NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Det klassiske møtested for alle som driver kondisjonstrening
Håvard

Re: NRK: "For mye trening kan skade hjertet"

Legg innav Håvard » 12 apr 2019 22:24

Bekymret for effektene av hard trening:

https://www.dn.no/trening/bekymret-for- ... -1-1065708

Veteran

Legg innav Veteran » 13 apr 2019 07:59

kollis skrev:3 timer og 5 min i oslo .HADDE jeg oppnåd veldig gode resultater hadde jeg forsatt å trene slik som før og trudd at det var fasiten.
3636 på 1o km ,,det ble ikke bedre .pga jobb 2 til 3 jobber samtidig.men hadde jeg vist det jeg vet i dag blir nok glansperioden min rundt 60år... :P :P
ja som sagt før du svarer ikke på argumenter som på 50 60 70 tallet gikk de 150 km mer i gjennomsnitt enn befolkning gjør nå pr år .Når du forsatt tror at dette ikke har noe innvirkning og innvirkning på mennesker som er 20år yngre enn deg og har flere som får hjerte problemer nå enn før .DA ER DET NYTTELØST Å DISKUTERE.du kommer forsatt å snakke om fortiden,,,den gang bilen ikke var allemans eie før en ble langt over 30år :shock: :shock: :shock:

mao nesten ingen i din årsklasse har problemer se på statestikken starter ikke før et par genrasjoner etter deg....les å husk

Kollis, jeg tror ogsaa paa Julenissen for han kommer tilbake hvert aar. Men du tror at fordi vi gamlinger gikk mer. jobbet hardere og sleit ut
mange ledd i kroppen foervi var ordenlig voksne av alder, det det gav oss et godt grunnlag for aa kunne loepe fort 20 aar etterpaa? Slik tyder jeg
dine ord.Les:da jeg var 17 aar var jeg 160 cm og veide 40 kg. Pga hardt arbeid der sykemelding etc. var fremmedord maatte vi jobbe.Mange av oss
slet med daarlig soevn pga leddsmerter. Men du tror fortsatt at det gav oss enfordel i loeping ?
Vi MAATTE TAALE SMERTE for aa overleve, det gav oss et sterkt psyke, selvdisiplin og staalvilje. Det er hva de fleste mangler idag. Men dere har
Jo MOELLA som flere beskriver som et MIRAKEL akkurat som Hoff og Helgerud om 4x4.
kollis: hvorfor gidder du ikke loepe raskere naar du har etslikt fantastiskt hjelpemiddel? Du fortalta jo ogsaa at du gaar masse km. daglig, saa
du har jo alle fordeler som vi gamlinger ikke hadde. Hvem trente riktig ogfikk gode resultater?

Du har skrevet mye om viktigheten av BLODTILFOERSEL osv. Kan du forklare hvorfor jeg med kun 50 % blodtilfoersel kunne prestere saapaas bra?
Eller vet du like lite som Helgerud & Co omdette? Jeg skrev en kort hoeflig mail til han og ba han svare Ja eller Nei paa om det var risiko aa trene
litt slik jeg gjorde. Et firma der hans navn ogsaa staar fikk samme mail, men svar mangler fortsatt. Kanskje/trolig vet de mindre enn meg om dette
men kaller seg likevel eksperter. Det gjoer ikk jeg.
Paa tide at du ogsaa naa forstaar at litttrening slik mosjonister flestdriver kun gjoer godt for hjertet, ogsaa paa lang sikt. Jfr. Haavards siste innlegg
og husk at ingen av dere er i naerheten av aa trene hardt, det bare kjennes slik i starten for alle. Jeg fyller 80 aar snart og har neppe tidligere
vaert i bedre form, saa at litthardtrening i "middelaldern"40-50 aarene som for meg gjoer godt livet ut.
Lykke til alle sammen - glem all skremselspropaganda fra s.k.eksperter som"tror" men ikke vet noe sikkert.

Veteran

Legg innav Veteran » 13 apr 2019 08:07

Arthur skrev:Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.

Hei! hva mener du med at du blir overtrent? Pers. etter noen faa hardokter erjo flott, men spoersmaalet er jo da hva du startet med og hvor
mye framgang. dvs. tider.... All trening er bra og gir resultater Trener du noen lengre oekter? Og har du noe bestemt tidsmaal?
Saa mye styrketrening gir deg uansett ikke noe positivt vedr. loeping saa du maa vurdere hva du liker best. " noen liker datra.." osv. Lykke til!

Veteran

Legg innav Veteran » 13 apr 2019 08:14

Håvard skrev:Falt litt av lasset på side 1, men ser ikke at så mange har kommentert selve artikkelen? Bort sett fra kanskje Runnur og Kollis indirekte?

Hoff og Helgerud anbefaler jo at hjertet skal trenes HARDT. Dette gjelder visstnok også hjertepasienter. Faktisk snakket jeg med en eldre hjertepasient (opererert) for noen uker tilbake. Som en del av rehabiliteringsopplegget fikk han delta på treninger hvor de faktisk løper trappeløp 4x4 og blir oppfordret til å trene hardt. 2 ganger i uken.

Takk for den Haavard! endelig noe fornuftig fra de karene, bare dumt at jeg ikke faar svar paa mail men aa vet jeg.
Tenker paa en meget god kamerat/maratonersom var endel overvektig men fysisk sterk som en bjoenn,han maatte operere hjertet men
fullfoerte maraton ikke lenge etterpaa. Kona gav tillatelse og fulgte det meste av loepet fra foelgebil. Det hadde nok ikke jeg vaaget, pysen!

Men altsaa da har underet skjedd, Hoff & Helgerud er enig med meg! Staar vaela til Paaske ? det er visst ikke lenge til....

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 13 apr 2019 10:57

om du kan anatomi og fysologi veteran så må du fortelle julenissen at ledd skades av for mye sukker i blodet .mao du går forlite i forhold til inntaket.Et høyere forbruk enn inntak skader aldri ledd .SKAL DU GREIE Å ØDELEGGE LEDDENE FØR DU ER OVER MAX PRESTASJON DIN I ALDER ..må du nærmest ha vært alkoholiker med sykiske plager .DET DU PÅSTÅR ER SÅ LITE SANNSYNLIG AT DET ER LETTERE Å VINNE I LOTTO FULL POTT.
om du starter karieren sendt over 40 har du egentlig bare trent sone 1 frem til du starter og dermed kan du trene mye mer max enn de som starter ved 8 år som meg....
DET at du ønsker at alle andre skal havne i din situasjon med 50% mindre blodtilførsel så er det sikkert lurt å trene hardt for å oppnå dette og spise veldig lite fisk å frukt .NOE du uansett får et lite opptak av når ikke sone 1 blir gjenomført .Når en vet at astro nauter og andre nauter ikke beveger seg på et år ødelegger sin egen DNA og sitt avkom så fremskynder du prossesen når du løper max i tilegg.
Alle vet at 4x4 er testet i meget liten skala der de ikke kontrollerer utgangspunktet til forsøkspersonene . Når olypiatoppen norge ikke greier å få resultater men trener dem i senk er da noen som lurer på om de da ikke kan det...eller har lite erfaring....

som sokrates sa har du ingen hukommelse lærer du ingen ting ....

HVORDAN DU GREIDE Å PRESTERE MED 50% BLODTILFØRSEL ER ENKELT Å SVARE PÅ NÅR DU VET HVORMANGE ÅR DU GJORE DET ....OG HVORDAN BLIR HJERNEN MED 50% MINDRE BLOD BLIR DEN ISTAND TIL Å ANALYSERE NOE SOM HELST ETTER DETTE? Eller har julenissen fortalt deg at hjernen ikke trengte blod? Hva sa julenissen til deg da alle her er veldig spendt på svaret .... :D

Veteran

Legg innav Veteran » 13 apr 2019 11:49

Kollis, kan du forklare hva jeg har sagtsom er saa usannsynlig at det er lettere aa vinne i Lotto?
at jeg har vunnet i Lotto glemervi naa,men jeg forstaar ikkehva du syfter til.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 13 apr 2019 17:14

Men du tror at fordi vi gamlinger gikk mer. jobbet hardere og sleit ut
mange ledd i kroppen foervi var ordenlig voksne av alder, det det gav oss et godt grunnlag for aa kunne loepe fort 20 aar etterpaa

det med ledd er usansynlig at jeg har sagt ...det eneste jeg har sagt 4g er at dere fikk en bedre grunntrening enn de senere genrasjonene ..pga dette kan din genrasjon trene hardere.MEN FOR DAGENS GENRASJON og min (ikke så mye) blir dette sannsynlig en negativ resultat og med mye sone 1 som kompensasjon blir da utfallet bedre enn måten din genrasjon trener .Du får trene noen å se at dagens ungdom ikke er i nærheten av din genrasjon syke og fysikk så du bør trene dette først før du kjører max...
så du har for få gode argumenter synes jeg ...men du får bare hamreløs.JEG bruker egentlig aldri dra deg inn i mine svar.årsaken denne gangen var trådstarter.. .JEG RESPEKTERER DINE RESULTATER ,men det har sin pris...

Håvard

Legg innav Håvard » 17 apr 2019 09:14

Veteran skrev:Men altsaa da har underet skjedd, Hoff & Helgerud er enig med meg! Staar vaela til Paaske ? det er visst ikke lenge til....

Hoff & Helgerud har vel alltid sagt at intervallene skal trenes rimelig hardt. "Glem snakkefart" er vel et kjent sitat. :)

Veteran

Legg innav Veteran » 17 apr 2019 11:15

Håvard skrev:
Veteran skrev:Men altsaa da har underet skjedd, Hoff & Helgerud er enig med meg! Staar vaela til Paaske ? det er visst ikke lenge til....

Hoff & Helgerud har vel alltid sagt at intervallene skal trenes rimelig hardt. "Glem snakkefart" er vel et kjent sitat. :)

"Hold kjeft naar du loeper",slik staar det visst i deres haandbok. Hvorfor tror dere? Jo fordi disse kara knapt loep en meter sjoel og
trodde at det ikke var mulig aa prate i full fart, eller de hadde saa daarlig kondis at de ikke orket prate sjoel? "Paa seg sjoel kjenner
en andre " heter det visst, der ligger hunden begravet.Og hva er rimelig hardt? For dem kanskje 4 min./km. hva vet vi...

Jeg fortalte tidligere om spesielt Wonderful CM da jeg og to tilfeldig bekjente etter ca. 5 km. kom i prat og vi holdt skvallra igang
helt inn paa ca. 2.41. og 14.-16.pl. totalt. inkl.2 klasseseire.

Arthur

Legg innav Arthur » 26 apr 2019 21:03

Veteran skrev:
Arthur skrev:Jeg opplever å få bra fremgang bare ved å trene sone 1 og masse av det. I januar 2018 perset jeg på 3000m etter å bare trent 3 hardøkter på 3-4 mnd. Resten var sone 1. 6 økter kondisjon og 4 økter styrke i uka. Vet ikke om noen andre har erfart det samme?
Jeg er den typen som som blir veldig lett overtrent da det virker som kroppen ikke restituerer godt nok. Mulig dette har en sammenheng.

Hei! hva mener du med at du blir overtrent? Pers. etter noen faa hardokter erjo flott, men spoersmaalet er jo da hva du startet med og hvor
mye framgang. dvs. tider.... All trening er bra og gir resultater Trener du noen lengre oekter? Og har du noe bestemt tidsmaal?
Saa mye styrketrening gir deg uansett ikke noe positivt vedr. loeping saa du maa vurdere hva du liker best. " noen liker datra.." osv. Lykke til!

Har trent i mange år jeg, ja stort sett hele livet. Men jeg merker kroppen er mere mottakelig på sone 1 trening enn å løpe i sone 4 og 5 ser det ut til. Om øktene mine er lange så blir de ofte det da jeg er et toppturdyr. En økt kan gjerne bli både 1, 2 og 3 timer lang, men ikke mere enn 40-45 minutter på terskel. Resten går i sone 1 og litt i 2.
Grunnen til at jeg sier jeg blir overtrent er jeg kjenner kroppen blir sliten og ikke klarer å ta seg igjen. Våkner om morgenen og er fortsatt like sliten som på kvelden. Dette sammen med det etter hvert blir dårligere og uroligere nattesøvn som igjen bidrar til økt hvilepuls til slutt om jeg ikke tar tegnene på alvor. Tidsmål ja, det er jo en kamp om klokka her i gården også.
Kondis må jeg trene for det bidrar til bedre restitusjon og utholdenhet i styrken også.

Gå tilbake til «Kondisjonsforum»