Polar eller Garmin?

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Brukeravatar
Einar

Polar eller Garmin?

Legg innav Einar » 09 mar 2015 22:45

Polar V800 eller Garmin 920 XT ? Pros and cons?
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Authon

Re: Polar eller Garmin?

Legg innav Authon » 09 mar 2015 23:14

Lett! Garmin 920xt. Tøffere utseende og mere/bedre funksjoner.

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 10 mar 2015 00:58

Polaren er fin hverdagsklokke, den har knapper på siden i motsetning til Garmin som er på toppen. Når de er på toppen er det lett å trykke feil. F.eks i tett skog eller hvis man drar jakkeermet over klokka.

Garmin er generelt mer kompatibel med Endomondo og Jogg.se har jeg lest ett eller annet sted.

Garmin har vibrasjonsvarsel mens Polar har alarm. Alarm synes jeg er vanskelig å høre med bagrunnsstøy.

Skal du ha klokka utenpå jakka eller våtdrakt har Garmin ekstra brede remmer som selges separat. Kan ikke se at Polar tilbyr dette.

Remmen på Garmin er lettere å brette slik at klokka kan ligge stødig på en tredemølle.

boas

Legg innav boas » 10 mar 2015 10:25

Jeg har hatt Polar inntil for noen år siden og hatt Garmin de siste tre-fire årene (FR610). Jeg synes det var en stor forbedring mtp. brukervennlighet å gå fra Polar til Garmin. Det har rent mye vann i GPS-klokke-Elva siden den gang, så jeg vil ikke være så bastant, særlig er det vanskelig å anbefale noe uten at du beskriver hva du skal bruke den til. Jeg liker at Garmins filer er kompatibelt med "alt" (særlig Strava!), og selv om Polars filer kan konverteres ser jeg det som en fordel.
Kundeservicen til Garmin har jeg også opplevd som eksepsjonelt bra, kanskje det beste jeg har vært borte i noen gang. Det var trøbbel med reima på min 610, sendte mail og fikk ny reim i posten. Glasset sprakk på en rar, litt tørr måte - sendte inn klokka og fikk splitter ny. (Har hatt den lenge nå, så det var nok en barnesykdom.) Har også erfart det samme med kundeservice på hundepeiler mm.

Jeg ville gått i en butikk og klådd på begge klokkene, funnet ut hva du ønsker av en klokke og tatt en beslutning derfra. Sannsynligheten er stor for at du blir fornøyd uansett hva du velger.

PS. Les reviews på dcrainmaker.com, grundige og tilsynelatende upåvirkede langtidstester.

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 10 mar 2015 13:47

Sannsynligheten er dessverre stor for at jeg blir misfornøyd uansett hva jeg velger. ;-) Fra før har jeg en Garmin 910 XT som jeg har fått byttet ut tre ganger av diverse grunner. Kjøpte en Polar M 400 for å ha i beredskap som jeg var fornøyd med i fire uker inntil den begynte å dogge innvendig. Nå er også den sendt på service. Får Polar til egen kondispris så den blir billigst. Takk for innspill. Begynner å tro at den optimale klokka ikke eksisterer.

Det jeg trenger er batterikapasitet, robusthet og brukervennlighet.
"If you feel like eating, eat. Let your body tell you what it wants." - Joan Benoit Samuelson
Blogg

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 10 mar 2015 15:30

Einar: Jeg sikler på en 910XT som en etterfølger til min 305. Vil du anbefale 910XT til tross for feilene? Hva slags feil var det?

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 10 mar 2015 22:06

Jeg kjøpte 910XT ca. et ½ år etter den kom på markedet og er meget godt fornøy, har aldri hatt problem av noe slag med den. :D
Bruker'n hele året, til ski, sykling, løping og padling, funker like godt over alt.

Servicen til Garmin er som nevnt tidligere i en klasse for seg, jeg hadde tidligere en Garmin GPSMap 62 som etter noen år fikk antydning til kondens under glasset,
sendte den inn til Garmin som raskt og uten spørsmål sendte meg en ny GPSMap 64s.

Jeg velger Garmin også i framtida. :D

Gamle Ørn

Brukeravatar
Gamle Ørn

Legg innav Gamle Ørn » 11 mar 2015 08:06

Det er bare en ting jeg savner på 910XT og det er blåtann så skulle jeg ha bytta i dag så hadde jeg valgt den nye 920XT. :)

920XT kan overføre data via mobilappen Garmin Connect på smarttelefoner ved hjelp av Bluetooth-teknologi.

Gamle Ørn

Brukeravatar
Einar

Legg innav Einar » 11 mar 2015 16:35

Hei Knut.
Garmin 910 XT er nok egentlig en kjempebra klokke. Den er brukervennlig har god GPS og høydemåling. I tillegg er den helstøpt i plast så den faktisk er hundre prosent vanntett. Problemene mine var knyttet til at den låste seg flere ganger, pulsbeltet ble tappet for strøm etter kort tid og jeg fikk ikke kontakt med PC. I tillegg var det ustabil pulsmåling. Den jeg har nå fungerer foreløpig prikkfritt så det er mulig at jeg har fått en oppdatert versjon som et kvitt alle startproblemene. Kjøp en du Knut. Garmin er flinke på kundeservice.
Blogg

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 11 mar 2015 22:41

For min del så opplever jeg nå at Garmin overgår forventningene, og dermed kan sies å være optimal. Vel, ja jeg fikk til slutt også litt problem med pulsbeltet og har byttet det i et nytt hrm-belte som var dyrt, men nå igjen er jeg strålende fornøyd. Sikler litt på 920, men er foreløpig litt på at den jeg har er såpass bra og "when it works don't fix it" (litt redd for at det skal være noen små barnesykdommer igjen på 920, 620 har jo f.eks. såvidt jeg har forstått ikke vært helt feilfri).
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»