NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 05 apr 2019 06:09

Hei,

Noen tanker om denne artikkelen?

https://www.nrk.no/livsstil/for-mye-tre ... -1.7778912

Synes det som kom frem i denne artikkelen var ganske interessant, men også nytt for meg. Før jeg begynte å trene kondisjon har jeg alltid vært av den oppfatning at det kanskje ikke er sunt å trene for hardt. Hva som er 'for hardt' blir jo kanskje høyst subjektivt. Men jeg føler jo at mange her på forumet sier at det ikke er mulig å trene for hardt og at det bare er sunt.

Selv har jeg hatt økter hvor jeg har blitt så sliten at jeg i etterkant har stilt meg tvilende til om det faktisk er sunt for hjertet.

Kom gjerne med innspill! :)

Håvard

Brukeravatar
kollis

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav kollis » 05 apr 2019 13:44

Dette er det jeg har prøvd å formidle i snart 2år :D :D :D :D
SONE 1er nest ¤ beste løsningen som gir hjerte den bacup den trenger.Teknisk set er det micro blodårene som trenger sin daglige stimulans ,slik at hjerte får nok næring tilførsel.EN MÅ HUSKE PÅ AT de storeblodårene i hjerte ikke gir noe næring til hjerte da de er ment for å frakte blodet rundt til hele kroppen,det er de micro tynne blodårene på utsiden av hjerte som frakterer det meste av næring inn til hjerte...
Teorien min er at bevegelses mønsteret til de 3 siste genrasjonene er så lavt at grunn oppbygningen av kroppen faller bort og vi er mye mer i null bevegelse og sone 4-5 og 6 enn før.Som nevt 3ganger før og henvisninger ,er at engelsmenn går ca115km mindre pr år enn før....

EN kan få problemer med hjerte om man får store blokkereinger i de storeblodårene men dette er et senere stadie av for lite sone 1 trening .En ungår mye av dette om man "vedlikeholder" blodårene sine med sone 1 trening og normalt blodsukker....(normalt blodsukker er et godt tegn på at en spiser riktig) :geek: DENNE måten å se på helsa si er noe som ikke er så mye lagt vekt på i helsevesnet så jeg undersøker selv... :ugeek: :geek: :roll:

¤ nest beste løsningen er kanskje mange uenig i ...sone 1 er den billigste treningsformen ,,,varme over 20g mange dager 15 gjør mye av det samme...begge to skaper god micro sirkulasjon i kroppen.

Håvard

Legg innav Håvard » 09 apr 2019 05:11

Men hva er det du egentlig sier, Kollis? :D

Jeg har ikke lest alle innleggene dine, men jeg har forstått at du mener man skal trene mer i sone 1. Sone 1 tilsvarer vel omtrent gåtempo?

Hvordan ser en ideell treningsuke ut for Kollis? Hvis det meste av trening skal være i sone 1 - når trener man i de andre sonene? Hvor ofte og hvor mye?

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 09 apr 2019 15:43

jeg har løpt i mange år og har opparbeidet meg god musklatur og sener .Jeg har vært for dårlig på spenst og mykhet og sone 1...
PRØVER å gå til jobb og sjenerelt gå mest mulig i forbindelse med å shoppe eller besøk etc.HAR trent mye feil (synes jeg nå) mye sone 4-5 før .fra 25 til 40 år ...
Nå når det blir varmere i været kan jeg øke på med 2-3 turer med rolig 1times tid så max det jeg greier den siste 20min....og mindre gåturer pga varmen
Mykhet blir trent bare avog til enda , prøver også å kjøre 1000m 1g i uka sammen med noen andre gamlinger..

For å motivere seg er det lurt å ta med alt ..eks går du 40km i uka er det på toppen av det du løper .For jeg mener det er stor forskjell å løpe 85km i uka å gå ingen ting...eller løpe 70km og gå 30km...

konklusjon min er at jeg nå mer opptatt av å gå for å opparbeide meg høy sirkulasjon ,pga musklatur og senere er utviklet nok.
å løpe når jeg har god sirkulasjon er viktigere enn å bare løpe med lav sirkulasjon.Så det blir mer variert og lite trenings program,,ut av dette.
Dette har med ført at jeg mener får resultater som var bedre enn før ,etter vært som progressjonen kommer.Siden jeg har gradvis forandret trenings måten min de siste 8 åra .Har hatt fremgang de 5 første åra så har det hent mye rart som har forsinket utviklingen..Rart ...dvs en besynderlig skade som jeg ikke hadde noe erfaring med å brukte lang tid på nøste opp i.Men som lærte meg mye om hvor viktig sirkulasjonen erfor min kropp,alltid noe posetivt med motgang.

Veteran

Legg innav Veteran » 10 apr 2019 01:43

Hei kollis !
Naa avsloerer du at du ikke lenger er fjortis, noe jeg nesten trodde tidligere da du mente at jeg levde i stein(hard)alderen, hahaha.
Jeg trodde ogsaa at du i det minste var medisinerstudent fordi du visste saa mye om hjerte/blodsirkulasjon etc. som jeg synes er interessant naa.
Naa forteller du at du tidligere trente "feil" dvs. - sone 4-5, og du mener at sone 1 er det beste.

Naar du i likhet med meg gir treningsraad er det sikkert interessant for alle aa vite hvilket nivaa du var/er paa for aa faa bevis for at dine raad
har noe for seg for en mosjonist som f.eks. oensker aa klare maraton paa 3.00 slik mange droemmer om.
Hvis du vil fortelle oss din bestetid saa har vi noe aa bygge og/eller tygge paa.
Til gjengjeld vil jeg fortelle Haavard og alle andre litt om det overskriften prater om.

Med oenske til alle om en fin dag - jeg skal tilbringe noen timer paa sykkelsetet i dag ogsaa etter 4 harde dager i varmen.

Håvard

Legg innav Håvard » 10 apr 2019 06:10

Takk for svar, kollis. :)

Det er dog fortsatt ikke helt tydelig for meg hva du trener eller hva slags ambisjonsnivå det er snakk om. Snakker du her om optimal ytelse under løp og formforbedring slik mange av oss er opptatt av? Eller tenker du mer fra et perspektiv om optimal allmennhelse?

Men leser jeg deg riktig kjører du lange turer med lav intensitet som avsluttes med maksimal innsats i tyve minutter?

Personlig har jeg masse lavintensitets kardiovaskulær trening fra tidligere år. Jobbet som tømrer hvor jeg gikk og var i aktivitet omtrent 8-9 timer per dag. Har trent vekter hvor jeg typisk har forhøyet puls gjennom hele økten. I tillegg brukte jeg å gå lange turer daglig en periode. Sistnevnte likte jeg godt, men får ikke tid til det nå om dagen.

Jeg er dog usikker hvor mye denne treningen har forbedret løpsprestasjoner, men det er vel mulig det har vært med på å gi meg et bedre grunnlag? :)

Brukeravatar
Runnur

Legg innav Runnur » 10 apr 2019 12:07

"– Disse har trent hardt, minst seks, sju timer i uka gjennom mange år, sier Grimsmo, som var prosjektleder for studien.

– Og andre undersøkelser viser det samme; de som har trent lenge og deltatt i konkurranser trener på seg lav puls og større hjertekamre, som igjen gir risiko for hjerteflimmer."

(Sitat fra NRK-artikkelen)

Her tenker jeg ordet hardt er nøkkelordet. Sone 1-trening er ikke hardt, samtidig kan man løpe i greit tempo i sone 1 om en løper mye. Sone 1 er ikke ensbetydende med å gå.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 10 apr 2019 15:51

ambisjonsnivå er ikke satt før jeg finner ut hvordan jeg presterer med å fokusere mer på sone 1 enn før og at skaden slipper etter oprasjon .
Men jeg tror jeg jeg skal prestere høyere enn før dvs de siste 5 årene fordi jeg har blitt flinkere til å spisse formen....tider på rundt 18 min på 5tusen igjen må være et utgangspunkt...

optimal allmennhelse å trene mye mer sone 1\sirkulasjons trening er for meg utentvil det som gir høyste helsegevinst.For fysikk og mentale fordi en optimaliserer kroppens evne til å ta tilseg næring og konsekvensen blir raskere utvikling .Jeg tror fordelen er så høy at jeg ikke finner pr dags dato en trenigsform som gir mer avkastning. Dette har skjedd gradvis og skaden har tvunget meg til å gå mye og lært meg hvor mye mer energi jeg får ved mye sone 1 enn når jeg sammen ligner med andre soner og mat....

svar på Jeg er dog usikker hvor mye denne treningen har forbedret løpsprestasjoner, men det er vel mulig det har vært med på å gi meg et bedre grunnlag?
Problemet med sirkulasjonstrening er extremt kortvarig( når du har ferdig utviklet musklatur og sener evne til å tåle kraftig belastning over tid,,,dvs du vet at du tåler lange løp som er dobbelt så lang som dine ambisjons nivå)(er musklaturen ikke ferdig utviklet har sone 1 en viktig rolle i denne utvikling går riktig for seg .Forklart forrige avsnitt.)

Extremt kortvarig så det er for meg viktig å bygge opp nivået av sirkulasjon i kroppen og så høste fordelene dette gir .Å bruke for meg 4dagers regelen (håper jeg kommer ned på 3dager eller 2) .¤ dagers regelen er å bruke 3 dager å bygge opp sirkulasjonen og høste 4 dagen -dvs 4 dagen blir kvalites økt eller konkurranse.For meg blir dette å trene på optimal prestasjon.Utifra min forståelse av max sirkulasjon vil dette medføre en fremgang som er 5g raskere en det jeg gjore før ....
Et problem max sirkulasjon med fører er at kroppen lettere kan bli "syk" særlig for meg som skadet meg som barn .DVS KROPPENS EVNE TIL Å REPARERE ER OGSÅ PÅ SITT BESTE OG DA VELGER KROPPEN Å TA TAK I ALT SOM IKKE ER PÅ STELL.men snart må denne perioden være over . Med syk mener jeg ikke sykdommer som kommer fra utafor kroppen, men er der fra før. eks syklet meg av å skadet skuldra for 10år siden.
Når en leser og har sett hvor mye raskere skader repareres med høy sirkulasjon etter skade er det rart ikke dette brukes av idretten og sykehus...

håper du lettere greier å danne deg et bilde nå...
jeg gleder meg å se hvordan det blir fremover når en får et år til på meg.oddvar brå er kjent for å ha en sinnsyk sirkulasjon noe jeg har sett da jeg traff ham....

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 10 apr 2019 19:47

Kommer jo an på hva man skal oppnå med trimmen. - Om man skal bli rask eller få maks gevinst med lite skader. For min del med autoimmun lidelse og noe annet skit, gjelder det å holde betennelser og blodsenkningen nede og da er det sone 1-trening som gjelder. Men jeg får ikke god kondis av det, så et par 4x4-intervaller i uka fikser den biffen, når jeg gidder.

Veteran

Legg innav Veteran » 11 apr 2019 08:22

Hei kollis ! som tidligere nevnt har jeg respekt for dine kunnskpaer, men du avsloerer en stor svakhet, duhar aldri nevnt at du har deltatt
i en konkurranse. Kanhende har jeg oversett det, men uten egen erfaring er det vanskelig aa kunne gi gode raad vedr. trening til lange loep som
vi har prater om. Saa - har du fullfoert et maratonloep ? Sirkulasjon, blodomleop etc. prater du stoett om men for meg og sikkert mange andre
blir det litt diffust. Naar du nevner 5000 m. og18 min. saa er det greit nok hvis du er 45-50 aar, men det duger lite til maraton.

Til overskriften: SVARET ER NEI ! beklager at jeg maa repetere litt, men da jeg debuterte paa maraton 41 aar ung etter 2-3 aars trening satte
jeg norsk rekord i + 40 klassen iflg. statistikkfoererne. MED HJERTEFEIL OG KUN 50 % gjennomstroemming av blod. Ekspertene paa Riksen hadde
advart meg uten at jeg lyttet til dem. Du refererer ofte til s.k. forskning o.l. foretatt paa skrivebordet uten rot i virkeligheten.
Som f.eks. med 4 x 4 kara som sjoel trolig aldri loept saerlig langt og fort.

Du prater om sone 1 som ogsaa Haavard sier er gaatempo e.l. og det har ikke noe for seg uansett. Du har jo hatt et par gode ord der du har
forstaatt verdien av hardt arbeid som grunnlag for gode prestasjoner, det er bra. Men naar jeg forteller at absolutt ingen paa 50-60-70 og
80-tallet brukte pulsklokke,moelle e.a. dingser, og at vi stoett treente i det som dere naa kaller sone 4 og 5, eller er det 6 ogsaa, for vi kjoerte
i konkurransefart svaert ofte, det vil du ikke hoere paa og blander inn moderne dingser og kaller oss indirekte for idioter.

Jeg gjentar verdens beste treningsraadfor mosjonister: Finn tilbaketil idretts-/loepegleden og glem alt det nye, det finnes ikke noe bevisfor at
en blir bedre loeper av aa laase seg inne og trene alene, tvertimot.
Se paa alle define bildene fra ulike loepo veralt i landet, ved aa delta blir en sossial og faar flere gode venner, og det aller beste, en sparer
minst 30 % energi og loeper likevel en god del raskere. Akkurat som paa sykkel som jeg naa har testet i snart 7 aar.
KOM DERE UT I NATUREN- DET ER DER ALLE HOERER HJEMME PAA FRITIDEN !

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»