Amoniakklukt ved svetting

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
StiSliter

Re: Amoniakklukt ved svetting

Legg innav StiSliter » 01 feb 2016 19:58

Jeg har erfart at en døende tannrot forsterker dette. Første gang jeg registrerte det begynte det med litt pine (dunking) i tanna ved løping, men merket ikke noe ellers. Ammoniakklukta av trøya var meget sterk. Det ble gradvis verre og tanna måtte behandles. Da tannlegen etter en tid tok hull på tanna luktet jeg sammenhengen. Råtten tannrot lukter vondt. Og etter det jeg erfarte kom dette ut med svetten.
Andre gang jeg fikk symptomene kunne jeg fortelle tannlegen hva som var årsaken. Det stemte.
Tannlegen var ikke spesielt begeistret for denne teorien. Noen som har lignende erfaring?

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 02 feb 2016 18:26

Har ikke lagt merke til det med råtten tann, men matrester kan lukte noe helt forferdelig. Dårlig ånde :o

Jeg har sluttet å spise foredlede fiskeretter som billige fiskegratenger og fiskefileter sprøytet med saltvann osv, og gått over til renere kjøtt, fileter og gratenger laget fra bunnen av. Amoniakklukten er betydelig lavere nå enn før, enda treningsmegden omtrent er doblet siden jeg opprettet denne tråden. Jogger jeg primært i sone 1 med veldig rolig start og regner med at det får i gang fettforbrenningen.

Rune60

Legg innav Rune60 » 02 feb 2016 19:38

Jeg ser det er et par som har nevnt proteiner allerede. Den første hadde til og med en link som forklarte forholdet, men det later til at ingen går inn i den diskusjonen. Merkelig.

Det kan jo tenkes at akkurat trådstarters ammoniakklukt skyldes noe annet. Kanskje noe a la StiSliters tenner, eller endret luktesans i forbindelse med dem. Men det er faktisk slik at dersom man spiser for mye proteiner, for eksempel i form av tilskudd, så klarer ikke kroppen å nyttiggjøre seg disse fullt ut. Resultatet er at man pisser og svetter ut overskuddet. Da lukter det ammoniakk. Spesielt i kroppsbyggermiljø er det en overdreven tro på at man trener masse proteiner for å bygge muskler. Sannheten er at selv de som trener mest, klarer seg utmerket med et vanlig kosthold.

Men som sagt, dette er generelt prat, ikke om konkrete enkelttilfeller.

Knut42, du nevner litt av kostholdet, men det er vel stort sett middag det dreier seg om. Hva med resten av døgnet?
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 03 feb 2016 00:32

Tennene mine er bra, har knapt hatt hull de siste tre årene. Nå er frokosten ofte en miks av lettmelk, Allbran og Axa energimusli, pluss en liter kaffe. Noen rundstykker til lunsj med leverpostei, kokt egg, gulost eller kjøttpålegg. Middag som nevnt over, ofte med halve tallerkenen med grønnsaker. Småspisingen er bananer, mandariner, nøttene i energimuslien, Oboy sjokomelk og ofte et par julemunkholm eller Ringnes lettøl, eller skikkelig øl når jeg får lyst på det. En del vann gjennom dagen. Kosttilskuddene er magnesium og tran.

Rune60

Legg innav Rune60 » 03 feb 2016 07:43

Da har du i alle fall ingen proteinmangel ut i fra kosten. Om det blir unødvendig mye må det finregning til for å finne ut av - og da spørs det om denne lukten er problematisk nok til at det er bryet verdt da.

Etter å ha finlest dine tidligere innlegg, merker jeg meg at du ikke kjenner denne lukten etter karborike måltider i forkant av løp. Dessuten må du ha fått sjekket både nyre og lever(blodprøver???) i og med denne helsesjekken. Og så skrev du 2/4:
Da skal jeg finne frem pastaen før kveldens joggetur og passe godt på å være fullladet fremover.
Merket du noen endring etter dette?

Og så er det dette med luktesans da. Den kan jo endre seg, f.eks. etter at man har sluttet å røyke. Eller så kan man bare rett og slett plutselig bli oppmerksom på lukter som alltid har vært der. Og da er det fort gjort å bli spesielt oppmerksom på akkurat dette senere. Og i alle fall er det for meg slik at fokus forsterker opplevelsen. Det kan jo også tenkes at det du opplever som sterk lukt, av de fleste andre vil oppfattes som helt alminnelig svettelukt.

Dersom du ikke klarer å finne ut av dette med den systematiske utprøvingen av kosthold som du la opp til, kan det heller ikke skade å ta en ny sjekk av blodprøver for å forvisse deg om at det ikke er noen nye problemer med lever og nyrer. Pass også på væskeinntaket under trening. Dehydrering fører til mer konsentrert svette etter hvert, noe som også kan føre til sterkere lukt.

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 09 feb 2016 13:11

Dette er nok fettforbrenning. Jeg har samme lukt fra munn, men merker ikke så mye til det fra svetten.

Jeg går på ketogent kosthold for å redusere vekta (<20gr karb pr døgn). Trener endel ved siden av 3-4 runder på ca 7km og 2-3 timer med kettlebells i tillegg til dette. Har på dette kostholdet og denne treningsmengden gått ned 30kg siste året, og er snart klar for mine første halvmaraton

Rune60

Legg innav Rune60 » 10 feb 2016 08:05

Da er det ikke ammoniakk det lukter, men aceton!

Kanskje den samme misforståelsen er bakgrunn for den smule uenighet vi finner i denne tråden?

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»