Maxpuls

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
nabigutt
Innlegg: 2
Registrert: 06 apr 2015 13:01

Maxpuls

Legg innav nabigutt » 07 apr 2015 09:33

Hei mener å ha lest at maxpuls er forskjellig fra idrett til idrett, eller er maxpulsen lik hele tiden og det er hvor mange muskler som er innvolvert som avgjør. Har påstått på et annet forum at maxpulsen er forskjellig for hver idrett er det noen som kan noe om dette her

Brukeravatar
trygvan
Innlegg: 535
Registrert: 23 jan 2010 23:51

Re: Maxpuls

Legg innav trygvan » 07 apr 2015 11:15

Ja, det er begrensninger i hvor mye du klarer å få aktivert med ulike muskelgrupper. I følge denne oppsummeringen av et par studier, skal løping gi høyest makspuls, mens roing og sykling gir litt lavere.
http://www.brianmac.co.uk/maxhr.htm

Blir jo da interessant hvordan tilsvarende studie evt ville slått ut på langrenn. Skulle tro det gikk an å komme enda litt høyere der.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

hailegeraldo
Innlegg: 124
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Maxpuls

Legg innav hailegeraldo » 07 apr 2015 11:37

Mulig det er litt begrepsforvirring her. Maxpuls er maxpuls, uavhengig av hvilken aktivitet man utfører. Spørsmålet er mer "hvor nærme maxpuls klarer du å komme med en gitt aktivitet?". Aktiviteter som krever hardt arbeid av store/mange muskelgrupper, gir deg større mulighet til å oppnå maxpuls. For mange er løping og skigange de aktivitetene som gjør deg i stand til å nå det som er hjertets maksimale pumpefrekvens. Noen må ty til oppoverbakker for å aktivere tilstrekkelig med muskler. Derfor utføres gjerne en maxpulstest i oppoverbakke.

nabigutt
Innlegg: 2
Registrert: 06 apr 2015 13:01

Re: Maxpuls

Legg innav nabigutt » 07 apr 2015 13:35

Hvis maxpuls er maxpuls så vil jo intensitetsoner bli helt misvisende for man klarer ikke å komme opp i tilsvarende puls på sykkelen som i skiløypa det er vel de to yterpunktene i pulsverdenen. Det må jo være forskjellig maxpuls i de to idrettene, jeg klarer i hvertfall ikke å oppnå like høy puls på sykkel som i skiløypa?

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Maxpuls

Legg innav s_egeland » 08 apr 2015 08:13

Som det ble sagt over her. Makspuls er makspuls uansett idrett! Intensitetssonene til OLT er like uansett idrett. Det som styrer intensitetssonene er jo hjertet, så disse MÅ være lik uansett idrett. Men utrente muskler (uvant idrett) vil bli stive før trente muskler, altså under din terskelpuls. Det er helt vanlig dette, jeg løper mest så når jeg går på ski eller sykler (utrente muskler) vil jeg ikke kunne ligge sone 3-4 en time, men dette er pga musklenes (manglende) evne til å forbrenne på høy intensitet. Heldigvis trenbart som f...!

Toppidrettsutøvere i forskjellige idretter ligger likt i intensitet når lengden på økten er lik. I landeveissykling ser man at utøvere ligger man generelt veldig lavt i intensitet, men de sykler jo i gjerne i 7-8 timer. Ser man på en tempoetappe eller klatreetapper i TDF, Giro eller lignende, ligger rytterne på terskel og over terskel akkurat som løpere. Det samme gjelder langrenn. Men er det en idrett man ikke er trent i vil man ikke klare det, det samme gjelder syklister som skal løpe.

Skulle man laget egne intensitetssoner for forskjellig grad av utrente muskler ville jo dette blitt svært unøyaktig, og et salig rot av tabeller. "Jeg er grad 3 utrent når jeg går skate, da er terskel 78% av vanlig?" Nei, det ville blitt umulig. Men dette kjenner man på kroppen sin selv, ikke et problem i praksis føler jeg.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

fredrik
Innlegg: 11
Registrert: 22 okt 2014 14:01

Re: Maxpuls

Legg innav fredrik » 08 apr 2015 13:52

s_egeland skrev:Skulle man laget egne intensitetssoner for forskjellig grad av utrente muskler ville jo dette blitt svært unøyaktig, og et salig rot av tabeller.


Det är ju i praktiken det som elit utövare gör när de baserar sonerna på laktat nivå, fölelse, hur mycket man klarar och liknande. Soner baserat på en prosent av makspuls är ju bara en approximation av sina individuella soner.

Intensitetssonene til OLT er like uansett idrett. Det som styrer intensitetssonene er jo hjertet, så disse MÅ være lik uansett idrett. Men utrente muskler (uvant idrett) vil bli stive før trente muskler, altså under din terskelpuls. Det er helt vanlig dette, jeg løper mest så når jeg går på ski eller sykler (utrente muskler) vil jeg ikke kunne ligge sone 3-4 en time, men dette er pga musklenes (manglende) evne til å forbrenne på høy intensitet. Heldigvis trenbart som f...!


Detta stämmer inte. Om man läser vad OLT skriver så är det oppenbart att man kan ha olika soner (med avseende på makspuls) i olika idrotter. Det som folk på högre nivå oftast använder för att bestämma sina soner är laktat tester eller vilken fart/effekt man ska träna på jämfört med för exempel vad man klarar på en timme. % av ftp inom sykling, % av halvmaraton fart inom löpning som två exempel.

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Maxpuls

Legg innav Roger » 09 apr 2015 08:13

Dette var en litt interessant debatt, og jeg er enig i hvordan den utvikler seg fra innlegg til innlegg. Det er mulig at begrepet makspuls defineres litt forskjellig avhengig av teoretisk ståsted. Etter min oppfatning beskriver begrepet makspuls seg oftest som hjertets maksimale pumpefrekvens. En frekvens som hovedsaklig er styrt av nervesignaler fra hjernen og hjertets eget elektriske system. Dette er i stor grad medfødte egenskaper og er lite påvirkbare av trening. Sett fra dette ståsted er makspuls makspuls, uavhengig av idrett. Det er mulig at enkelte bruker begrepet makspuls som hjertets maksimale frekvens under bestemte aktiviteter, men det blir jo et noe mer ullent begrep.

Når det gjelder OLT's intensitetsskala så er jeg enig med Fredrik i at denne i utgangspunktet er inndelt etter laktatnivå i blod, og ikke etter % av HF-maks eller % av VO2-max. At de forskjellige sonene har fått % av HF-max og VO2-max er gjort for å forenklingens skyld, for å lage en slags direkte overføring fra treningssonene og til pulsklokka uten at vi mosjonister trenger å stikke oss i fingeren i tide og utide.

Dersom OLT's intensitetsskala er veldig viktig å slavisk benytte seg av i treningsarbeidet så er man nødt til å gjennomføre regelmessige laktattester for å finne sin egen fart og intensitet ved de forskjellige sonene.

For å bruke meg selv som eksempel: Ved løping klarer jeg kanskje å holde et pulsnivå på ca 168 en times tid, noe som ofte blir definert som en slags terskelpuls. Med min makspuls på ca 180 blir dette ca 93% av makspuls og plassert helt overst i sone 4. Sone 4 blir definert som ei sone hvor laktatnivået ligger på mellom 4 og 6 mmol. Jeg tror neppe at jeg ligger oppi seks i laktat på ei slik hardøkt. Det er nok mer vanlig med laktatnivå på 2-3 på terskeløkter. Hadde jeg gjort laktattester kan det hende jeg måtte ha justert disse treningssonene noe.

I sykling derimot (som jeg er helt elendig på) klarer jeg nesten ikke å holde det gående med en puls på 140, og jeg antar at laktatnivået mitt er større ved sykling på 140 i puls, enn ved løping på 165 i puls. Derfor vil intensitetssonene antageligvis være vidt forskjellig for meg i sykling kontra løping, dersom man bruker OLT-skalaen riktig.

Til slutt må jeg bare uttrykke min generelle skepsis for mye av den folkelige teorien omkring begrepene puls-laktat-fart og tid. Jeg tror at de vitenskapelige teoriene rundt dette har blitt kraftig forenklet for å gjøre det forståelig for folk flest.


__________________________________________________________________
Med freske fraspark
Roger Vestrum aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

hailegeraldo
Innlegg: 124
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Maxpuls

Legg innav hailegeraldo » 09 apr 2015 10:37

Komplisert, ja. Og det jeg sliter litt med, er at de fleste forskningsrapporter og tester er utført på
a) totalt utrente
b) toppidrettsutøvere.

Jeg er hverken a eller b, og heller ikke statisk c. I noen perioder trener jeg bra, mens i andre perioder er det mer sporadisk. Formen svinger. Hvordan skal jeg kunne styre intensitet ut fra pulsklokka da? Melkesyreterskelen i puls eller fart svinger i takt med hvor god form man er i. Og hva skal man som løper legge vekt på å forbedre?
VO2 max? (harde intervaller)
Anaerob terskel? (tempo runs)
Løpsøkonomi? (langt og rolig)

Jeg må jo forbedre alt. Men når? Forskere/forståsegpåere er ikke enige. Hva er viktigst? Hva er lettest trenbart HOS MEG?
Jeg tror det er lettere å bruke pulsklokka i intensitetsstyring hvis du har nådd et ønsket og stabilt nivå på VO2max + AT + LØ. Og det enkleste er nok å bruke pulsklokka til å sikre at intensiteten er lav nok på de rolige turene. Utenom det tror jeg det er bedre å VÆRE ÆRLIG i treningsarbeidet.
Tempo runs er ei fart jeg skal klare å holde en time. Det er ofte roligere enn jeg tror.
VO2max-trening er enklere. Det gjelder å løpe som en gal :) Men å kunne gjennomføre alle repetisjonene (ref 4*4 eller en intensitet der du har ca 3000m-fart).
Løpsøkonomi eller fettforbrenningsforbedrende trening trenes best med laaange rolige turer.

Legg igjen pulsbeltet og lytt mer til kroppen enn til hodet på de harde treningene.

Og kanskje har noen en link til et studie hvor man beskriver hvordan man legger opp treningen for at en mosjonist med 4-5 timer til rådighet per uke i løpet av ett år eller to kan hente ut sitt potensiale? Med resultater som viser hvordan VO2max, terskelfart/-puls og andre faktorer endrer seg underveis.

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Maxpuls

Legg innav s_egeland » 09 apr 2015 10:50

Først av alt: Jeg påstår ikke at man skal følge intensitetssonene slavisk, som jeg skrev i første innlegg angående hvilket intensitetsnivå man velger: "...Men dette kjenner man på kroppen sin selv, er ikke et problem i praksis føler jeg."

Så til Fredrik sine rettelser/tillegg:
1. Utøvere baserer intensiteten på eget nivå og følelse SELVSAGT. Påstår ikke at alle utøvere blir styrt av denne tabellen og ikke velger intensiteter selv! Det du sier er kun et tillegg til det jeg skrev, motstrider ikke.

2. Hva stemmer ikke? Blir ikke utrente muskler fortere stiv enn trente muskler? Har OLT flere sett med standard intensitetssoner? Send meg gjerne OLT sine intensitetssoner for ski, hvis du sitter på disse. Er ikke disse er basert på % av makspuls? Det er 3 variabler som legges til grunn for sonene: % av Vo2max, laktatnivå OG % av makspuls. Og skal man legge til grunn variablene som ikke er % av makspuls må man teste oksygenopptak og laktatprofil jevnlig. Er det da feil å si at makspulsen er styrende for i-sonene?

Selvfølgelig har du rett i at utøvere baserer seg på andre ting enn makspuls, det er også kun et tillegg (selvfølgelighet) til det jeg skrev. Poenget mitt er at man har én makspulsverdi, denne legger til grunn ett sett av intensitetssoner fra OLT, og at disse intensitetssonene ikke er forbeholdt løpere. At man har lavere terskelpuls i sykkel/ski kontra løping er pga utrente muskler, dette ser man hvis man ser på pulsgrafer til toppidrettsutøvere i konkurranser.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

s_egeland
Innlegg: 189
Registrert: 07 feb 2014 12:15

Re: Maxpuls

Legg innav s_egeland » 09 apr 2015 11:01

Nå føler jeg tråden sporet av fra å diskutere makspuls til å diskutere "Hvordan forholde seg til puls når man trener for å få størst mulig fremgeng?" Det siste spørsmålet er vel ingen som har fasit på, og virker som vi alle er enige i at man må kjenne kroppen sin og ikke bare løpe med blikket nedi pulsklokken. At det er komplisert og ingen standardoppskrift til toppkondis er vel med på å gjøre det gøyere vel?

nabigutt skrev:Hei mener å ha lest at maxpuls er forskjellig fra idrett til idrett, eller er maxpulsen lik hele tiden og det er hvor mange muskler som er innvolvert som avgjør. Har påstått på et annet forum at maxpulsen er forskjellig for hver idrett er det noen som kan noe om dette her


Svar: Makspulsen din er kun én verdi, medfødt og synker med alder. Men: For å nå makspulsen må store muskelgrupper aktiveres! Og man må ha en anstrengelse man kan klare å opprettholde lenge nok til at hjertet når denne pulsen, altså ikke stivne før.
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no


Gå tilbake til «Kondisjonsforum»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester