsmål vedr maraton. Eg har lyst til å prøva å bli klar for maraton i oktober, men eg trenar nesten ingenting for tida. Det betyr at eg startar på null. Dersom eg blir med må målet vera å fullføra innan maxtid, som vel pleier vera på 6,5 time?
Dersom eg startar å trena no, og klarer å gjennomføra 3 økter i veka, er det i det heile tatt mogleg for meg å bli formmessig klar for noko slikt alt i oktober? Det er ingen tvil om at det vil vera ein god motivator med tanke på å koma i gong med meir rglm trening, men er eg for seint ute? Målet er som sagt å koma i mål, ikkje å springa under ei viss tid.
Sist redigert av turidl den 09 mar 2015 21:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
trygvan

Re: Er maraton gjennomførbart for meg?

Legg innav trygvan » 09 mar 2015 00:43

Vel, det er lenge til oktober. Jeg tror de fleste har forutsetninger for å kunne trene seg opp fra "null" til en maraton i løpet av 6-7 måneder. Men det er klart at personlige forutsetninger varierer nokså mye, og du har foreløpig ikke fortalt så mye om deg selv. Hvor gammel er du? Hvordan er livssituasjonen din i forhold til å ha tid til en ny hobby? Har du drevet med noen sport eller idrett tidligere? Jeg tror det viktigste er at du har lyst. Du bør prøve å sette deg litt inn i et par ulike aspekter, slik som hvordan unngå vanlige nybegynnerskader, og du må nesten regne med at du kan få større eller mindre problemer under opptreningen hvis det er lenge siden du har bedrevet noen aktivitet. Men det finnes en løsning på det aller meste! I første omgang må du bare tro på at du kan klare det og sette i gang. Kanskje du kunne melde deg på en kortere ditanse, f.eks. en 5 eller 10km om en måned eller to og ha det som første delmål?
Om litt er du forhåpentlig "bitt av basillen", pass i så fall på å ikke øk for mye på samlet treningsbelastning de første 1-2 årene, og prøv å få i deg nok kalsium, C-vitamin, jern, magnesium etc. (du får stort sett tilstrekkelig gjennom normalt kosthold, så lenge du har det).
Nei, du er ikke for seint ute. Lykke til!
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Brukeravatar
ipconfig

Legg innav ipconfig » 09 mar 2015 08:48

Dette klarer du fint Turid! Dersom du starter nå med å løpe 3 ganger i uken vil du merke svært stor framgang. At vennekretsen din trener er en god motivator for å få deg opp av sofaen.

Dette er perfekt tid å starte på - våren kommer og det blir lysere ute. Trener du regelmessig så vil du ha små problemer med å ta treningsturer på f.eks. 10km. Når sommerferien kommer i juli/august så er du klar for litt langturer.

Dersom du føler at du drar ned resten av gruppa i starten så kan du gjøre slik jeg gjør med vennene mine som er jojo-trenere - de kan bli med på oppvarmingen (som er ca 20min). Da føler du at du ikke blir til hinder for noen samt du får delta i det sosiale.

Dette klarer du! Husk at det ikke kommer av seg selv. Du må faktisk prioritere det. Prøv å ha faste tider.

-R

turidl

Legg innav turidl » 09 mar 2015 21:48

trygvan skrev:Vel, det er lenge til oktober. Jeg tror de fleste har forutsetninger for å kunne trene seg opp fra "null" til en maraton i løpet av 6-7 måneder. Men det er klart at personlige forutsetninger varierer nokså mye, og du har foreløpig ikke fortalt så mye om deg selv. Hvor gammel er du? Hvordan er livssituasjonen din i forhold til å ha tid til en ny hobby? Har du drevet med noen sport eller idrett tidligere? Jeg tror det viktigste er at du har lyst. Du bør prøve å sette deg litt inn i et par ulike aspekter, slik som hvordan unngå vanlige nybegynnerskader, og du må nesten regne med at du kan få større eller mindre problemer under opptreningen hvis det er lenge siden du har bedrevet noen aktivitet. Men det finnes en løsning på det aller meste! I første omgang må du bare tro på at du kan klare det og sette i gang. Kanskje du kunne melde deg på en kortere ditanse, f.eks. en 5 eller 10km om en måned eller to og ha det som første delmål?
Om litt er du forhåpentlig "bitt av basillen", pass i så fall på å ikke øk for mye på samlet treningsbelastning de første 1-2 årene, og prøv å få i deg nok kalsium, C-vitamin, jern, magnesium etc. (du får stort sett tilstrekkelig gjennom normalt kosthold, så lenge du har det).
Nei, du er ikke for seint ute. Lykke til!

Takk for svar! Eg er 37 år og har eit travelt liv med full jobb og tre aktive guttar. Det er mykje derfor det er vanskeleg å vedlikehalda treninga. Så eg trur det vil bli viktig å utnytta dei smutthulla som er, bl.a. å trena mens guttane er på fritidsaktivitetar. Prøvde det ut i dag, og det funka bra. På den måten vil eg nok få til i alle fall 2 av vekas 3 treningar. Etter kvart som formen blir bedre håpar eg òg å kunna jogga heim frå jobb iblant. Eg har aldri klart å trena regelmessig over lengre tid, og jogging har eg aldri klart å bli glad i. Så eg er spent på korleis eg vil takla det, men har lyst til å prøva. Er normalt slank med BMI på 20,5.
Tar gjerne mot tips om ein plan eg kan følgja. Tips?

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 10 mar 2015 15:43

Ja, da er nok det viktigste å bare faktisk få kommet seg i joggeskoene 2 helst 3 ganger i uka og få rutine på det. Å jogge til og fra jobb er nok en veldig god tidsbruk. Det er et stykke så vidt jeg forstår?

Når det gjelder ulike måter å trene på, så mener jeg det er underordnet at du faktisk kommer deg ut de 2-3 gangene. Hjem fra jobb er det sannsynligvis mest aktuelt med et noenlunde jevnt tempo?

Maraton er langt og på hardt underlag. Med andre ord må målet på sikt være å bli mer utholdende til å løpe lenge på hardt underlag. En økt du bør sørge for å ha innimellom (minst en gang per 1-2 uker) er dermed en økt der du løper nokså langt/lenge. I begynnelsen kan det være nok med 10km /1 time, mens dette må det være et mål å øke gradvis. F.eks. 10km nå og øke med 1-2 km annenhver uke, til du oppnår i alle fall over 20km uten at du blir helt ødelagt av det (dette bør du senest være i stand til å klare 4-5 uker før maratonet). I tillegg er det ingen ulempe om prøver ut en konkurranse eller to. Jeg ville i alle fall tatt en 10km om ikke for lenge, og prøvd en halvmaraton om et par måneder (du får heller ta det sakte). Se terminlisten på kondis.no for å finne en konkurranse nær deg! :)

Du kan jo også ta en titt på de ulike typene økter som løplabbet foreslår i sine treningsprogram. https://www.loplabbet.no/mosjonist-uke-1-20. Jeg tror nok at om du gjennomfører de øktene, så vil du kunne gjennomføre en maraton.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

MissHyper

Legg innav MissHyper » 13 mar 2015 13:07

Hei!

Utrolig sprekt mål du har! Håper inderlig du klarer det, og du har fått mange gode råd av Trygvan.

Det jeg tenker er at et maraton er et veldig langt løp og slik jeg ser det, for spesielt interesserte. Jeg elsker å løpe, har løpt i mange år og har også to aktive jenter som også skal følges opp. For min del holder det derfor med halvmaratondistansen, dels pga tiden til trening dels for interessen for maraton er fraværende. For din del, som ikke løper noe særlig, vil jeg tro at et slikt hardkjør du begir deg innpå, for å klare det, kan drepe litt løpegleden som du ikke har opparbeidet enda? Jeg synes Trygvan kommer med gode råd om delmål. Start med noen kortere distanser, opplev mestring, bli hekta og sett nye ambisiøse mål om tiden og energien strekker til. Men når det er sagt, ambisiøse mål er kjempeviktige og kjør på! Uansett hvordan du legger opp løpet, så hadde det vært gøy å sett hvordan fremdriften gikk :-) Masse lykke til!

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»